Auteur: B.A. Paris
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Publicatiedatum: juni 2018
Recensie door Baukje
Waardering: 2 kraaien
Achterflap
Breng me
terug is de nieuwe thriller van bestsellerauteur B.A. Paris, bekend van Achter
gesloten deuren en Gebroken. Een jong stel rijdt door Frankrijk en stopt
onderweg bij een benzinestation. Finn stapt uit om te tanken en te betalen,
maar wanneer hij terugkomt bij de auto is Layla spoorloos verdwenen. Ze wordt
nooit teruggevonden. Twaalf jaar later is Finn verloofd en gelukkig – zijn
verleden heeft hij achter zich gelaten. Tot hij op een middag thuiskomt van
zijn werk en zijn verloofde op de bank ziet zitten. Ze houdt iets in haar
handen, houdt het tegen het licht. Een object zonder enige waarde, behalve voor
Finn en Layla. Is zijn eerste liefde teruggekeerd? Of speelt iemand een spel
met hen? Breng me terug van B.A. Paris gaat over de impact van een verdwijning.
En over het feit dat iedereen wel iets te verbergen heeft…
De cover
Een gele muur met een gat
er in. Hier en daar wat klimop rondom het gat. De titel in zwart-witte letters.
De naam van de auteur in paars daaronder. Helemaal bovenaan in kleiner wit
lettertype de vermelding dat Paris een internationale bestsellerauteur is.
Ook in een klein
lettertype maar dan zwart de tekst: 12 jaar geleden. 2 mensen gingen op reis. 1
keerde daarvan terug.
Tot slot een groot paars
rondje met daarin de tekst, in wit, Meer dan 4 miljoen lezers.
Mijn mening
Laat ik beginnen met die
4 miljoen lezers. Voor Nederlandse begrippen is dat natuurlijk een geweldig
aantal. Maar B.A. Paris is een Engelse auteur. Laten we dan die 4 miljoen
lezers eens af gaan zetteen tegen het Engelstalige afzetgebied. Dan is het natuurlijk
niks. En een bestsellerauteur kun je haar dan zeker niet noemen. Daar zit ook
meteen mijn weerzin tegen vertalingen brengen als toptitels, met etiketten als
deze paarse sticker. Het is weliswaar niet gelogen, daar ga ik tenminste
vanuit, maar misleiding vind ik het wel.
Dan de cover. Hij past in
de lijn van de andere twee boeken van Paris. Hij valt, door het kleurgebruik,
ook goed op. Prima cover, niets mis mee. Behalve die misleidende tekst dan.
Het verhaal
Finn,
een yup uit Londen, wordt verliefd op een meisje , Layla, uit de provincie.
Hoewel ze flink wat jaren schelen en ze uit twee verschillende werelden komen,
worden ze in no time een stel. Samen besluiten ze op vakantie te gaan naar
Frankrijk. Op een parkeerplaats, vlakbij Parijs, raakt Layla vermist. Zowel de
Engelse als de Franse politie zetten alles op alles om de jonge vrouw terug te
vinden, maar alle sporen lopen dood.
Twaalf
jaar later woont Finn samen met Ellen, waneer Russische poppetjes hun hele
leven op de kop zetten. Hoe meer poppetjes er gevonden worden, hoe verder Ellen
en Finn uit elkaar drijven. Is Layla, die gek was op deze poppetjes, na twaalf
jaar weer opgedoken? Of speelt iemand dichtbij Finn een onsmakelijke en
hardvochtig spelletje?
De
verhaallijn wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en er is een
wisseling in tijd, heden en verleden. Zo komt de lezer steeds meer te weten
over wat er twaalf jaar geleden heeft plaatsgevonden en waarom er nu overal
Russische poppetjes opduiken.
Heeft
Finn twaalf jaar geleden de waarheid gesproken? En is hij wel de lieve,
zachtaardig man die Ellen kent?
Mijn mening
Breng me terug, is het
derde boek van B.A. Paris. Waar het eerste me omver blies, was boek nummer twee
saai, ongeloofwaardig en nietszeggend.
Boek drie begint goed.
Het verhaal wordt met vaart geschreven en ik merk dat ik wil weten wat er op
die parkeerplaats bij Parijs werkelijk gebeurd is. De wisseling in tijd en in
perspectief houdt me ook scherp.
Helaas kakt het verhaal
al snel volledig in en als er voor de zoveelste keer iets verteld wordt over
die Russische poppetjes moet ik me bedwingen mijn ereader niet uit ergernis
tegen de muur aan te smijten.
Met heel veel woorden
wordt er nauwelijks iets verteld en saaiheid na saaiheid stapelt zich op.
Wanneer het boek bijna
zijn ontknoping begint te naderen wordt de snelheid wel weer wat opgedreven.
Ook de auteur begon, denk ik, wat meer op het puntje van haar stoel te
schuiven, want er staan een paar stomme fouten in.
Zo verdwijnt Ellen uit de
woning van haar en Finn. De overbuurman verteld Finn dat hij de twee heeft
horen ruzie maken en dat hij daarna Ellen weg zag rijden.
Finn gaat zelf opzoek
naar zijn vriendin omdat hij, bij opnieuw een vermiste partner, niet de politie
durft te bellen. Want, zo is zijn redenering, als ze van de buurman horen dat
ze ruzie hebben gehad kan hij wel eens verdachte nummer één worden. Finn is
bang dat ze denken dat hij Ellen in huis vermoord heeft, vervoerd in zijn
kofferbak, en ergens begraven.
Dat drie tellen daarvoor
de overbuurman heeft gezegd dat hij Ellen zelf heeft zien vertrekken, wordt
door Finn gemakshalve vergeten. En zo zijn er een paar ongeloofwaardigheden
meer.
Het plot ontvouwd zich
snel en hier en daar wordt het nog enigszins spannend. Hoewel het niet echt
verrassende ontwikkelingen zijn is de uitvoering door Paris wel goed gedaan. De
uiteindelijke ontknoping is wel weer erg makkelijk, middels een gevonden brief
op de computer, en ook de brenger van de tientallen poppetjes zag je als lezer
ook al van ver aankomen. Zelfs het motief was geen eureka-moment en de uitvoering
hier en daar erg ver gezocht.
De personages zijn
redelijk tot goed uitgewerkt. Hoewel Finn en, met name Ellen, weinig
ontwikkeling doormaken, maakt de goed beschreven emoties hun geen hele platte
personages.
Toch kan dit het boek
niet echt redden en lijk B. A. Paris voor mij eerder een eendagsvlieg dan een
bestsellerauteur te zijn.
Schrijfstijl 3
Leesplezier 2
Spanning 1
Plot 2
Originaliteit 2
2 kraaien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten