zaterdag 9 december 2023

Stromend graf – Robert Galbraith

 


Het detectivebureau van privédetective Cormoran Strike wordt benaderd door een bezorgde vader, wiens zoon Will zich heeft aangesloten bij een sekte. Deze sekte op het Britse platteland doet zich voor als een vredelievende organisatie die strijdt voor een betere wereld. Strike ontdekt echter dat er mysterieuze sterfgevallen aan de sekte gelinkt kunnen worden. Om dit te kunnen bewijzen besluit Strikes zakenpartner Robin zich undercover aan te melden bij de sekte. Echter kan ze van tevoren niet voorzien in wat voor gevaarlijke situatie ze zal belanden.

 Een nieuw deel van een uiterst populaire serie, maar voor mij het allereerste boek van Robert Galbraith. Lange tijd hield ik het af maar vraag me niet waarom. Vond ik Harry Potter niet leuk? Jawel hoor! Geloofde ik niet dat Rowling ook iets anders kon schrijven? Oh ja, dat geloofde ik best. Wel schrok ik een beetje terug van de dikte van de boeken, vooral de laatste drie. Misschien zat daar de aarzeling dan in, wie weet.

 Maar goed, ik viel dus weer eens met mijn neus midden in een serie. Soms gaat dat goed, soms niet. Bij dit boek lukte dat prima. Ik kon het allemaal meteen prima volgen en ook de personages kregen voor mij meteen kleur. En ja, ik snap de populariteit, want Cormoran en Robin zijn samen een innemend stel. Behalve dan dat ze geen stel zijn maar de chemie tussen hen doet alles. En ook de andere personages weet Galbraith levendig neer te zetten. Het verhaal zelf loopt lekker soepel, ook daarin herken ik de verhalende kwaliteiten van Rowling meteen. Goed verhaal ook, volgens fans zelfs de beste tot nu toe, maar daar kan ik dan verder geen uitspraak over doen.

 Het enige waar ik tegenaan bleef hikken was de dikte van het boek. Voor wie er elk jaar naar uitkijkt zal waarschijnlijk denken: “Huh, waar heeft ze het over? Het kan mij niet dik genoeg zijn”. Dat snap ik. Maar dat ik het dan naarmate het einde vorderde steeds rommeliger vond worden, dat begrijp ik dan weer niet. Want dan heb je al zo’n uitgebreide aanloop gehad, en dan…. tja, het voelde voor mij een beetje of er toch wat gehaast een eind aan gebreid moest worden. Ik zal wel een kniesoor zijn maar dat vond ik jammer.

 Ben ik op dat laatste na om? Ja, dat denk ik wel. Toch maar eens in de kringloop naar andere delen van deze serie uitkijken, en wie weet volgend jaar naar deel 8? Mits die niet nog veel dikker wordt, want dat hoeft voor mij echt niet.

 4 kraaien

 Jolanda

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten