zondag 24 maart 2019

De boekenkast van Angelique Haak


Laat ik beginnen met te zeggen dat ik Ink van tevoren gewaarschuwd heb toen ze me vroeg voor dit item, want mijn boekenkast is een beetje sneu. Dit omdat hij slechts uit drie vakjes in een Ikea kast in mijn woonkamer bestaat en verder uit verhuisdozen op zolder. Iets met chronisch ruimtegebrek…
Maar, ik woon op een steenworp afstand van de mooiste en best gevulde boekenkast die je je maar kan wensen (zie foto) en daar doe ik dan ook regelmatig een greep uit.  
Anyway, goed gevulde boekenkast of niet, erg leuk om mee te doen aan dit item!



*Hoe divers is jouw boekenkast?
Omdat ik niet zo heel veel ruimte heb voor mijn boeken is de kast vrijwel alleen gevuld met mijn favoriete genre: de thriller. Er staat hier en daar een verdwaalde roman tussen en een fantasyboek, maar die zijn op een hand te tellen.
 


*Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
Enigszins. Ik heb lichtelijk OCD, dus wel een rijtje zwarte boeken bij elkaar, een rijtje Stephen King bij elkaar, alle kleurrijke gevallen bij elkaar en een rijtje overig…

*Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
Mooi van uiterlijk vind ik nog steeds de oudere boeken van Nicci French. De eenvoud van de zwarte rug en het mystieke van de stenen beelden op de covers spreekt me erg aan. 
Qua inhoud vind ik dit een lastige vraag. In iedere levensfase zijn er weer andere boeken die ik op dat moment mooi vind, maar die ik jaren later bijvoorbeeld weer heel anders ervaar. Er zijn wel een aantal boeken in mijn collectie die ik al meerdere keren gelezen heb, omdat ze me blijven boeien. O.a. Misery van Stephen King, De Sadist van Dean Koontz en Vermist van Chevy Stevens. En terwijl ik van deze boeken een foto maakte, realiseerde ik me dat het alle drie boeken zijn die gaan over iemand die opgesloten wordt door een vreselijk gestoord en sadistisch persoon. Geen idee of deze bizarre fascinatie iets over mij zegt, hahaha.

*Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
Zoals gezegd, ik heb niet echt een favoriet boek aller tijden. Het verschuift door de jaren heen. Wel heb ik een all time favoriete serie in mijn kast, namelijk de donkere Toren-serie van Stephen King. Hier heb ik destijds zo van genoten! Op de een of andere manier durf ik niet nog een keer aan deze serie te beginnen, omdat ik bang ben dat de magie de tweede keer minder zal zijn. Wie weet, ooit nog eens…

*Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
Gezien het ruimtegebrek belandt niet ieder boek in mijn kast, vandaar die handige dozen op zolder. Boeken met een emotionele waarde of boeken waarvan ik denk dat ik ze ooit nog een keer ga lezen bewaar ik, de andere gaan in de ‘mag-weg’ dozen (en die dozen doe ik vervolgens niet weg).
 
*Lees je veel?
Wat heet veel? In vergelijking met iemand die niet leest wel, in vergelijking met sommige boekenwurmen bar weinig. Gemiddeld zo’n dertig boeken per jaar, en ik hoorde pas ergens dat de gemiddelde Nederlander er acht per jaar leest, dus niet slecht toch?

*Waar lees je het allerliefste?
Ik lees het liefst in bed voor ik ga slapen. Het aantal bladzijdes is dan ook sterk afhankelijk van hoe moe ik ben, maar ik lees wel élke avond. Het helpt me om mijn eigen gedachten uit te zetten en te ontspannen. Verder lees ik op zonnige dagen ook graag in de tuin.   

*Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
De aller echt àllereerste boeken waar ik mooie herinneringen aan heb zijn de Disneyboekjes van vroeger, iedereen kent ze denk ik wel. Via een abonnement kreeg je dan maandelijks een nieuw boek toegestuurd. Ik kon er als kind geen genoeg van krijgen als mijn ouders hieruit voorlazen en ik heb ze zelf ook weer aan mijn kinderen voorgelezen. De doos met al deze stukgelezen boekjes staat op zolder en wie weet zullen mijn eigen kinderen ze ooit weer aan hun kinderen voorlezen.

*Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
Ja en nee. Mijn moeder las werkelijk het ene boek na het andere en als ik aan haar denk (ze is helaas overleden) dan zie ik haar voor me op de bank met een boek in haar hand. Ze las alles. Romans, thrillers, avonturen- en jeugdboeken, fantasy. Mijn liefde voor het lezen komt dan ook zeker bij haar vandaan.
Mijn vader is een ander verhaal, die leest zelden een boek. Hij heeft zelfs mijn boeken niet gelezen, schandalig... 

*Leen je wel eens boeken uit?

Mensen kunnen nog beter aan mij vragen of ze mijn auto mogen lenen dan mijn boeken, want ik ben daar een enorme zeikerd in. Hoewel veel van mijn boeken oud en vergeeld zijn en allesbehalve splinternieuw, hebben de meeste toch een emotionele waarde (zoals ik al zei, ze horen bij bepaalde levensfases).
Soms ga ik de fout wel weer eens in met uitlenen en dan krijg ik er steevast spijt van… Zo heb ik er nu een in de leen bij iemand die ik op het moment niet veel zie en denk ik regelmatig: ik mis je!! (het boek dus hè, niet de persoon 😉). Dus nee, in principe leen ik geen boeken uit, alleen als ik een vlaag van verstandsverbijstering heb.

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te lezen wat een schrijfster zelf, waar, wat hoeveel ze leest.

    BeantwoordenVerwijderen