dinsdag 30 september 2014

Verkopen boeken beter door een film?

In een artikel in NRC  van 29 september jl vroeg men zich af of boekverfilmingen zorgen voor een grotere interesse in het boek waar de film oorspronkelijk op is gebaseerd.  Voor The Hunger Games gaat het op. Voor The Maze Runner ook?
James Dashners boekenserie, waarvan de verfilming vorig week in de Nederlandse bioscopen verscheen, werd na uitkomst in 2007 door Amerikaanse leerlingen steeds meer gelezen. Maar de absolute piek  kwam in mei 2014, enkele maanden voordat de film daadwerkelijk in de bioscoop verscheen. Toen lazen zo’n 10.000 Amerikaanse leerlingen het boek, blijkt uit gegevens van Renaissance Learning, een Amerikaans onderzoeksbureau dat leesgegevens verzamelt van 30% van de Amerikaanse scholen - 30.000 scholen en zo’n 10 miljoen leerlingen. Gemiddeld had het boek rond de 4000 lezers.
Gevolg van de boekverfilming? Kan, maar zeker is het niet.
‘Er is hier sprake van een kip-of-eivraag. Werd het boek populairder vanwege de film, of is de film gemaakt omdat producenten zagen dat de serie onder jongeren veel werd gelezen? Waarschijnlijk een beetje van beide.’
Bij The Hunger Games, de verfilming van Suzanne Colllins’ boekenserie, is de relatie overigens duidelijker te leggen. De eerste verfilming uit die reeks verscheen in maart 2012.
En juist in die maand, en de daarop volgende maand, werd het boek bovengemiddeld veel gelezen door Amerikaanse studenten. Niet de gemiddelde 30.000, maar rond de 150.000, en zelfs daarboven. Kijkend naar de afgelopen weken toen de serie Nieuwe Buren begon op RTL: de verkoop van Nieuwe Buren schoot omhoog en het boek banjerde de top tien binnen. Het is iets wat ik niet helemaal begrijp: je kijkt een serie en leest dan het boek in de week tussen de ene en de volgende aflevering? Echte boekenliefhebbers hebben vaak een weerstand om iets te gaan kijken wat ze in boekvorm al kennen. Het valt namelijk altijd tegen. Bijna altijd: Stieg Larsons Millenium was een van de weinige goede films n.a.v. een boek.
Maar een boekverfilming is geen garantie voor succes, benadrukt The Atlantic. Van F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby werden na het verschijnen van de film in 2013 niet noemenswaardig meer boeken verkocht. Volgens de journalist van NRC waarom The Hunger Games en The maze renner wel verkopen:
‘ Behalve dat het een lekkere actiefilm is, met knappe jonge mensen die door een labyrint rennen, door de regisseur op een meeslepende manier in beeld gebracht, stelt The Maze Runner fundamentele vragen. Om met de filmrecensent van deze krant te spreken: ‘vragen over leiderschap, groepsvorming, vrije wil, vrijheidsdrang en angst voor het onbekende’. [..] Die wezenlijke vragen lijken ook de reden dat de boekenserie sinds deze zomer net zo populair is als The Hunger Games, en dat de film meer publiek trok dan menige rechttoe rechtaan actiefilm.’
Wordt lezen bevorderd door boekverfilmingen? The Atlantic vindt:
‘Ben je als ouder bang dat je kind het boek niet meer gaat lezen na het zien van de film? Niet nodig. Data suggereert dat je je over andere zaken druk moet maken.’

Bron: NRC Boeken 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten