zaterdag 4 juli 2015

Meisje vermist - Tess Gerritsen

Titel: Meisje Vermist
Auteur: Tess Gerritsen
256 pagina’s
The House of Books
ISBN 9789044346299
Recensie door Moon Kager, Juul van den Berg en Miriam Bakker





,
Dear Tess,

Last year you visited The Netherlands. You had written the small gift novella for our ‘Month of Crime Novels’: Incendio and you were guest of honor at the Evening of the Crime Novel. I absolutely loved the fact you were here. We had met briefly that afternoon (it wasn’t more than a ‘hello’ and ‘goodbye’, but still..) and later that evening we spoke again when you signed my book.
Did you ever think this would happen? All those years ago when you started writing? That you would be this successful?
‘The surgeon’ was the first book I read and I thought it was amazing. I’m so proud that you signed my copy last year! I have to admit that I haven’t read the last two Rizolli & Isles books yet, but I do have them. I enjoy the tv show as well by the way. It doesn’t remotely resemble the books but it’s a great show to clear your head with. Do you watch it? Did you have anything to do with it as in have you been consulted? It seems to me like a great honor to have your books turned into a tv show. On the other hand, one of the wonderful things about reading a book is that you can let your imagination run completely free about the characters and what they look like… and with a tv show like that it’s kind of a done deal.

Now finally your first crime novel, your ‘bridge’ novel, has been released in The Netherlands. I must admit that I have had that book on my bookshelf for about five or six years. It’s not you, it’s me and my neverending to-be-read-pile and all the books I just keep adding and adding to it (one can never have too many books I say). It’s kinda weird really that ‘Girl Missing’ is being released just now, when all your other books sell like crazy over here. You have loads and loads of fans in The Netherlands and I can’t wait to see (read) what they think of it.
I have dug up my copy of 'Girl Missing' and I have read it with two team members of this blog. We have read the book separately, wrote our reviews separately and I have put it all together as one review. We thought it was…..oh well, just read it for yourself :-)

Love,
Miriam




Het eerste lijk is raadselachtig…
Het volgende lijk is een waarschuwing…
Het laatste lijk…is misschien het hare…

Kat Novak is een patholoog-anatoom die op een avond met lichte tegenzin haar collega Clark uit de brand helpt. Er wordt een dode vrouw binnengebracht en zij neemt de autopsie van hem over, omdat hij op vakantie gaat. Deze Jane Doe blijkt aan een overdosis te zijn overleden. In haar hand heeft ze een luciferdoosje geklemd waarop een telefoonnummer geschreven staat. Dat telefoonnummer is van Adam Quantrell, hoofd van een groot bedrijf, Cygnus. Weet hij wie Jane Doe is?
Dan wordt er weer een dode vrouw gevonden in wederom hetzelfde deel van de stad en Kat vermoedt dat er meer is. Dit zijn niet zomaar lukrake sterfgevallen. Haar vermoedens worden door haar baas in de wind geslagen en de politie is sceptisch. Maar Kat laat zich niet zomaar aan de kant zetten en is vastberaden erachter te komen wat er aan de hand is en dan is ze haar leven niet meer zeker…

Cover
Moon: Wauw,  een heel mooie cover. Als ik heel eerlijk ben zou ik deze zeker oppakken in de boekwinkel. Een vrouwengelaat met daarin een vaag schijnsel van bomen met daardoor de zon. Een heel mooi plaatje wat je wel triggert, waardoor je wilt weten wat er aan de hand is. De vraag of ik dit boek wilde lezen, was niet moeilijk te beantwoorden: ja natuurlijk! Ik ben erg benieuwd naar ‘Meisje vermist’ (ook de titel spreekt al vol raadsels). Gauw beginnen dus!

Juul: Prachtig, een ander woord heb ik er niet voor. Nog nooit zo'n mooie cover gezien.
Simpel, maar veelzeggend. Je ziet een vrouwengezicht met in het gezicht een bosachtige afbeelding. De rest is wit. In de winkel zou ik alleen al op de naam afgaan, want ik ben fan van Tess Gerritsen, maar de cover maakt het boek zeker extra aantrekkelijk.

Miriam: Ik heb voor deze blogtour mijn eigen Engelse exemplaar eens afgestoft (hij stond al een jaar of 5-6 ongelezen in de kast). De cover is niet zo heel bijzonder, absoluut in de stijl van de andere boeken van Tess, maar eigenlijk een beetje saai. De Nederlandse cover daarentegen vind ik prachtig!

Het verhaal

Juul: De hoofdpersoon, Kat Novak, is een dame met een grote bek maar een ieniemienie hartje. Ze komt oorspronkelijk ook uit de arme buurt, maar heeft die achter zich gelaten. Voor zover dat kan. Ze draagt een pantser om zich heen zodat ze niet meer gekwetst kan worden, maar sluit zich daarbij af voor eventuele positieve invloeden. Ik zou het wel leuk vinden als Kat Novak nog eens opduikt in een boek van Tess Gerritsen.

