zondag 14 september 2014

De boekenkast van....Marelle Boersma

Welk genre boeken heb je in je kast staan?

In mijn nieuwe boekenkast van Indiase teak staan reisboeken (ik ben een fervent reiziger), boeken over schrijftechnieken (omdat ik naast auteur ook schrijfdocent ben) en boeken die ik heb gebruikt voor mijn research. Maar het overgrote deel bestaat natuurlijk uit thrillers! Hadden jullie niet verwacht, hè?


Wat is je favoriete boek wat er tussen staat?

Hoe kun je ooit één favoriet boek hebben? Ik ben al een enorme twijfelkont, dus deze vraag zou ik het liefst overslaan. Maar… er zijn natuurlijk wel een aantal boeken waarvan ik enorm genoten heb. Zo heeft het boek ‘De tweede dochter’ van Jodi Picoult een diepe indruk op mijn gemaakt. Misschien komt het wel door haar dat ik deze kant opgegaan ben. Verder vind ik een boek als ‘Zonder een woord’ van Linwood Barclay is een prachtig boek.


Aan welk boek uit je jeugd heb je fijne herinneringen en waarom?

Er is één boek dat heel erg speciaal voor mij is. Eigenlijk heb ik dat nog nooit verteld, maar mijn naam komt uit een boek. Hoe leuk is dat als je schrijver bent J
Vlak voor mijn geboorte las mijn oma het boek ‘De liefde van de zeven poppen’ van Paul Gallico. De hoofdpersoon is een meisje en zij heet… juist: Marelle. 
Mijn oma vond dat direct een prachtige naam omdat ook de beide namen van mijn oma en mijn moeder (resp. Marie en Ellie) in deze naam verbonden worden. Ik ben het boek een tijd kwijt geweest, maar sinds kort heb ik weer een exemplaar weten te bemachtigen. Je begrijpt dat dit boek een bijzondere plek inneemt in mijn leven.


Hoeveel boeken lees je gemiddeld in een jaar?

Ik heb werkelijk geen idee! Maar wat ik wel weet is dat het er veel te weinig zijn. Er zijn wel periodes dat ik veel lees, maar als ik zelf met een boek bezig ben, lees ik eigenlijk alleen boeken voor mijn research.
Ik probeer wel bij te houden wat mijn collega’s uitbrengen, maar dat is nauwelijks op te brengen. Dan zou ik moeten stoppen met schrijven ;)
Als ik moet kiezen wat ik wil gaan doen, zit ik meestal snel weer achter mijn computer.



Welk boek zou je graag willen aanraden? 

Ik zou het eigenlijk willen omdraaien: welk boek van Jodi Picoult heeft op jullie de meeste indruk gemaakt? Daar ben ik eigenlijk heel erg benieuwd naar.











Marelle Boersma is een auteur die schrijft over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Zij schrijft verhalen die zich afspelen in het grijze gebied tussen waargebeurd en fictie.
Inmiddels heeft Marelle negen thrillers op haar naam staan, waaronder Ik volg je (2013), Nobody (2014) en de bestseller Vals alarm (2011).
Marelle is schrijfdocent en schrijfcoach en helpt aankomend schrijvers hun verhaal op een pakkende manier op te schrijven. Ze geeft losse schrijftrainingen, schrijfweekenden en organiseert schrijfvakanties in Toscane.
www.marelleboersma.nl

2 opmerkingen: