Pelgrim is de
codenaam van een man die niet bestaat.
Een vader die
publiekelijk wordt onthoofd in Saoedi-Arabië.
Een man wiens ogen
worden gestolen in een Syrisch laboratorium.
Een plan om een afgrijselijke
misdaad tegen de menselijkheid uit te voeren.
Eén man zal de reis
maken om dit proberen tegen te gaan.
Pelgrim.
De geadopteerde zoon
die uitgroeide tot een van de beste spionnen. De regisseur van een uiterst
geheime eenheid binnen de Amerikaanse spionagedienst. Een man die, voordat hij
van de aardbodem verdween, het ultieme boek schreef over forensisch onderzoek.
Het is datzelfde boek
dat hem een jaar later in een obscuur hotel in Manhattan doet belanden, waar
het lichaam van een onherkenbaar verminkt jonge vrouw is gevonden.
Maar wat begint als
een moordonderzoek zonder aanwijzingen, verandert in een zoektocht naar een
onbekende vijand die een weerzinwekkend plan tot uitvoer wil brengen.
Hoe komen de levens van een geheim agent, een jonge moslim
‘met een missie’ en een held van 9/11 bijeen? De eerste is het ultieme
voorbeeld van een ‘niet bestaande identiteit’, een schaduw, een geest. Hij
jaagt op een jonge moslim die, getekend door het verdriet uit zijn jeugd, het
‘westerse kwaad’ wil vernietigen, koste wat het kost. En de held van 9/11, een politieagent
die per toeval stuit op het leven van de geheim agent en hem ‘per ongeluk’
heeft ontmaskerd waardoor er een bijzondere band ontstaat. Deze drie unieke
persoonlijkheden maken het verhaal tot één geheel. Een sublieme combinatie van
drie compleet verschillende persoonlijkheden, drie totaal andere werelden. Deze
drie zijn zo knap met elkaar verweven, dat zij uiteindelijk de cirkel rondmaken,
volledig kloppend, alle vragen beantwoord.
Dit alles begint met de dood van een vrouw in een hotelkamer
in New York waarvan de omstandigheden zoveel vragen oproepen dat er geen sprake
kan zijn van een ‘normale moord’, als je daar al over zou kunnen spreken. Twee
hoofdrolspelers komen hier bijeen. Vervolgens wordt het verhaal verteld, terug
in de tijd, dat zich afspeelt in Saoedi-Arabië. Een zoon die getuige is van de gruwelijke
onthoofding van zijn vader en daarmee de westerse wereld de oorlog verklaart,
hoe jong hij ook is, daarover bestaat geen twijfel. De reis tussen ‘West’ en
‘Oost’ maakt pijnlijk de kloof tussen deze twee aparte werelden duidelijk.
De vier delen waaruit het boek is opgebouwd roepen bij mij,
na het lezen, meteen vier kernwoorden op;
opsporen, identificeren, confronteren en afronden. Allesomvattend
benoemen die vier woorden meteen ook de onderverdeling van het boek.
Het verhaal is menselijk, op momenten heel rauw, hard en
meedogenloos. Om vervolgens toch het kwetsbare in ieder mens te tonen, de drang
naar liefde, verbondenheid en vriendschap. De eenzaamheid is bijna tastbaar, zo
ook de gedrevenheid. Alles gebeurt met een hoger doel voor ogen. Of het de geheim
agent betreft of de jonge moslim op zijn missie. Alle verhaallijnen gaan terug
in de tijd en spelen zich vervolgens weer af in het heden. Dat is zeker met een
reden want dan pas worden de motieven je duidelijk. Het ‘waarom’ iemand iets
doet en waarvoor. Je krijgt hierdoor inzicht in de persoonlijke omstandigheden
van de hoofdpersonen, de drive waarmee ze doen wát ze doen, de werelden waarin
zij leven. Op een manier geschreven dat je blijft lezen, je meer wilt weten.
Als lezer wordt je dan ook meegenomen over de hele wereld.