Het verhaal is spannend, zeker aan het eind zat ik, bij wijze van spreken, nagelbijtend op het puntje van mijn stoel. Hoe zou dit gaan aflopen?
De onthulling van de dader was niet helemaal onverwacht, zat al in die richting te denken, maar had wel net op het verkeerde paard gewed. Leuk!

Moon: Kat Novak en haar demonen van vroeger pakken je en laten je mee voelen in haar angst, haar onmacht. Maar ook haar passie voor haar werk. Heel fijn en goed beschreven dus, want het boek was in 1 dag uit. Ik kon het bijna niet wegleggen en wilde door gaan tot dat ik het uit had en wist hoe het zat.

De opbouw was goed, pas aan het einde kreeg ik een idee van hoe het zou kunnen zitten. Ook de andere personages maken dat je er meer van wilt weten. Er zit in het verhaal zeker een romantisch tintje, maar dit is niet irritant het maakt het echter, je raakt nog meer met de personages betrokken. Eigenlijk precies de juiste hoeveelheid, zeker niet te veel maar net genoeg om je mee te slepen in het liefdesleven van Kat en Adam.

Miriam: Kat Novak is een pittige tante die zich door niets of niemand de wet laat voorschrijven en zich ook niet snel laat tegenhouden als ze iets in haar hoofd heeft. Een sterke vrouw met het hart op de tong, doorzettingsvermogen, maar ook een vrouw die torenhoge muren heeft opgetrokken opdat ze niet gekwetst wordt.
Ze ontmoet Adam Quantrell en probeert hem uit alle macht te weerstaan. Lukt het Adam om door die muren heen te breken?

Beoordeling:

Juul: Zoals ik eerder al zei: ik ben fan van Tess. Heb al haar boeken gelezen (tenminste degene die in het Nederlands verkrijgbaar zijn), inclusief de romantische boeken. 
Dit is ook weer een goed boek van haar hand. Je merkt wel het verschil met haar latere boeken, maar dat is logisch, een schrijver ontwikkelt zich naar mate hij (of in dit geval zij) meer boeken schrijft. Dus als je dit boek naast ‘Sterf twee keer’ legt is hij wel wat minder. Maar leg je hem naast de romantische boekjes, dan is hij juist weer beter.
Als Tess Gerritsen-fan moet je dit boek ook gelezen hebben! 4 sterren

Miriam: Tess Gerritsen begon met het schrijven van spannende romans. ‘Girl Missing’ is haar eerste poging tot het schrijven van een thriller. Ze omschrijft het zelf als haar ‘bridge’ novel, haar overgangsboek. En dat merk je ook wel. Het is een goed boek, dat zeker, maar het verhaal is vrij standaard qua ingrediënten en spanningsopbouw. Het geheel doet nog wat houterig aan. Met uitzondering van Kat blijven de personages aan de vlakke kant, ze worden weinig uitgediept en dat is jammer. Het verhaal wordt nergens echt spannend, behalve op het eind, richting het plot. Het plot is niet heel verrassend, maar wel goed tot in de puntjes uitgewerkt. Je merkt dat dit haar eerste thriller is en ze is nadien alleen maar gegroeid als schrijfster. ‘Girl Missing’ is een goed opstapje naar het betere werk! 3 sterren

Moon: Tess Gerritsen een alom bekende schrijfster en ik moet eerlijk bekennen niets van haar gelezen te hebben. Als ik de verhalen mag geloven is ze geweldig en waarom weet ik niet maar ik heb nog geen 1 boek van deze schrijfster gelezen. Maar hier komt verandering in na vandaag. Ik heb ‘Meisje vermist’ verslonden, de details en de schrijfstijl staan me enorm aan. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben dat ik eindelijk een boek van Tess Gerritsen heb gelezen en het zal zeker niet de laatste zijn. De dosis informatie over het forensische gedeelte maakt mij gretig en maakt dat ik meer wil lezen. Als alle boeken van Tess deze informatie hebben, ga ik de rest ook lezen. Voor ‘Meisje vermist’ kan ik alleen maar zeggen, het is een mooi verhaal, een verhaal wat je pakt. Een boek wat je slecht weg kan leggen met de juiste hoeveelheid spanning, liefde en emotie. Zeker eentje die me bij blijft!

Conclusie: een aanrader!

Hier kun je alvast een fragment uit het boek lezen!

Koop bij bol.com



















6 opmerkingen:

  1. Mooie groepsrecensie dames! Helder en duidelijk! Toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb met heel veel plezier het boek gelezen en mijn deel van de groepsrecensie geschreven.
    De recensie is heel gaaf geworden, complimenten Miriam!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie recensie, ik ga hem ook zeker lezen, door jullie recensie ben ik wel nieuwsgierig geworden .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie recensie, ik ga hem ook zeker lezen, door jullie recensie ben ik wel nieuwsgierig geworden .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super genoten van het boek ben blij dat ik het heb mogen lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig leuke recensie, top gedaan! Ben nu erg benieuwd naar het boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen