vrijdag 11 maart 2016

Genadeloos - Luc Deflo

Het verhaal
Maandag. Kyoto Purwanti, een alleenstaande moeder, wordt na haar werkdag opgebeld door de klassenleraar van haar dochter. Sharee is de hele dag niet op school geweest. Verontrustend wordt het als Kyoto de ouders van Sharees hartsvriendin Lisa De Backere opbelt. Niemand van de familie De Backere heeft Sharee het afgelopen weekend gezien of gehoord. De zorgwekkende verdwijning wordt een regelrechte nachtmerrie als de ervaren speurders van Cel 5 de rugzak van Sharee vinden op een plaats waar ze helemaal niet hoefde te zijn. Sharees moeder is gebroken. Maar spreekt zij wel de waarheid? En wie is de vader van het meisje? Genadeloos is het verbijsterende relaas van een hopeloze zoektocht, waarbij elk laagje aarde dat wordt weggeschraapt meer smeerlapperij aan de oppervlakte brengt. Tot en met de wortels van het ultieme kwaad.
Cover
Rood-bruin tinten. Een lange steile trap. Verder niks. Behalve titel en naam auteur, uiteraard.
Spannend. Wat zou er met die trap zijn? Wat is er gebeurd?
Mijn mening
Zoals zoveel Nederlandse lezers ben ik ook niet heel bekend met Vlaamse thrillerschrijvers. Pieter Aspe ben ik ooit naar aanleiding van de tv-serie gaan lezen. En Jo Claes nadat hij vorig jaar de Gouden Strop won.
En nu dan Luc Deflo.
In het begin moest ik erg wennen aan het Vlaams, niet dat het storend was, maar het is ander taalgebruik dan ik gewend ben. Ik heb er wel een nieuw scheldwoord aan overgehouden: Gataap. Dit woord komt veelvuldig voorbij.
Hier en daar waren er ook wel woorden waar ik de betekenis niet van kende, maar door de context gaf dat geen problemen.
Het boek leest als een goede politieserie. Het is spannend en er gebeurt veel.
Centraal staat een speciaal politieteam, Cel 5, dat zich bezighoudt met misdrijven tegen kinderen. In dit geval pubers. Een 16-jarig meisje raakt vermist en wordt enkele dagen later vermoord gevonden. Het meisje is zonder vader opgegroeid, al weet ze wel wie hij is.
 Je verdenkingen gaan continu een andere kant op. En de uiteindelijke ontknoping is toch nog een verrassing. 
De "flikken" leer je ook een beetje beter kennen. Hun eigenaardigheden worden tijdens de zoektocht uit de doeken gedaan. 
Zo heb je Safia, een alleenstaande moeder. Jonas, een jonge vent die verminkingen heeft opgelopen bij een brand. Fernand, de baas, hij heeft een zieke vrouw thuis. En Ward, die zijn vrouw en dochter bij een brand is verloren. En nu een soort van relatie heeft met een prostituee. Safia en Jonas hebben ook nog gevoelens voor elkaar, maar zijn bang elkaar te kwetsen. Ondanks de verschillende karakters is het een team dat goed samenwerkt en veel voor elkaar over heeft.
Ik weet niet of hier al een serie van gemaakt is, zo niet....dit boek leent zich er, wat mij betreft, zeker voor. Plezant boek om te lezen.
3,5 sterren

Juul

  
Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten