woensdag 19 februari 2020

Dicht bij jou van Karin Cleveland

Titel: Dicht bij jou
Auteur: Karin Cleveland
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
Publicatiedatum: januari 2020
Recensie door: Tamara
Kraaien: 2

Je gaat de slaapkamer van je zoon binnen. Het is een rotzooi, zoals altijd. Je ruimt wat vieze borden op, pakt wat kleren van de grond en doet de kast open om ze terug te hangen.
En dan zie je het. Iets dat je zo schokt dat het bijna niet echt bij je binnenkomt. Je realiseert je iets verschrikkelijks.
Je eigen zoon is gevaarlijk.

“Jezus mam, wat gebeurt er allemaal?”

Karen Cleveland met haar tweede thriller ‘Dicht bij jou’ waarin Stephanie Maddox haar baan bij de FBI bloedserieus neemt. Voor dit boek is het niet nodig om haar eerste boek, ‘Wat je niet weet’, te lezen. Er komen wel wat verwijzingen naar voren, maar dit is een prima boek om als stand-alone te lezen.

Steph krijgt van haar collega te horen dat haar enige zoon, Zachary, onder verdenking staat. Hij blijkt zich te hebben aangesloten bij de anarchistische groepering “Beweging voor Vrijheid en Solidariteit”. Als moeder kan en wil zij dit niet geloven, niet haar zoon! Maar ondertussen vindt zij wel een pistool op zijn kamer en duiken er steeds meer bewijzen op, waaruit blijkt dat haar Zachary toch niet zo heel onschuldig blijkt te zijn als zij dacht... Of is hij toch onschuldig?!
Zij zoekt deze zaak tot op de bodem uit, maar de mensen om haar heen worden doelwit van aanslagen en loopt ook haar leven en dat van Zachary in gevaar. Tot hoever gaat Steph om haar zoon te beschermen, zonder dat waarvoor zij staat en is opgeleid in het gedrang komt. Tot Steph voor haar vijand staat en haar de keuze geeft, die allesbepalend is. Kiest zij voor het goede of het kwade?

Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet heel wild van dit boek. Het begint al bij het begin, de proloog en het eerste hoofdstuk lijken totaal los te staan van het verdere verhaal, wat voor mij dus geen enkele toegevoegde waarde heeft. De personages komen maar langzaam tot leven en krijgen kleur. Ik mis vooral de beschrijving van bepaalde gezichtskenmerken waardoor ik in mijn hoofd een beeld kan vormen.
Je leest in het begin, hoe Maddox slachtoffer wordt en zo haar missie maakt om de weerloze vrouwen te beschermen en vooral te geloven. Maar op een gegeven moment vond ik wel dat Cleveland daar een beetje teveel nadruk op legde en het begon mij daarom steeds meer tegen te staan.
Het verhaal is hier en daar spannend, maar ook vooral voorspelbaar. Diegene die achter al deze aanslagen zit, wordt ook vrij snel bekend gemaakt, waardoor het verrassingselement al weg is.
Het plot zelf vind ik iets aan de magere kant, hetgeen waar het gehele verhaal om draait wordt met 1 schot de nek omgedraaid. Het jammere vind ik dat Maddox niet met een lopende zaak bezig is, waardoor haar vijand in het nauw gedreven wordt. Dit blijkt al jaren geleden gebeurt te zijn. De echte reden waarom zij ineens het doelwit is, blijft voor mij steeds een beetje onduidelijk.
Dit boek is uitermate geschikt voor in je koffer. Niet te zware kost waarbij je veel moet nadenken of dingen op moet lossen. Ben je een liefhebber van onderzoeken, mysterie en spanning dan zal ik je dit boek niet heel snel aanraden.

Dit boek had wel de potentie om een goede nagelbijtende thriller te zijn, maar waar Maddox de mogelijkheden had om de onschuld van haar zoon aan te tonen, wordt niets mee gedaan. Het feit dat zij ineens het doelwit is door een zaak van jaren geleden verliest het boek bij mij hierbij de geloofwaardigheid. Ook het feit dat Maddox steeds maar weer kiest voor haar werk, zonder dat zij Zachary hoort te beschermen, stootte mij wel een paar keer tegen de borst.



Spanning: 2
Originaliteit: 2
Psychologische ontwikkeling personages: 2
Leesplezier: 3
Schrijfstijl: 3
Plot: 2


Geen opmerkingen:

Een reactie posten