woensdag 6 december 2017

Be my guest: Rik Raven

Rik Raven schrijft wat ze graag zou willen lezen, verhalen die zich afspelen in onze wereld, maar waarin niets is zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Dit keer schreef zijn een stukje voor Be my guest:


Thriller of geen thriller?

Ieder verhaal heeft een spanningsboog. Dit betekent echter niet dat het verhaal bruist van de cliffhangers en dat je vanwege bloedstollende passages met zwetende vingers de pagina’s moet omslaan. Het geeft aan dat de auteur zijn verhaal, zijn plot zo in elkaar heeft zitten dat je doorleest, dat je geboeid bent en verder wilt lezen, dat je nieuwgierig bent naar hoe het verder gaat. Dat is als het ware een vereiste in het thrillergenre, maar ook in het literaire genre en bij de streekromans, al is het in deze laatste geen doel op zich. In het verbeeldingsgenre (ook wel fantasy genoemd) kan het echter wel een noodzaak zijn. En dat komt weer door de grote diversiteit die er in dit genre aanwezig is.

Spanning is slechts een aspect, een bouwsteen dat het verhaal definieert. Vroeger las ik veelal Agathe Christie, de Hercule Poirots en de miss Marples, ik las Forsyth, Le Carre en Green, maar ik las ook Stephen King, Barker en Koontz. Toen wist ik niet dat dit verschillende genres waren en ik blijf me verbazen over het ontembare verlangen van de mens om alles in de strakke hokjes onder te brengen.

Ik schrijf ook weleens een verhaaltje. Ik heb altijd geschreven, maar er is een – vanwege een ongelukkige omstandigheid veroorzaakte - pauze van twintig jaar ontstaan. Ik begon pas weer te schrijven toen ik na veel lezen een bepaalde boekenserie van Stephen King las. Om mij verder te bekwamen kwam ik terecht bij een magazine dat verhalen publiceerde die onder een bepaald genre bleken te vallen. Dat deerde mij niet want ik wilde lange en korte verhalen schrijven, ongemakkelijke verhalen, griezelige verhalen, spannende verhalen. Was het de spanningsboog, waren het de cliffhangers waardoor mijn boeken fantasythrillers werden genoemd?

Ik denk het, want als ik schrijf dan heb ik geen boodschap aan het genre. Ik schrijf de verhalen die ik zelf wil lezen, occulte thrillers, magisch realistische thrillers en originele verhalen die niet zomaar in een enkel hokje passen.

Mijn boeken Bron, Zucht en Recht zijn elders op de site te winnen via een prijsvraag en voor volgend jaar staat er een nieuwe publicatie op de agenda en de titel is: De overlevers.

Heb je interesse? Via mijn site en via facebook houd ik mijn fans en vrienden op de hoogte.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten