vrijdag 9 december 2022

Het meisje uit de Seine – Guillaume Musso

 


Wanneer de pin uit de granaat is

In Parijs wordt Roxane Montchrestien door haar overste Sorbier overgeplaatst naar het BANC oftewel het Bureau voor Onconventionele zaken.  Lees: ze wordt op een zijspoor gezet.  Vrijwel onmiddellijk trekt een vreemde zaak haar aandacht: een amnestische jonge vrouw werd door de rivierpolitie naakt uit de Seine opgevist.  Officieel droeg ze enkel een polshorloge; de tatoeage en een armband werden verzwegen of gemist.  Ze vroeg naar Marc Batailley.  Bij haar overbrenging naar een psychiatrische kliniek raakte de vrouw kwijt.  Onderzoek van haar DNA onthult een match met Milena Bergman, een beroemde pianiste.  Alleen … Milena Bergman kwam een jaar eerder om bij een vliegtuigcrash!  Op haar nieuwe post vervangt Roxane collega Batailley die out is door een val van de trap en die, naar wat later blijkt, bezig was met een onderzoek dat nu ook de aandacht heeft van Roxane.

Het plot beslaat een tijdspanne van 5 dagen.  Met als uitvalsbasis haar nieuwe woonplek ‘het kraaiennest van het schip’ doorkruist Roxane de straten en buurten van Parijs, daarbij uitvoerig details delend over gebouwen, verkeerssituaties en gebeurtenissen.  Roxane heeft het moeilijk met haar nieuwe werkelijkheid.  Ze is de weg kwijt en heeft een eerder pessimistische kijk op de toestand in Parijs, het leven en haar toekomst. Overal in Frankrijk ligt de politie onder vuur.  Zo ook in Parijs.  Een echte nachtmerrie. 

De politiediensten lijken een groot kafkaiaans en bureaucratisch kluwen.  De namen van de verschillende afdelingen komen in veelvoud voorbij maar voegen echter niks toe aan het verhaal.  Een minpuntje, want ze halen het leestempo naar omlaag.

Echter, ben je een Mussofan, dan lees je daar overheen.  Er zit zoveel moois in dit verhaal!  Musso is als een vis in het water dat het literatuurlandschap voor hem is.  Het boek bevat ontelbaar poëtische zinnen.  Roxanes gemoedstoestand correspondeert voor de volle 100% met de woorden van een Franse dichteres.  Verwijzingen naar een literaire episode van ‘Het onbekende meisje uit de Seine’ uit de 19de eeuw leert ons waar Musso de mosterd haalde, net zoals andere literaire grootmeesters zoals Louis Aragon en Albert Camus eerder deden.  ‘Het meisje uit de Seine’ zit ingebet in cultuur en bulkt van de intertextualiteit: zo begint elk hoofdstuk met een citaat uit een literair werk.

Wanneer Raphaël Batailley, schrijver en zoon van Marc, op het toneel verschijnt en de lezer zijn perspectief op de gebeurtenissen in de ik-vorm geeft, begint het waas over de vreemde zaak beetje bij beetje op te lossen.  Niet vooraleer een als sater verklede man de boel laat ontploffen.  Met Dyonysus doet de mythologie haar intrede in het plot.  Roxane en Raphaël moeten het opnemen tegen een wrede bloeddorstige en waanzinnige tegenspeler.  Gebeurtenissen en ontdekkingen doen de zaak steeds dieper in het duister wegzinken.

Het is niet voor het eerst dat Musso in zijn boek een belangrijke rol reserveert voor een schrijver.  In de ik-vorm levert dat hemzelf een grote mate van deelname aan het intrige op.  Hij geniet zichtbaar al valt hij regelmatig ten prooi aan ‘verteldrift’.  Kris kras door Parijs, brengt Musso zijn personages tot leven in een intrige waar alles en iedereen nagenoeg altijd in beweging zijn.  Rapha heeft alles voor zijn zusje geschreven.  Voor wie zou Guillaume Musso schrijven?  ‘Het meisje uit de Seine’ is een boeiend verhaal met een goed uitgedokterd plot.

4 kraaien

Anita


Geen opmerkingen:

Een reactie posten