zaterdag 18 november 2017

Gaby Rasters ondervraagd

Gaby Rasters is auteur en moeder van drie kinderen. Ze is dol op social media, nieuwe manieren van samenwerken en het stimuleren van innovatie. Dit is terug te zien in haar Follow-trilogie, waarvan de personages te volgen zijn op social media. Nu kwam ze onlangs met haar spannende roman Muurbloem. Lydia mocht haar wat vragen stellen.

1. Wil je jezelf even voorstellen voor de lezers aan de hand van vijf steekwoorden ?

Mama, energie en blij, innovatief, schrijfgek, teveel fantasie!


2 .

Je hebt al drie boeken geschreven een trilogie in de genre roman Follow, Like en Share. Je hebt gekozen om dit keer een thriller te schrijven. Muurbloem is je thrillerdebuut. Waarom koos je om een thriller te schrijven? Hoe ben je op het idee gekomen om een thriller te gaan schrijven?

Ik koos er niet voor, het gebeurde gewoon. Ik schrijf zonder een plan. Ik voel iets, een bepaald gevoel en dat volg ik. En opeens was er een spannend boek.


Hoe anders was voor jou het schrijven van een thriller dan een roman?


Het was vooral even schrikken. Tijdens het schrijven van de romans kwam ik ook wel voor verrassingen te staan, maar bij de thriller moest ik echt af en toe stoppen omdat ik het zelf eng vond. Wanneer ik iets schrijf, voel ik heel intens mee met de dingen die opschrijf. Net zoals lezers soms mee huilen met een boek of koude rillingen krijgen, dat heb ik ook tijdens het schrijven...

Hoe borrelde het idee van Muurbloem bij jou op?     

Een paar eigen nare online ervaringen hebben daar wel input voor geleverd. En die ervaringen neem je mee tijdens je schrijfproces. Maar Muurbloem groeide gewoon ter plekke uit tot het boek wat het nu is. Daarnaast werkte ik toen met Hackers samen en dat leverde mij ook weer heel veel inspiratie op!

Jouw thrillerdebuut Muurbloem is pas uitgekomen. Hoe spannend is dat?    


Knetter maar dan ook echt knetterspannend. Ik begeef me op glad ijs, zo voelt het. En aan de andere kant denk ik ook van: nee, dit boek voelt goed. Het is mijn boek, ik ben er trots op. Ik heb laten zien dat ik veelzijdig ben, naar mezelf toe he? De recensies zijn erg goed en dat voelt elke keer als een groot applaus voor me. Soms kan ik het amper geloven dat mensen echt fan zijn van me!

Wanneer is Muurbloem voor jou al een succes?     

Het is al een succes! Ik kreeg van een lezeres te horen dat ik tot een van haar favoriete auteurs behoor. Nou, wauw! En ja, ik wil heel graag een keer in de trein zitten en dan iemand met mijn boek zien zitten! 
  
3
In Muurbloem komen actuele onderwerpen in over misbruik, Internetcriminaliteit en hacking. Wat doen die onderwerpen met jouw tijdens het schrijven?
Dit zijn echt mijn onderwerpen, alles uit de online wereld is mijn ding. Ik ben op dit onderwerp gepromoveerd en ik heb er deels mijn werk van gemaakt. Ik voel me als een vis in het water bij deze onderwerpen. Onderwerpen zoals misbruik doen me veel omdat ik verhalen ken van mensen die zoiets hebben meegemaakt en dat is vreselijk. Ik probeer alles een plek te geven en op een of andere manier “mooi” te laten aflopen.

4
Heb je bepaalde dingen waaraan je houdt als je schrijft ( vaste schrijfrituelen) ?

Nee, helaas, helemaal niks. Ik snak naar een uurtje om te schrijven en als ik een gaatje zie, dan slok ik dat ook helemaal op. Maar ik kan overal en altijd schrijven, heb er niks voor nodig. Ik ga zitten en begin.

5
Welke wensen heb je op het boekengebied voor de komende jaren?

Ik wil toch echt graag bekender worden. Mijn boeken zien liggen bij de grote boekenhandels. En voor een keer als poster op een station hangen. Haha, maar ik heb al gehoord dat je dit ook zelf kunt regelen, gewoon wat geld tegen aan smijten. Misschien doe ik mezelf een keer zo’n poster cadeau en ga de hele dag op het station zitten en er naar kijken.


6 Wie is jouw grote voorbeeld in de schrijfwerk?
Dat is dan toch Nicholas Sparks. Schrijft hele mooie boeken waarvan ik elke keer moet huilen. Ik hou gewoon van huilboeken.

Met wie zou je weleens een middag over schrijven willen praten?
Met Nicholas Sparks! Nee, inkoppertje. Ik zou eigenlijk wel met een paar lezers willen praten, hoe het voelt om mijn boeken te lezen. En ik zou de hele boekenwereld willen doorgronden: waarom haalt het ene boek het wel en het andere boek niet.


 Lees jezelf veel? Wat lees je zelf graag?

  Ik lees te weinig. Ja. Erg he? Ik heb amper tijd, met een drukke baan, drie lieve kids, vriend, hond en drie katten. Tijd die er is, besteed ik dan liever aan het schrijven van mijn eigen boeken. In 2018 komen weer twee boeken uit. 1 roman en 1 thriller. Lijkt me steeds een leuke afwisseling. Natuurlijk lees ik wel de boeken van collega schrijvers! En af en toe kan ik het niet nalaten om een mooi boek uit de boekenwinkel mee naar huis te nemen en daar echt van te genieten.



1 opmerking: