Auteur: Esther Boek
Uitgeverij: Hamley Books
Publicatiedatum: november 2019
Recensie door: Jacqueline
Kraaien: 4,5

Cover
Dit is echt een cover die bij mij in het oog springt. De kleuren vind ik super bij elkaar passen. De vlinder die in brand staat roept in eerste instantie vragen op maar de teksten die op de cover staan zeggen genoeg. Ik ben benieuwd naar dit op waarheid gebaseerde verhaal, en toch ook wel wat huiverig naar wat het met me gaat doen.

Achterflap
Het leven dat ik kende is een aangrijpende roman gebaseerd op waargebeurde feiten.

Nadat Roelf alles waar hij van hield is verloren, lijkt het leven hem weer toe te lachen wanneer hij het geluk opnieuw vindt met Sophie.

Tot die nacht waarop hun huis, met daarin alle onvervangbare herinneringen, tot de grond toe afbrandt. Als de politie hem enkele maanden later arresteert voor deze brand is het drama compleet.

Maar is hij wel schuldig of heeft justitie de verkeerde te pakken? Voor Roelf blijkt: wanneer je speelt met vuur, ben je nergens meer veilig.

Mijn mening
Pfft wat weer een verhaal van Esther Boek! Een verhaal met een schrijfstijl dat me ontroert, kippenvel bezorgd en waar ik ontdaan van ben. Ik moet het verhaal van Roelf, Ellen en Sophie dan ook eerst wel even laten bezinken. Ik heb respect en bewondering voor Roelf en Sophie dat ze hun verhaal door Esther Boek hebben laten optekenen. Een verhaal die hun tot de dag van vandaag nog bezig houdt. En vette complimenten voor Esther dat ze dit bijzondere en dramatische verhaal zo gedetailleerd en vol emoties heeft kunnen schrijven, chapeau.

Na het bijzondere en superboeiende verhaal even wat ruimte te hebben gegeven om te bezinken begin ik aan mijn recensie. Zoals altijd ben ik voorzichtig met wat ik op schrijf aangezien ik niet wil spoileren en dat vind ik niet altijd even makkelijk. Zeker in dit geval. Roelf die na toch wel een ongelukkige jeugd al vroeg op eigen benen moet staan weet uiteindelijk het hart van Ellen te veroveren en is het geluk voor hem compleet totdat.....het noodlot toeslaat. Mijn hemel wat gebeurt er veel in het leven van Roelf en Ellen, wat krijgen ze wat te verhapstukken! Het is bijna niet te geloven. Pfft, wat een ellende!

Hoe hun personages en dat van Sophie, die later aan het verhaal wordt toegevoegd, zijn uitgediept en uitgewerkt, vind ik heel goed gedaan, want ik leef helemaal mee met hun pijn, verdriet en zorgen. De reacties die de personages in sommige gebeurtenissen geven zijn in sommige gevallen echt begrijpelijk en verklaarbaar. Het roept alleen wel vragen op. Want is er met vuur gespeeld en moet erop de blaren gezeten worden? Is er niet nagedacht over de gevolgen? Of was er niets om over na te denken? Zomaar een paar vragen die oppopten tijdens het lezen. En de antwoorden? Die kun je lezen in ‘Het leven dat je kende.’ Een echte aanrader wanneer je van een psychologische roman houdt (ja die lezen we ook bij Thrillerlezers!) die ik dan ook graag 4,5 kraaien geef!

Spanning: 4
Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 4,5