woensdag 23 september 2020

Welterusten, mama van Mi-Ae Seo

 


Titel: Welterusten, mama

Auteur: Mi-Ae Seo

Uitgeverij: Ambo Anthos

Publicatiedatum: juli 2020

Recensie door: Tamara

Kraaien: 2

 

In Welterusten, mama van Mi-ae Seo ontvangt forensisch psycholoog Seonkyeong een onverwacht telefoontje. De veroordeelde seriemoordenaar Yi, wiens gruwelijke moorden de wereld schokten, wil geïnterviewd worden. Yi, die tot op heden weigerde met iemand te spreken, vraagt speciaal naar haar. Uit nieuwsgierigheid stemt ze toe.
Diezelfde dag staat Hayeong, de elfjarige dochter van haar nieuwe echtgenoot, opeens bij haar voor de deur. Haar grootouders, bij wie ze woont sinds haar moeder is overleden, zijn bij een brand omgekomen. Seonkyeong doet er alles aan om het meisje op haar gemak te stellen, maar raakt langzaam maar zeker vertwijfeld door Hayeongs gedrag. Wanneer ze meer te weten komt over zowel het verleden van Hayeong als dat van Yi, stuit ze op beangstigende overeenkomsten. Dan vertelt het meisje Seonkyeong over de dood van haar moeder en grootouders; een verhaal dat haar zo verontrust dat ze het deelt met Yi. Hij begint haar advies te geven…

 

“Met haar ogen op de buik van de kat gericht, duwde ze langzaam de mespunt uit de houder.”

 

Normaal ben ik wel te porren voor een Koreaanse thriller (of horror....nog beter!) films maar een echt boek had ik nog niet eerder gelezen!

Toegegeven, ik moest best (lees: enorm) wennen aan de namen. Regelmatig haalde ik de namen ook door elkaar.

 

Het verhaal begint gelijk met 6 branden in de wijk Eungam-dong. Bij de laatste brand wordt de kleine Hayeong gered en als blijkt dat haar grootouders zijn omgekomen, wordt deze aan haar vader toegewezen.

Langzaamaan lees je hoe Seonkyeong haar best doet om de kleine Hayeong zich thuis te laten voelen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Ook hoeft ze niet op de hulp van de vader te rekenen, die is of te druk met zijn werk of blijft liever in de kroeg hangen.

 

Bijna tegelijk komt Yi aanzetten dat hij graag een gesprek met haar wil. Iedereen wil graag dat ze dat doet, aangezien er nog te veel onopgeloste moordzaken zijn, die zij aan hem kunnen koppelen.

 

Gelukkig maakt de schrijfster zelf al diverse verwijzingen naar the Silence of the lambs.... want het had in het begin, ook niet treffender kunnen zijn (ik had in mijn hoofd echt de stem van Anthony Hopkins met i.p.v. “Hello Clarice”... Hello Seonkyeong). Eerlijk vond ik dat wel een beetje storend. Puur omdat het a) niet origineel is en b) verder weinig met verhaal te doen heeft.

 

Van het verhaal zelf kan ik niet echt super wild van zijn. Buiten het feit dat er meerdere dieren mishandeld worden, vind ik het verhaal rommelig. Je springt niet lekker van de ene verhaallijn in de ander.

De rol van de vader is erg raar en op het einde wordt het nog vreemder. Het plot is ook niet echt afgemaakt en staan nog veel lijntjes open. Ook het rare gedrag van Hayeong wordt naar mijn mening iets te veel aangedikt en zelfs bij diverse gebeurtenissen wordt de vader niet gebeld!

Ik vind het ook knap dat een ter dood veroordeelde aan adresgegevens kan komen, zonder verdere uitleg.

Het hele verhaal had iets te veel “schouderophalende” momenten. Gaan we dit niet meer doen? Prima! Gaat dat ineens anders? Ook best! Gebeurt er iets verontrustend? Oké, gaan we gewoon de andere kant opkijken....

 

Dat is heel jammer, want er had best wel een aardig verhaal in kunnen zitten, als er wat meer details/ lijntjes afgewerkt werden. Zo kan ik mij ook niet voorstellen dat de 2e “moeder” van Yi niet naar de politie is gestapt toen bekend werd dat hij was opgepakt. Of naar hem opzoek was gegaan.

“Oh mijn kind is weg...” Haalt de schouders op en gaat verder met de was.....

 

Kortom... nee, geen Koreaans hoogstandje voor mij.

 

 

Spanning: 2

Originaliteit: 2

Psychologische ontwikkeling personages: 3

Leesplezier: 2

Schrijfstijl: 2,5

Plot: 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten