dinsdag 22 december 2015

Ellen Gerretzen: 2015 in boeken

Dit jaar was voor mij een heel bijzonder boekenjaar omdat de Spaanse vertaling van mijn debuut Bloedbruiloft, Heridas Abiertas, eind april is gepubliceerd. Het is een unieke ervaring je eigen boek in het Spaans in handen te hebben, zeker omdat het speelt in het stadje in de Spaanse Extremadura waar ik een deel van het jaar woon.

Bijzonder waren ook de boekpresentaties op het jaarlijkse boekenfestijn in Cáceres en Mérida en de presentatie tijdens het hammenfeest in Jerez de los Caballeros, waar het verhaal zich afspeelt. Het was werkelijk hartverwarmend hoeveel vrienden en bekenden –en onbekenden- daar op af kwamen. Vier dagen lang heb ik tijdens die feria in een stand gestaan met mijn verzameling varkens, samen met een lokale boekhandel, om mijn boeken te verkopen. Wie het wil zien, er staat een filmpje op Youtube van TV Jerez.
Veel aandacht heb ik gekregen in de Extremeense kranten, op de radio en werd zelfs uitgenodigd voor een live interview in een actualiteitenprogramma van Canal TV Extremadura, in Mérida. Voor mij allemaal nieuw en doodeng voor iemand als ik, die niet graag in de schijnwerpers staat, maar het waren nieuwe en leerzame ervaringen.
Het heeft allemaal wel veel tijd en energie opgeslokt, reden waarom er dit jaar geen nieuwe thriller van mijn hand verschenen is.

Door het voorgaande heb ik veel minder gelezen dan voor mij gebruikelijk, misschien een boek of vijftien, wat voor mijn doen erg weinig is. Daar moet nu verandering in komen, want ik moet lezen om me te kunnen ontspannen. De stapel nog te lezen is schrikbarend hoog geworden!

The Honey Badger, een autobiografische roman van Robert Ruark, vond ik geweldig. De manier waarop Ruark het leven van zijn hoofdpersoon Alec Carr beschijft –journalist, getormenteerd schijver, grootwildjager, womanizer, alcoholist, is boeiend, zijn schrijfstijl en dialogen scherp. Dat kan ik het best illustreren met een quote: ergens in het boek laat hij Alec Carr het volgende denken: ‘There’s is a bloody brave little animal called the honey badger in Africa. It may be the meanest animal in the world. It kills for malice and for sport, and it does not go for the jugular – it goes straight for the groin. It has a hell of a lot in common with the modern American woman.

In mijn eigen genre heb ik genoten van Moço van Patrick Conrad. Eigenlijk heb ik mijn hele leven niet-Nederlandstalige thrillers gelezen, pas de laatste jaren neem ik er af en toe een van eigen bodem –waartoe ik Vlaanderen ook reken- ter hand. Van Conrad had ik nog nooit iets gelezen en het was een eyeopener. Een zeer goed, met humor geschreven en origineel boek dat hoofdzakelijk in Antwerpen speelt, van een geboren en getogen Antwerpenaar. Ik ben een groot liefhebber van de schone Scheldestad en het is een genot het werk te lezen van een auteur die de stad en de karakters zo goed weet te treffen.

Een afknapper vond ik Afgesneden van Fitzek. Het is het eerste boek dat ik van hem las, mijn verwachtingen waren hooggespannen door alle lovende publiciteit maar wat een deceptie. Een  ongeloofwaardig, vergezocht verhaal, even ongeloofwaardige karakters die niet tot leven komen, passages die af en toe gewoon niet kloppen. Bovendien wordt er tot vervelens toe gestrooid met irritante cliffhangertjes.

In 2016 kunnen jullie een nieuwe thriller van mijn hand verwachten, nummer vijf alweer, met wederom Wolfgang in de hoofdrol. De titel wil ik nog niet verklappen omdat er nog geen cover is, en voor mij zijn titel en cover onlosmakelijk verbonden. Hij zal, God en Uitgeverij Vrijdag willing, in het voorjaar verschijnen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten