dinsdag 7 april 2020

Getiteld Blauw met Barbara de Smedt van J.B. Ocean GESLOTEN

Getiteld is tien vragen rondom de titel van een boek. Vandaag dus vragen rondom het boek Blauw van JB Ocean met de B.

1. Blauw. Waarom blauw en niet groen of wit of een andere kleur?
In eerste instantie omdat Blauw zo’n mooi woord is. Volgens mij kwam Joke met het idee. Zonder te veel te ’spoilen’ staat het verder o.a. voor feeling blue, een blauwtje lopen, blues muziek, … allemaal dingen die met het boek te maken hebben. En voor de zee natuurlijk.

2. Wat is je lievelingskleur en waarom?
Ehm… blauw dus. Echt waar! Ik denk niet dat daar een rationele reden voor is. Ik draag het veel in mijn kleding en ik word er blij van. Zwembadblauw bijvoorbeeld geeft me een instant happy gevoel.

3. Ken je iemand die kleurenblind is?
Nee, maar ik zou dat wel erg vinden. Al weet je niet wat je mist dan, veronderstel ik.

4. Voor jullie volgende boek ben je verplicht om opnieuw een kleur als titel te gebruiken omdat jullie uitgever dat wenst. Welke kleur, en waarom?
Koraal! Of nee, Turquoise! Of Oker! We zullen dat verklappen eens het zo ver is, want wie weet zijn we dat wel van plan…?

5. Noem de kleuren van de regenboog op in volgorde zonder te spieken.
Uhm… echt geen idee dus hier ga ik: wit, geel, oranje, rood, blauw, paars, groen en weer wit of zo?

6. Je hebt de kleur blauw, maar welke TINT blauw vind je het mooiste?
Ik weet niet hoe die heet, maar die afgewassen lichte kleur van een oud jeans jack waar wat wit doorschemert vind ik heel mooi. Of die doorzichtige kleur van de golven wanneer de zon erdoor schijnt.

7. Door welke soort/kleur bril zie je het leven?
Toch wel een roze en geen blauwe. Of liever een gele, met veel zon.

8. Heb je ooit al een grijze periode meegemaakt in je leven?
Natuurlijk, net zoals iedereen. Gelukkig nog nooit een zwarte, al komt dat ongetwijfeld nog. Het leven is kort dus probeer ik mijn dromen na te jagen nu het nog kan.

9. Koos je de naam Ocean omwille van het blauw, of had dit een andere reden?
Dat was toevallig, want als we nog boeken schrijven zullen die niet allemaal Blauw heten natuurlijk. Joke en ik hebben allebei iets met water: enerzijds worden we erdoor gefascineerd en anderzijds zijn we er doodsbang van. Bij een goed glas wijn ga ik zelfs beweren dat ik in een vorig leven een heks was die verdronk… Ik zal dat voor een volgend interview houden ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten