maandag 16 oktober 2017

Livestream van Buddy Tegenbosch

Titel: Livestream
Auteur: Buddy Tegenbosch
Publicatiedatum: september 2017
Uitgeverij:Unieboek Spectrum

Rick is zeventien, dit schooljaar blijven zitten en hij is het helemaal zat. Hij wil iets voor zichzelf doen, op zijn eigen benen staan, dus besluit hij om Kerst te vieren in New York dit jaar. Zijn ouders reageren verbaasd, maar enthousiast en voor hij het weet, zit hij in de New Yorkse metro richting zijn slaapplek. Wanneer de metro wat mankementen vertoont, raakt hij aan de praat met het meisje naast hem. Hij raakt gefascineerd door haar, maar voordat ze goed en wel contact kunnen leggen, wordt ze ontvoerd. Rick raakt steeds verder verstrikt in het rare spel wat in New York gespeeld wordt…

Mijn mening:

Ik las Buddy's vorige boek Oog om oog en was toen helemaal waus van dat boek. Zeurde iedereen aan zijn hoofd het ook te gaan lezen. Nu is daar Livestream. Een totaal ander soort boek. Vanzelfsprekend. Maar verdorie zeg: hij doet het gewoon weer. Weer pakt Buddy Tegenbosch mij in met zijn heerlijke schrijfstijl, personages en vooral het originele verhaal wat je alle kanten opwerpt. Je gaat mee in de denkwereld van Rick die elke keer totaal niet weet waar hij aan toe is. En jij ook niet. In New York gebeurt van alles: ontvoering, achterrvolgingen, basejumps, buurmannen die dragqueen zijn en ga zo maar door. 
Nu komt in dit boek een personage terug van Oog om oog en nee hoor, verder hebben de boeken niets metelkaar te maken en hoef je zeker niet eerst de vorige te gaan lezen.  Waarom las je die eigenlijk nog niet? Maar Buddy mag van mij zo het meisje Kris uit Livestream een eigen boek hierna geven. Wat een leuk personage heeft hij neergezet. Als ik jong was, werd ik verliefd tijdens het lezen. 
Terwijl ik vaak wat kan mekkeren over dat ik te oud ben voor Young Adult, heb ik bij dit boek helemaal geen weerstand en dat pleit voor het taalgebruik van de schrijver.  Niks kinderlijks aan en prima leesvoer voor ook de oudere lezer, die wat met zijn tijd meegaat. De plotwendingen die je van links naar rechts gooien zijn zeer fantasievol bedacht. Soms gaan mensen dan roepen of iets wel of niet realistisch is. Kom op: laat je meeslepen in deze rollercoaster die Rick mag beleven. Ik dook in het achtbaankarretje en roetste mee. Buiten een boek is de echte wereld al realistisch genoeg! Boeken zijn om in weg te duiken. Ik zeg: bestellen dit boek voor Sint of Kerst en dan heb je daarna zelf ook nog een boek waar je lekker een paar uur in kan lezen.


Enneh Buddy, heel leuk dat je je boek onder de 200 pagina's houdt voor de niet zo geduldige jonge lezers, maar ga of een boek voor volwassenen schrijven van minimaal 400 of denk aan de wel geduldige jonge lezers. Man, wat baalde ik toen het verhaal klaar was. En hoe ga je dit boek dan toch weer overtreffen? 

Plot  5
Spanning 4
Orginaliteit 4
Leesplezier 5
Schrijfstijl 5

Een 4,5 ster voor deze YA Livestream




Geen opmerkingen:

Een reactie posten