Er volgt een kennismaking met vele gewoonten en culturen. Je krijgt, ten
behoeve van het verhaal, inzichten in het globale netwerk van politie, politiek
en de geheime diensten en daarmee ook de onderlinge verstandhoudingen óf juist
het gebrek daaraan. Het westen tegen het oosten, dat blijft je het gehele
verhaal bij. De totstandkoming van een organisatie zoals Al Qaida, de
drijfveren en de onuitputtelijke loyaliteit aan elkaar en aan hun geloof. De
meest onherbergzame gebieden ter wereld die hen de bescherming biedt om te
strijden en vooral om niet gevonden te worden. Of je het daar nu mee eens bent
of niet, het zet je toch ook aan het nadenken. Wie blijkt er op termijn de
sterkste, houdt de terroristische dreiging ooit op, zijn wij ooit nog veilig, ‘vrede
op aarde’ is dat in onze wereld eigenlijk nog wel haalbaar? Zoveel vragen….. Hoe
realistisch de schrijfstijl ook is, je moet als lezer niet vergeten dat het natuurlijk
wel geschreven is vanuit een westerse kijk op dit alles. Er zal ontzettend veel
research zijn geweest om zo waarheidsgetrouw mogelijk dit allemaal op papier te
krijgen. En voor mij als leek is dat zeker gelukt, geen moment de gedachte dat
iets niet zo zou kúnnen zijn. Maar toch mis ik de verdieping aan de kant van de Islam. Ik had graag de gedachtengang van de jonge moslim wat meer aandacht zien krijgen. Als je getuige bent van het executeren van je vader snap ik dat je op wraak zint, maar waarom dan meteen het extremisme opzoeken? Daar zit natuurlijk meer achter dan wat er nu in het verhaal wordt vertelt. Het is een detail maar daar had ik graag wat meer over willen lezen.
Terry Hayes schrijft in een stijl die vlot, niet te moeilijk,
duidelijk en met snelheid gelezen kan worden. Wat me opvalt, is dat hij niet te
flauw is met het gebruik van zogenaamde ‘cliffhangers’ en lange dialogen. Zeker
niet langdradig en soms zelfs grappig. Toch blijf je continue geprikkeld en
daardoor is het boek moeilijk weg te leggen, de kunst om een zin dusdanig te
eindigen dat je als lezer steeds de neiging hebt om nog even verder te lezen,
verder het verhaal ingezogen te worden. Al lezend kwam bij mij het gevoel van
ongeloofwaardigheid zo nu en dan wel naar boven. Soms is het nét een beetje te
gemakkelijk allemaal, voor de hand liggend, té toevallig. Dat doet zeker niets af
aan het inhoudelijke verhaal en heeft niets met de manier van schrijven te
maken, integendeel! Maar het feit dat het zó geloofwaardig wordt neergezet
máákt het bijna ongelooflijk, haast filmisch!
De schrijver heeft volop de ruimte genomen situaties
dusdanig te omschrijven dat er geen ruimte tot vrije interpretatie is en dat is
geniaal. Vooral omdat hij dat doet op een uitvoerige manier zonder dat het
langdradig of saai wordt. Ieder woord in het boek heeft zijn nut. Heel soms heb
ik ook wel moeten lachen om de formulering van een bepaalde zin; het maar
blijven opsommen van feiten, alleen gescheiden door komma’s waren de zinnen
haast eindeloos, namen een halve pagina in beslag. Maar ook hier komt Hayes mee
weg.
“Ik ben Pelgrim”…..blijkt in zekere zin absoluut een
pelgrimstocht te zijn. De opvallende sticker op de cover met de tekst ‘de enige
thriller die je móet lezen’ met het reliëf van een vingerafdruk, duidend op
ieders unieke identiteit, in combinatie
met de ruim 700 pagina’s was dat genoeg verleiding voor mij om het boek dan ook
maar eens te gaan lezen. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Het is een goed,
spannend boek. En….het is een debuut! Ik weet niet wat het is maar ik lees de
laatste tijd veel eerstelingen en die zijn stuk voor stuk verrassend goed. Zo
ook “Ik ben Pelgrim”. Het is uniek in zijn soort. Een boek dat geschikt is als
filmscript, een goede regisseur kan er meteen mee aan de slag. Feitelijk leest
het ook als een film, een goede film!
Hoe het verhaal uiteindelijk gaat lopen is zeker niet
voorspelbaar, maar om daar achter te komen zul je het toch echt zelf moeten
gaan lezen. Ik raad het je van harte aan!
Patrice
Ebook was overal een tijdelijke aanbieding. Inmiddels kost hij weer 14,95
BeantwoordenVerwijderenBen benieuwd... had deze al op mijn te-lezen-boekenstapel, maar na het lezen van deze recensie denk ik dat het mijn volgend boek wordt :-)
BeantwoordenVerwijderen