dinsdag 3 januari 2017

De terugblik van Ann

Hoe was mijn leesjaar van 2016?
Hm, nou de eerste paar maanden begonnen goed, daarna heb ik maanden nauwelijks een boek aangeraakt, laat staan gelezen. Nou ja wel aangeraakt want ik bleef wel gewoon boeken kopen/krijgen…totaal dit jaar zijn er iets meer dan 80 boeken bij gekomen (ongeveer de helft daarvan zijn thrillers…en dat zijn dan alleen nog maar de papieren boeken, ik kocht ook nog de nodige e-books. Dat ik een aantal maanden zo goed als niks las kwam mede omdat ik mijn lieve, ruim 18 jaar oude kat Gekkenhuis in maart heb moeten laten inslapen. Ik had daarna niet echt de concentratie meer om een boek uit te lezen, al probeerde ik het toch wel regelmatig, verder dan een paar bladzijdes kwam ik bijna nooit.



Gelukkig las ik nog wel iets in die eerste 3 maanden. Ik las Het kleine meisje van meneer Linh van Philippe Claudel, een ontroerend mooi boekje, De verwarde cavia van Paulien Cornelisse. Samen met Yfke ging ik nog naar de signeersessie/interview bij Paagman. Ook las ik The perfect husband (Bloedbruiloft) van Lisa Gardner (aanrader). Met een deel van het team genoten we van een high tea met Lisa op het hoofdkantoor van Bol. De wraak van Vondel van Frank van Pamelen las ik ook en won een wandeling in Amsterdam langs de plaatsen in het boek samen met de schrijver en nog 2 gelukkige winnaressen.. Ik las Engelse chicklits van Lindsey Kelk en ik las dus vooral ook maanden niet. Van sommige boeken zag ik dit jaar ook de film, The girl on the train van Paula Hawkins (goed verfilmd) en Bridget Jones’s Baby van Helen Fielding (hilarisch).


Eind augustus kwam er verandering in mijn leesdip, ik kreeg er een kat bij, een turbokitten...een kleine tornado met de naam Flea, roepnaam Vlootje (hij zat onder de vlooien toen ik hem kreeg en de naam die ik eerder had verzonnen was voor een meisjespoes en Flea bleek een jongetje). Omdat die wervelwind opgevoed moest worden en ik daardoor wat vaker thuis was, begonnen de leesgenen weer te kriebelen. Ik las Judaskus van Linda Jansma, Linda's boeken koop ik blindelings, die zijn altijd goed/geweldig. Haar volgende boek Schaduwkinderen ligt al te wachten, maar ik ben nu nog bezig in de Midnight Breed serie van Lara Adrian, een newadultfantasyactiethrillerachtige serie over The Breed, vampierachtige wezens en hun avonturen. Ik ben inmiddels bij deel 12 van de 14 dus het schiet lekker op. Tussen de vampieren door las ik de hype van dit moment, Judas van Astrid Holleeder, ook dat boek maakte indruk...in de zin van je ergste nachtmerrie wordt werkelijkheid, je eigen broer stuurt een huurmoordenaar op je af...bizar.

Eindigde ik vorig jaar met Ritueel van Isa Maron, dit jaar is de kans groot dat ik met Eindspel het jaar afsluit en daarmee ook gelijk de geweldige serie De Noordzeemoorden. Ook ligt Zwart bloed van Shirley-Ann van Wingerden op me te wachten en staat Bloeden zal je van Diana van Hal, het tweede deel van de Bennet en Rowley serie, hoog op mijn lijstje van nog te kopen/lezen boeken. Deel één De verzamelaar (hé die las ik dit jaar ook) is ook absoluut een aanrader.

Zo al met al las ik toch wel een boek of 30 á 35, nog niet schokkend veel, maar ik had halverwege het jaar echt niet gedacht dat ik boven de 10 uit zou komen. Welk boek heeft het meest indruk op me gemaakt? Ik vind dat lastig
te zeggen. Judas heeft absoluut indruk gemaakt...ik las het in twee dagen uit en dat is voor mij best snel, een ander boek dat indruk op mijn maakte, maar dan om een hele andere reden, is het boek Rijks van Marcel Wanders. Een prachtig loodzwaar koffietafelboek, met de mooiste selectie schilderijen uit het Rijksmuseum...echt schitterend. Ik kan dit jaar niet echt een favoriet boek noemen, ik heb niet één boek gelezen dat ik echt slecht vond…ik heb van allemaal genoten. De Midnight Breedserie gaf me de lol van het lezen weer terug…en Judas liet me zien dat het altijd nog erger kan...terwijl De verwarde cavia me weer liet lachen. Ik kan dus niet kiezen, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik zou zeggen lees ze gewoon allemaal 😉


Ik wens jullie een heel mooi nieuw leesjaar toe, met nog meer steengoeie boeken en natuurlijk heel veel fijne tips van Thrillerlezers!


Ann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten