vrijdag 10 oktober 2014

Merknamen in boekenland onderzocht

WELKE MERKNAAM IS IN BOEKENLAND HET BEKENDST?

Iedere twee jaar doet Hendrik Beerda Brand Consultancy (eerlijk gezegd hadden wij er nog nooit eerder van gehoord) onderzoek naar de bekendheid en reputatie van Nederlandse schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen. De resultaten van dit onderzoek zijn deze week bekend gemaakt.

Carry Slee heeft van alle schrijvers de meeste fans onder de Nederlandse bevolking. De kinderboekenschrijfster heeft de koppositie overgenomen van collega Jan Terlouw, die
vier jaar lang op nummer één stond.
‘Het kinderboek scoort goed onder het Nederlandse publiek. Het is daarom niet verwonderlijk dat Carry Slee als favoriet uit de bus komt. Verder begrijpt Carry Slee goed dat het schrijven van goede boeken niet genoeg is om als auteur succesvol te zijn. Met de verfilming van haar boeken en de sterke aanwezigheid in de media bouwt Carry Slee continu aan de kracht van haar merk’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Top-10 van schrijvers (m/v) met de sterkste reputatie (+ positie in 2012)

  1. Carry Slee (2)
  2. Jan Terlouw (1)
  3. Saskia Noort (6)
  4. Kluun (4)
  5. Heleen van Royen (5)
  6. Adriaan van Dis (7)
  7. Paul van Loon (9)
  8. Ronald Giphart (11)
  9. Yvonne Keuls (8)
  10. Renate Dorrestein (10)
Ik zelf ben erg verbaasd door de positie van Jan Terlouw op de tweede plek. Ook dat hij de vorige vier keren op de eerste plaats stond. Voor mijn gevoel is deze man nog nauwelijks in het nieuws. Of vergis ik mij?

Een groot aantal nieuwe namen siert in 2014 de lijst van 50 sterkste merken in het boekenvak. Herman Koch is de snelste nieuw binnenkomer. Jan Siebelink behoort dit jaar pas tot de publiekslievelingen, terwijl zijn boeken toch al wat jaren flink verkocht worden.
Bij nieuwkomers verdwijnen natuurlijk dan juist ook weer namen.Terwijl Maarten ’t Hart in 2012 nog de derde plaats innam op de ranglijst van populairste schrijvers komt hij nu niet meer op deze lijst voor. Terwijl Maartens zijn boek Een vlucht regenwulpen dit jaar centraal staat bij Nederland leest en hij op 1 november met een helikopter wordt rondgevlogen naar een aantal bibliotheken.
Boekensector
Voor de derde keer op rij is bol.com het sterkste merk van de Nederlandse boekensector.
‘Dankzij het steeds bredere assortiment is bol.com voor een toenemend aantal Nederlanders relevant. Hiermee versterkt de online winkel zijn positie ook in de boekensector. Uit het onderzoek blijkt dat ook de groeiverwachtingen voor bol.com het grootst zijn van alle boekverkopers’, aldus Hendrik Beerda.

Top-3 van sterkste merken in de Nederlandse boekensector (+ positie in 2012)

  1. bol.com (1)
  2. Dick Bruna (3)
  3. Kinderboekenweek (2)

Literaire prijzen 

Sinds het vorige onderzoek is de lijst van literaire prijzen die een belangrijk effect hebben op de boekverkoop flink gegroeid. Naast de Gouden Griffel heeft nu ook de Zilveren Griffel een sterke positie verworven als prijs voor het best geschreven kinderboek. De invloed van de prijs voor het best geïllustreerde kinderboek, het Gouden Penseel, blijkt tevens fors te zijn gegroeid.

Boekenprijzen met de sterkste reputatie (+ positie in 2012)

  1. Gouden Griffel (1)
  2. AKO Literatuurprijs (3)
  3. P.C. Hooft-prijs (2)
  4. NS Publieksprijs (4)
  5. Zilveren Griffel (-)
  6. Libris Literatuur Prijs (5)
  7. Gouden Penseel (-)
  8. De Gouden Strop (6)

Boekenkopers

Van de 4.500 Nederlandse uitgeverijen hebben slechts negen een sterke naam bij de consument. Het beursgenoteerde Wolters Kluwer heeft van deze negen de beste reputatie. De Bezige Bij is echter de naam die boekenkopers het sterkst beïnvloed bij hun aankoopproces.

Uitgeverijen met de sterkste reputatie in 2014 (+ positie in 2012)

1. Wolters Kluwer (1)
2. De Bezige Bij (2)
3. A.W. Bruna (3)
4. Meulenhoff (6)
5. Kluitman (7)
6. Querido (9)
7. De Arbeiderspers (10)
8. Lemniscaat (-)
9. Prometheus (-
Bron: hendrik beerda en Schrijvers online

Geen opmerkingen:

Een reactie posten