woensdag 6 april 2016

De boekenkast van Svea Ersson

Wat heb je vooral in je boekenkast staan? Welke genres?
In mijn - bescheiden - boekenkast staan voornamelijk thrillers. Naast het schrijven van thrillers, lees ik ze ook het liefste. Ik krijg geregeld boeken van mijn uitgeverij De Crime Compagnie en zij zijn dan ook goed vertegenwoordigd in mijn boekenkast. Ik koop zelf meestal e-books en heb er zo'n 100 op mijn e-reader staan.

Hoe heb je jouw boeken gesorteerd (alfabet, series, op kleur..)?
Eerlijk gezegd heb ik voor de foto wat geschoven, zodat de boeken van dezelfde auteur nu bij elkaar staan. Normaal zet ik ze kris kras neer - ik heb nog twee plekken waar ik boeken bewaar.


Wat is jouw favoriete boek uit de kast?

Oei, moeilijke vraag. Ik ben heel slecht in het onthouden van waar een boek over gaat. Dat geldt zelfs voor mijn eigen werk. Af en toe lees ik met verwondering fragmenten terug op het internet. Huh, stond dat erin, denk ik dan. Dat maakt het moeilijk om een favoriet boek te kiezen en te beargumenteren waarom dat zo is. Ik hou het daarom op Close Up van Esther Verhoef. Dat was mijn eerste kennismaking met het fenomeen vrouwenthriller en indirect ben ik ze daardoor zelf ook gaan schrijven.

Kan je je eerste boek herinneren?
Ik weet niet of het mijn allereerste boek was, maar Wipneus en Pim op Muggeneiland was als kind veruit favoriet bij mij. En Jip en Janneke kan ik me ook nog goed herinneren.

Lees je veel en aan welke hoeveelheden moeten we denken?
Als ik schrijf blijft er amper tijd over om te lezen. Het afgelopen jaar heb ik weinig geschreven en naar schatting tien boeken gelezen. Dit jaar ben ik voortvarend van start gegaan, de teller staat op vijf.

Hoe zuinig ben je op jouw boeken? Mogen ze er gelezen uitzien? Ezelsoren?
Best wel zuinig. Ik vouw ze het liefst niet te ver open en ezelsoren vind ik echt zonde. 

Leen je makkelijk boeken uit?
Nee, dat gebeurt zelden, alleen aan mijn moeder en zus. Wel heb ik me voorgenomen om een aantal boeken die ik toch niet meer lees weg te geven.

Wat als de kast vol is?
Tot nu toe bewaarde ik dus alles, maar het is eigenlijk zonde als boeken alleen maar staan te verstoffen. Ze mogen daarom ergens anders een nieuw leven gaan leiden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten