maandag 31 juli 2023

Verboden toegang van Belinda Aebi

 


De druppel

Auteur Belinda Aebi waarschuwt al op de eerste bladzijde van het boek:”Na het lezen van dit boek kijk je nooit meer met dezelfde ogen naar een tuinhuis”.

Meteen daarna wordt in een tuinhuisje in Sompershoek, Temse, een man op brutale wijze om het leven gebracht. De lezer krijgt alles in geuren en kleuren: vanuit het ik-perspectief deelt de moordenaar zijn/haar gedachten en elk detail van de moord.

De ‘ik-persoon’ duikt geregeld op in het verhaal. Wie is het? Dat blijft geruime tijd een goed bewaard geheim. Een slimme truc van de auteur om de lezer, die onmiddellijk aan het speculeren gaat, bij de les te houden! Wie was Urbain Decorte en waarom moest hij dood? Een zaak voor hoofdrechercheur Stef Michiels, rechercheur Raf De Roover en forensisch antropologe Emmy Verdonck die terug zijn van weggeweest (‘De verborgen vrouw’).

Beetje bij beetje komt de dode Urbain ‘tot leven’: via een foto die eigenlijk het daglicht niet mag zien, door de buren, bij monde van zijn vrouw, …. Maar heeft iemand hem ooit echt gekend? Wat was de druppel die uiteindelijk de emmer deed overlopen? Net zoals de mooie cover illustreert, zit meer dan één geheim goed vergrendeld. Verschillende vertelstandpunten en info-rondes lichten geleidelijk aan ook een tipje van de sluier op over de ‘ik-persoon’. De auteur heeft haar hoofdpersonages met diepgang uitgewerkt waardoor ‘Verboden toegang’ met recht het etiket van psychologische thriller mag dragen.

‘Verboden toegang’ speelt zoals eerdere boeken van Belinda Aebi in haar thuisstad Temse. Door het integreren van bekende ankerpunten, kan je je als lezer goed oriënteren in het decor van de stad, wat van grote toegevoegde waarde is aan het realiteitsgehalte van de plot.

De whodunit scoort niet zozeer als spannend boek als wel door goed uitgevoerd politiewerk. Belinda Aebi beroept zich zelf ook op de ‘schildertechniek’ die Raf hanteert: na de eerste penseeltrekken voor de contouren van het verhaal, kleurt ze de plot verder in met steeds meer info en details tot het plaatje compleet is. Een mooi motief dat het hele plot door regelmatig terugkomt!

Door het toepassen van deze techniek is ‘Verboden toegang’ voortdurend in evolutie. Gaandeweg en heel organisch komen alle gevoeligheden bovendrijven en moeten de personages wel kleur bekennen. Dat gaat niet zonder slag of stoot: de slachtoffers blijven vallen. Tot op de laatste bladzijde!

 

Het boek is naast beeldend ook heel eigentijds (de waterbom die Trooz en omgeving trof, ‘woke’ en de maatschappij, dooprituelen die aan de zaak Sanda Dia doen denken, …). De korte hoofdstukken zorgen voor een aangenaam leesritme dat je liefst niet onderbreekt. Voeg daar een goede portie nieuwsgierigheid bij de lezer aan toe - je wil echt van naaldje tot draadje uitvissen wie, wat en waarom – en je weet dat je een goed boek in handen hebt!

4 kraaien!

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten