zondag 19 april 2020

Home van Lara Reims


Titel: Home
Auteur: Lara Reims
Uitgeverij: Hamley Books
Publicatiedatum: maart 2020
Recensie door: Jacqueline
Kraaien: 5


Cover
De schitterende indrukwekkende hardcover vind ik bijzonder en supergoed bedacht. Op deze cover zijn afbeeldingen van de covers 1 en 2 verwerkt aangevuld door illustraties die passen bij Home, het laatste deel van de trilogie. De cover roept vragen bij mij op, naast de vragen die ik natuurlijk al had na het lezen van Upgrade en Black-out. Nu wil ik maar een ding weten hoe loopt het allemaal af!

Achterflap
Zoveel antwoorden, zoveel vragen, zoveel verdriet. En dan moet je ook nog examen doen. En omgaan met het feit dat je vriendin een nieuwe liefde heeft. Maar dan ontdek je wat de inzet is van het conflict tussen Thot en Zeger. En welke rol er voor jou is weggelegd.

Remi leeft op een plek vol magische technologie. Hij is op zoek naar de waarheid over zichzelf. Iemand reikt hem puzzelstukjes aan vanuit het duister. Maar wie? En kan hij hem of haar vertrouwen?
Sinds duidelijker tekent de toekomst van het Creodroom zich af. Onlosmakelijk verbonden met de toekomst van Rémi. Vanaf nu zal alles anders zijn. 

Mijn mening
Na een trage start (en dat lag niet aan het verhaal maar alle nieuwsitems over het Coronavirus die in mijn hoofd bleven hangen) kan ik maar een ding concluderen! Lara wat een machtig verhaal heb je geschreven, chapeau! 


Ook in dit laatste deel komen er geweldige en fantastische technologieën langs die mijn nieuwsgierigheid opwekken. Maar er zijn toch ook wel een aantal waarvan ik blij ben dat het maar fictie is. Maar of dit zo blijft? De toekomst zal het ons leren......

’Omdat ik jou ken, en omdat ik ervan overtuigd ben dat gedachten in de ruimte zweven, al beschikt nog niet iedereen over de gave om ze uit de lucht te grijpen zodat ze moeten wachten tot iemand ze hardop uitspreekt.’

Lara heeft ook in dit deel de puberteit van de jeugdige personages goed uitgelicht en beschreven. Elke ouder die dit boek leest zal zeker het gedrag van hun puber hierin herkennen. De worsteling van Remi (en ook die van Emma) over zijn gevoelens over pijn, verdriet en boosheid maar ook over zijn ontwikkeling van tiener naar adolescent, en de ongemakken die daarbij horen. Remi kan net zoals andere pubers die ongemakken en gevoelens dan niet kunnen verwoorden/plaatsen.
Voor mij heel herkenbaar.

‘Gedachten woelen door elkaar heen als ballen in de ballenbak waar hij vroeger nooit in mocht.’

Remi worstelt in dit laatste deel zeker ook weer met veel vragen. Door hulp vanuit een onbekende hoek beginnen de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. Maar door de hulp die Remi krijgt ontstaan er situaties waarvan sommige gebeurtenissen meer vragen oproepen. Hierdoor is Remi dan ook wel wat onzeker en wat angstig want kan hij die hulp die hij krijgt wel vertrouwen? Door zijn drive om te achterhalen waar hij vandaan komt maakt dat hij het onderzoek naar zichzelf doorzet.Het spannende fantasievolle verhaal, mede door interessante en emotionele rollen van de oudere personages, waarvan sommige me echt raakten, heb ik genoten. Alles klopt, voor mij een reden om Home van Lara Reims vijf kraaien te geven!

Spanning: 4.5
Psychologische ontwikkeling personages: 5
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 5
Plot: 5
Originaliteit: 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten