zaterdag 26 december 2015

2015 in boeken: Kim Moelands

Was 2015 een bijzonder jaar op boekengebied voor jou? Waarom wel/niet?
Heel bijzonder! Eind maart verscheen mijn nieuwe thriller De VROUW in de SPIEGEL en op 12 november won ik met dat boek de Hebban Crimezone Award voor beste Nederlandse thriller 2015.

Las je veel dit jaar en aan welke hoeveelheid moeten we dan denken??
Ik lees altijd minder dan ik zou willen. Ik denk dat ik het afgelopen jaar zeker meer dan dertig boeken heb gelezen. Vooral tijdens vakanties slinkt mijn NTL-stapel. Als ik zelf aan het schrijven ben dan lees ik beduidend minder. Schrijven kost me veel energie en als ik dan eindelijk ’s avonds met een boek op de bank zit dan vallen mijn ogen nog wel eens dicht. Dat schiet dus niet op voor mijn leestempo J

Welke boeken sprongen er boven uit voor jou? Waarom deze?
In willekeurige volgorde en uit het blote hoofd:
De dode kamer - Bronja Hoffschlag
Fantastisch geschreven en de personages kruipen onder je huid. De skinner methode ligt al klaar.
Het geheim van Vesalius - Jordi Llobregat
Spannende historische detective met de nodige twists & turns
Ik reis alleen - Samuel Bjork
Spannend! Verheug me op het vervolg in 2016.
Wat ons niet zal doden - David Lagercrantz
Ondanks alle commotie over het boek vond ik het een vette thriller
De passagier - Grangé
Intrigerend, psychologisch boek waarin iemand met geheugenverlies probeert te achterhalen of hij een seriemoordenaar is.
Gone girl - Gillian Flynn
Spijt dat ik dit boek zo lang heb laten liggen want WOW!
Nooit meer terug - Tim Weaver
Fijne thriller met aansprekende personages
Zwart krijt - Christopher Yates
Mooie psychologische thriller

Het meisje op de weg - Michael Berg
Michael Berg is altijd goed. Het meisje op de weg vond ik een Nederlandse Gone girl maar dan met een boy.
Verbroken - Linda Jansma
Spannend. Persoonlijk vond ik dit haar beste boek
De grenzeloze - Jussi Adler Olson
Eens een fan altijd een fan.
Ik geef je de zon - Jandy Nelson
Prachtig, ontroerend en bijzonder hoe de worsteling van een van de hoofdpersonen met zijn homoseksualiteit wordt beschreven.
De hemel begint bij je voeten - Jandy Nelson
Net als Ik geef je de zon raakte ook dit boek me. Lachen en huilen.
Waar het licht is - Jennifer Niven
Ondanks de manische depressiviteit van een van de hoofdpersonen een boek waar de levenslust vanaf spat. Een heel intens verhaal waarin humor en levenslessen elkaar afwisselen, verteld door de ogen van twee pubers.

Welk boek vond je eventueel tegenvallen en waarom?
Misschien heel suf, maar op dit moment schiet me er niet concreet een te binnen. Als ik een boek niet goed vind, dan gooi ik het aan de kant of ik vergeet het meteen. Oh! Er schiet me wel een titel te binnen. De Kooi van Josh Malerman. Zo niet mijn boek! Veel herhaling en geen fatsoenlijk einde dat een verklaring gaf voor de mysterieuze sterfgevallen.

Wat kunnen wij van jou in 2016 verwachten?

Ik werk op dit moment aan het vervolg op De VROUW in de SPIEGEL en aan een jeugdboek. Omdat de genres zo verschillend zijn werkt het lastig dus ik moet een keus gaan maken welk boek ik het eerste af ga maken. Op dit moment trekt het jeugdboek wat meer dan de thriller. Maar welk boek het ook wordt, ik wil er in ieder geval de tijd voor nemen omdat dat de kwaliteit van het verhaal ten goede komt. Of er in 2016 alweer een nieuwe Moelands in de winkels ligt, is dus nog even de vraag. Ik hou jullie op de hoogte J





Geen opmerkingen:

Een reactie posten