Ik las Er is een kans, de laatste roman van Richard Russo, een Amerikaanse bestsellerauteur die schrijft over leven in Amerika. Veelgeprezen grote verhalen waarvan er drie zijn verfilmd. In 2002 won Russo de Pulitzerprijs voor het boek Empire falls, een verhaal over een stadje dat steeds armer wordt, met een restaurant waar de dorpelingen hun leven en problemen bespreken. Dit veelgeprezen verhaal waarvan de personages ontroerend en humoristisch worden neergezet, is verfilmd.
In Er
is een kans maken we kennis met Teddy, Lincoln en Mickey, drie vrienden van
in de zestig die bij elkaar komen op Martha's Vineyard, een eiland bij de
Verenigde Staten. Ze hebben elkaar in hun studententijd leren kennen en willen
hier nu net als toen een weekend doorbrengen. Ze blijken nog steeds weinig met
elkaar gemeen te hebben, behalve de vraag waar Jacy Collaway - het meisje waar
de drie studenten verliefd op waren - is gebleven. Ze is veertig jaar geleden
spoorloos verdwenen, een zaak die nooit opgehelderd is en die hen niet loslaat.
Kennen ze elkaar eigenlijk wel?
In dit verhaal brengt
Russo zijn personages op een ontroerende en realistische manier tot leven. Ze
krijgen allemaal een eigen stem, een eigen kleur. Beschouwingen over
herinneringen en de willekeur daarvan laten je niet meer los.
“Hoe kwam het dat
Lincoln zich dit detail herinnerde, terwijl er in de loop der jaren zoveel
andere details in de vuilnisbak van zijn geheugen terecht waren gekomen?”
Ook de worsteling met
ouder worden, lijden, het leven zelf wordt voelbaar gemaakt.
“Ze pisten naast
elkaar, twee mannen met prostaten die, net als de rest van hun organen, betere
tijden hadden gekend.”
De verschillende vertelmomenten
vormen een prachtig tijdsbeeld waarbij de periode rond de Vietnamoorlog en de
verkiezing van Trump mooi met elkaar verbonden worden.
Er is een kans is geen whodunnit die
je in een middag uitleest, wel een mooi boek waarin je personages goed leert
kennen en de waarin de rol van toeval bij hoe een leven loopt zichtbaar wordt. Een
verhaal met mooie observaties over ouder worden, over geheimen, met prachtige
woordkeuzes en een knap spel tussen heden en verleden. En met beschouwingen
over kans, noodlot en vrije wil die blijven hangen.
“Wat
die strijd tussen noodlot en vrije wil zo ongelijk maakte, was dat mensen
zonder uitzondering het ene met het andere verwarden, en woedend datgene te
lijf gingen dat vaststond en onveranderbaar was, terwijl ze juist die dingen
die ze wél konden rechtzetten negeerden.”
Russo
is een geweldige verteller, die zich als geen ander inleeft in zijn personages.
Hoewel dit verhaal zonder het tegen het einde van het boek lang uitgesponnen
verhaal over Jacy minstens zo interessant was geweest, laat het je wel achter
met een beklemmende vraag: hoe goed ken ik mijn vrienden?
Iris
Geen opmerkingen:
Een reactie posten