woensdag 20 augustus 2014

De boekenkast van....Liane Baltus

Welk genre boeken heb je in je kast staan?

Alle genres kunnen jullie in mijn kast vinden, thrillers, romans, fantasy, Sciencefiction, YA, hoewel YA? De laatste tijd kregen mijn YA boeken pootjes. Ze verdwenen één voor één op miraculeuze wijze. Mijn opsporingspoging bracht me naar de boekenkasten van mijn tienerdochter. Rosalie is bijna dertien en leest net als ik alles wat los en vast zit. Ze heeft mijn leesgenen gekregen. Mijn man vindt het nog steeds bijzonder dat ik altijd een boek bij me heb. Mijn dochter draagt ook altijd een boek bij zich. Zelfs tijdens ons weekend in Londen voor de première van de film Divergent zat ze met haar neus in haar boek.  

Wat is je favoriete boek wat er tussen staat?

Ik heb een grote boekenkast, dus heb je even… het zijn er verschillende én dan nog denk ik dat ik straks denk ‘Waarom heb ik die titel niet genoemd.’  Wat ik met name belangrijk vind in boeken is dat de personages goed uitgewerkt zijn en een ontwikkeling doormaken, dat het verhaal mij intrigeert en tot nadenken aanzet hoe de puzzel in elkaar zit.
Daarom vind ik schrijvers als Elizabeth George en Karin Slaughter heel goed. Van Tess Gerritsen en Camilla Läckberg heb ik ook bijna alles gelezen.
De eerste roman die in mij opkomt is een boek dat al tientallen jaren bestaat: De Verdediging van Vladimir Nabokov. Ik heb al zijn boeken gelezen, maar dit verhaal vind ik briljant in elkaar gezet. Als lezer word je aan de hand meegenomen naar een onafwendbaar einde. Ik heb het boek verschillende keren herlezen en als ik het boek dichtsla dan denk ik steeds weer: ‘ja, dit verhaal kan niet anders eindigen.’ Het is net een compositie waarin alles klopt.
Henning Mankell heeft naast thrillers ook prachtige romans geschreven. Ik heb genoten van alle boeken van Carlos Ruiz Zafón, zijn verhalen zijn spannend en mysterieus. Tijdens het lezen van Wolf Hall van Hilary Mantel heb ik gegniffeld om de verwijzing naar Machiavelli die erin zit. Het is niet voor niets dat het motto in mijn eigen boek ‘Het derde verbond’ van Niccolò Machiavelli afkomstig is. 
Na deze lijst denk ik dat ik de Nederlandse auteurs tekort doe. Daar staat mijn kast ook vol mee, zowel romans als thrillers. Dan noem ik toch ook een Nederlandse auteur: de manier waarop Thomas Olde Heuvelt met tekst speelt in Harten Sara vond ik prachtig.
Maar het boek in mijn kast waar ik het meest trots op ben, is natuurlijk ‘Het derde verbond’. En ik moet bekennen, ook al ken ik het verhaal door en door, zodra ik het oppak en begin te lezen, ben ik zo twee uur verder. Mijn verhaal verveelt me nooit. En blijkbaar de jury van de Crimezone Debuutprijs 2014 ook niet. Ze hebben het op de stemlijst gezet waar de lezers deze week de 6e nominatie voor de shortlist uit kunnen kiezen.
 
Aan welk boek uit je jeugd heb je fijne herinneringen en waarom? 

Hasse Simonsdochter van Thea Beckman. Ik denk dat ik dat boek wel honderd keer heb geleend van de (school) bibliotheek en elke keer was ik weer in tranen aan het eind. Ik heb het gekocht toen ik studeerde.
En aan ‘De vijf’ pockets van Enid Blyton heb ik goede herinneringen. Als kind was ik verzot op het ontrafelen van mysteries in deze boeken.

Hoeveel boeken lees je gemiddeld in een jaar?

In het verleden waren dat zeker honderd boeken per jaar, nu ik aan mijn tweede boek ben begonnen, is het aantal gehalveerd naar vijftig.
 
Welk boek zou je graag willen aanraden?

Naast mijn eigen futuristische thriller Het derde verbond? Het laatste spannende verhaal waar ik van genoten heb, is Stof & Schitteringen, het debuut van Kelly van der Laan. Het is overigens geen thriller. Mensen die van De hongerspelen van Suzanne Collins houden, raad ik dit boek van Nederlandse bodem zeker aan. 

5 opmerkingen:

  1. Wow! Dat is dan een boekenkast zeg. Wat mooi. Daar zou ik wel een middagje in rond willen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is geen boekenkast....dat is gewoon een bibliotheek :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat zet je hiermee hoge verwachtingen voor je boek. Ik ben nu zó benieuwd! Ik ga eventjes op Het derde verbond stemmen op Hebban, hoewel ik het nog niet gelezen heb. En inderdaad, dat is gewoon een bibliotheek. Ik wil ook zo'n bibliotheek, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo Liane heb je die boekenkast laten maken?, ik neem aan dat je die niet zo precies ergens kunt kopen. Een geweldig exemplaar ik ga het hier thuis eens even laten zien. Ik heb ook een dochter van 14 die uit mijn kast ook nog wel eens iets mee neemt, maar terug krijgen ho maar. Ze heeft nu een eigen boekenkast gemaakt. Dus ik herken het wel. Ik wens je succes met de stemronde voor je boek en ik hoop hem echt heel snel te kunnen lezen, maar het voorstuk vond ik al erg naar meer vragend. Succes met je verdere werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super (jaloersmakende) boekenkast :) Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen