dinsdag 2 juni 2015

De 60 best verkochte thrillers van het afgelopen jaar

De CPNB brengt sinds 2004 jaarlijks een Dossier Spannende Boeken uit. In de eerste jaren van het dossier waren de oorspronkelijk Engelstalige titels in de meerderheid. De Nederlandse thrillers kwamen daarna snel opzetten, gevolgd door spanning uit Scandinavië. In 2011 stonden er voor het eerst meer Nederlandstalige dan oorspronkelijk Engelstalige titels in het dossier. Sinds 2013 zijn de Engelse boeken echter weer in het voordeel. Dat ging ten koste van Scandinavische titels, waarvan het aantal sterk daalde. 

De 60 bestverkochte spannende boeken (tussen haakjes: positie in 2014) van mei 2014 tot mei 2015:


1. (6) Esther Verhoef - De kraamhulp
2. (-) Karin Slaughter - Veroordeeld
3. (2) Rosamund Lupton - Zusje
4. (41) Nicci French - Donderdagskinderen
5. (40) Terry Hayes - Ik ben Pelgrim
6. (-) Suzanne Vermeer - Goudkust
7. (-) Lars Kepler - Stalker
8. (1) Dan Brown - Inferno
9. (4) Saskia Noort - Debet
10. (-) Simone van der Vlugt - Vraag niet waarom
11. (-) David Baldacci -  Doelwit
12. (-) Jo Nesbø - De zoon
13. (-) David Baldacci - De ontsnapping
14. (-) Robert Harris - De officier
15. (-) Marijn Schrijver en Wouter Lamans - Mocro maffia
16. (-) John Grisham - Dilemma
17. (-) Stephen King - Mr. Mercedes
18. (60) Marelle Boersma - Vals alarm
19. (-) Camilla Läckberg - Leeuwentemmer
20. (-) Tess Gerritsen - Sterf twee keer
21. (31) Robert Galbraith - Koekoeksjong
22. (-) Rosamund Lupton - Later
23. (-) Suzanne Vermeer - Mont Blanc
24. (-) Marion Pauw - Hemelen
25. (5) Nicci French - Wachten op woensdag
26. (-) Sophie Hannah - Verborgen gebreken
27. (-) Harlan Coben - Ik mis je
28. (-) Linda Jansma - Kwetsbaar
29. (54) Linda van Rijn - Blue Curaçao
30. (-) Tom Clancy en Mark Greaney - Op commando
31. (-) Corine Hartman - Bloedlijn
32. (-) Lee Child - Persoonlijk
33. (-) Linda van Rijn - Villa Toscane
34. (-) Stephen King - Revival
35. (8) Simone van der Vlugt - Morgen ben ik weer thuis
36. (-) Robert Galbraith - Zijderups
37. (10) Lars Kepler - Slaap
38. (46) Nicci French - Blauwe maandag
39. (-) A.C. Baantjer - De Cock en het lijk aan de Amstel
40. (-) Suzanne Vermeer - Cruise
41. (-) Suzanne Vermeer - De suite
42. (-) Sophie Hannah - De monogram moorden
43. (-) Paul Vugts - Doorgeschoten
44. (17) Erik Valeur - Het zevende kind
45. (-) Loes den Hollander - Voorbedacht
46. (26) Suzanne Vermeer - Winterberg
47. (-) De Waal & Baantjer - Een kuil voor een ander
48. (3) Karin Slaughter - Stille zonde
49. (-) S.K. Tremayne - IJstweeling
50. (-) Nicci French - Verloren
51. (55) Nicci French - Dinsdag is voorbij
52. (-) Linda van Rijn - Voetbalvrouwen
53. (15) Simone van der Vlugt - Aan niemand vertellen
54. (21) Stephen King - Dr. Sleep
55. (-) Saskia Noort - Nieuwe buren
56. (9) Suzanne Vermeer - Route du Soleil
57. (7) Jussi Adler-Olsen - Het Marco effect
58. (-) Deon Meyer - Cobra
59. (53) Tess Gerritsen - De laatste sterft
60. (-) Mo Hayder - Wolf


 'Spannende boeken worden nog steeds, blijkt uit consumentenonderzoeken, het graagst gelezen, geleend en gekocht.'


Als de boekhandels het moesten hebben van alleen de verkoop van de voor hun vaak geliefde literatuur, dan zouden ze het toch minder lang volhouden. Echter is het in vele boekwinkels een achteraf gestopt hoekje. Als ik naar Breda kijk hoeveel deze redelijk middelgrote stad aan de maand van het spannende boek doet... alleen Marion Pauw komt op 12 juni haar geschenkboekje signeren. Juist in de boekhandel van Kemenade en Hollaers, waar ik gestopt ben met boeken kopen. De thrillers die er zijn , bestaan uit de top tien en voor de rest is het oud materiaal. Ja , maar je kan alles bestellen hoor. Ja , kan ik bij Bol.com dan ook en dan heb ik het thuis in de bus. Ik heb daar in de afgelopen jaren zo vaak mijn neus gestoten door dat ze nog nooit van bepaalde schrijvers hadden gehoord en ook weinig moeite deden om mij te helpen zoeken. Echt een ouderwetse boekenzaak waar men zelf van literatuur houdt. Prima...niet mijn boekenkoopplek dus.
Gelukkig hebben we sinds een jaar op de Grote markt in Breda Libris Buitelaar zitten met altijd vriendelijke medewerkers en een mooie thrillerkast met veel nieuw werk wat net uit is. Top! Als je de stad in gaat, loop je altijd even binnen. Tot dan ging ik meestal naar Rotterdam voor boeken snuffelen. Ik ben wel zo ouderwets dat ik graag boeken wil oppakken, kaften wil lezen en een stukje lezen. En als daar dan ouderwetse klantvriendelijkheid bij komt, neem ik al snel meer mee dan de bedoeling was. Kijkend naar deze top 60 staan er wel een hele hoop in mijn eigen boekenkast, maar ook een stel niet, omdat populaire boeken niet gelijk hoeft in te houden dat ze dan ook echt goed zijn of jouw smaak zijn.




2 opmerkingen:

  1. Ik ben het met je eens Ink, ik werk in de bibliotheek ook heerlijk boeken vast pakken even achterflap lezen, maar een boekhandel loop ik niet gauw voorbij. In Middelharnis bij de Bruna hebben ze gelukkig ook veel thrillers en ja meestal kan ik het niet laten. Mijn ereader staat ook vol, maar een echt boek daar gaat mijn voorkeur naar uit. En van deze lijst heb ik er best al wat gelezen en staan er ook nog te wachten in de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn boeken moeten spanning geven geen romantiek en zo daar hou ik totaal niet van in boeken. de boek de cover zag er goed uit en in het begin zat er wel spanning in maar naarmate je verder leest begint het te vervelen. 1 eerste boek dean koontz ogen van angst

    BeantwoordenVerwijderen