dinsdag 25 december 2018

De Thrillerlezers boekenpoeftest

De boekenpoef, of bookseat, is inmiddels al weer enkele jaren op de markt als handig hulpmiddel voor mensen die hun boek niet goed kunnen of willen vasthouden. Thrillerlezers! was erg benieuwd naar het nut van dit item en besloot dan ook de boekenpoef te testen op handigheid.

De e-reader
Met de KOBO e-reader op de poef leest het erg prettig. De reader staat in de goede hoek en is zowel op schoot als op tafel geplaatst erg handig. Het gebruik van de boekenpoef in combinatie met de e-reader ontlast de nek en handen.
Ook ideaal om tijdens het eten nog verder te kunnen lezen. Het omslaan van de bladzijde werkt met het touchscreen van de KOBO net zo goed met als zonder boekenpoef.
Een dikke 4 sterren.





De tablet
Ik heb de boekenpoef getest met de 10 inch tablet van Samsung.
Met de boekenpoef op schoot is dit een slechte combinatie. De tablet is dan aan de grote kant en te zwaar, waardoor het geheel naar achter wegzakt. Op tafel is dit al veel beter.
De "knoppen" op het touchscreen voor het terugkeren ed. zijn niet makkelijk te bereiken. Ze zitten namelijk achter het stukje plexiglas. Voor het internetten of spelletjes doen is de boekenpoef dus geen goede combinatie met een tablet. Een boek lezen of een filmpje kijken kan wel, mits de boekenpoef op tafel is gezet.
2,5 ster.


Het boek
De boekenpoef is in eerste instantie voor echte boeken bedoeld. Het boek wordt door de strip van plexiglas op de boekenpoef dan ook goed open gehouden. Bij het bladzijde omslaan moet de strip gekanteld worden. De strip drukt ook behoorlijk tegen het boek aan en beschadigt het boek. Ik heb dan na een aantal bladzijden besloten om het boek maar weer gewoon vast te houden. Voor iemand die zuinig op zijn boeken is dus geen handig item.

Het boek zakt steeds snel schuin en is moeilijk goed rechtop te zetten.
Door het beschadigen en het steeds omklappen van de plexiglasstrip is de boekenpoef voor mij geen handig ding bij gebruik met echte boeken, terwijl me de poef vooraf juist voor echte boeken zo handig leek.
Met echte boeken voor mij 2 sterren, waarbij het beschadigen zwaar meetelt.

Conclusie:
Lees je veel e-books op tablet of e-reader, dan is het een handig ding. Kan het je niets schelen dat je boeken beschadigen en je steeds een extra handeling moet verrichten bij het omslaan van een bladzijde, dan is de aanschaf van een boekenpoef het overwegen waard als je graag handsfree wilt lezen.


Renée

3 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens, Renée. Ik lees pappieren exemplaren en daar is het niet echt handig bij, terwijl ik hetwel voor het gemak aangeschaft had. Al weer iets geleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij met mijn boekenpoef. Het is veel beter voor mijn nek omdat ik nu op ooghoogte lees. Als je een boek voor het kunststofplaatje zet gaat het prima. De boekenpoef kan iets naar achteren gekanteld worden zodat het boek prima blijft liggen.

    BeantwoordenVerwijderen