maandag 25 juni 2018

Vogelvrij van Kasper van Beek


“Ze is vermoord....Vermoord vanwege mij.” 
Het rustige leven van Olaf wordt op zijn kop gezet wanneer hij een groene envelop tussen zijn post vindt. In de envelop zit een foto van hemzelf, lachend aan de oever van een bevroren meer, met zijn armen om de schouders van een andere man. Hij herkent deze man niet en heeft geen enkele herinnering aan het moment waarop de foto is genomen. Nergens lijkt hij antwoorden te kunnen vinden, maar zijn argwaan wordt gewekt als zijn familie zegt dat het vast een grap is en dat hij de foto maar moet vergeten.

Samen met Mila, een collega die haar eigen redenen heeft om hem te helpen, begint Olaf aan een zoektocht naar de onbekende man op de foto. Het leidt hem van Amsterdam naar Helsinki, en de nachtmerries die Olaf in toenemende mate teisteren blijken verrassend dicht bij de waarheid te komen. Hoe meer Olaf en Mila ontdekken, hoe gevaarlijker de belagers worden die hen achtervolgen. Wie heeft de foto gestuurd en vooral: waarom?

Het verhaal splits zich eigenlijk in tweeën. De dromen van Olaf en zijn iets wat saai leventje nu. Als lezer begin je eigenlijk meteen al beetje verwarrend. Niet bij Olaf maar bij een Finse jager. Met dit gedeelte in je achterhoofd begin je in het verhaal. Het verhaal zelf is goed beschreven. Je ziet daadwerkelijk alles goed voor je, van de trieste regen tot het gure Finse weer. Echter blijven de personages een beetje achter. Met geen van hun had ik echt een klik. Het waren voor mij maar karakters op papier. Het verhaal zelf loopt vlot en is niet moeilijk te volgen. Een echte nagelbijter is het niet. Voor diegene die van actie houden is het een perfect boek! De acties, achtervolgingen en geweld vliegen je om de oren.
Het einde had van mij wel iets sappiger gemogen. Er zit veel tijd in de reis naar Finland toe waardoor ik het gevoel kreeg dat het eind wat makkelijk in elkaar gezet is. Maar toch is het geen slecht boek, al had het iets krachtiger gemogen.
Het verhaal zakt in het midden een beetje in, wat best jammer is. Daardoor krijg je al lezer de kans om het verhaal in je hoofd verder te vormen. Rond blz. 100  had ik al een idee hoe het verhaal zich zou ontvouwen. Jammer genoeg had ik het helemaal goed. Jammer omdat ik graag ernaast zit.
Dit boek leent zich prima voor de vakantie of een snel tussendoortje. Ik denk dat veel mensen hier een plezierig boek aan hebben. Maar voor mij was het de spanning die ik miste en het daardoor minder aantrekkelijk vond.

Komt dit boek in mijn boekenkast?:  Nee
Hoop ik meer van deze auteur te lezen?: Ondanks hoe ik het boek vond, ben ik wel benieuwd hoe  auteur zich hierin ontwikkeld.
Zal ik dit boek aanraden aan anderen?:  Als je van actie en geweld houdt, zeer zeker. Ben je mee  van nagelbijtende spanning, dan niet.

Ik geef dit boek 3 kraaien.
Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten