Karin K:
Blauw Verdriet start met een spannende proloog waarna het echte verhaal begint. Roos is kunstenares en haar schilderijen hebben een bizar onderwerp. Als zij verdwijnt op de plek waar een lijk wordt gevonden wordt het politie duo Fons Jansen en Rob Geerts op de zaak gezet. Ook Gaby Geels, misdaadjournaliste en vriendin van Roos, raakt nauw betrokken.
Als lezer wordt je vervolgens deelgenoot van wat Roos
meemaakt, denkt mee te maken, en al haar gedachten. Iets verdeorop in het boek blijkt
iedereen een link met haar te hebben en ook hebben ze elk wel wat te verbergen.
Wie is er nog te vertrouwen?
Hélène haar manier van schrijven is modern met veel korte
zinnen. In de langere hoofdstukken worden vooral de belevingen vanuit Roos
weergegeven. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met korte schuingedrukte
fragmenten, maar wie er aan het woord is blijft lang de vraag. Het verhaal is
fantasierijk, maar voor mij soms iets té waardoor ik het moeilijk kan volgen.
Er worden heel wat thema’s aangekaart, zoals kunstroof, mythe, lust, bedrog,
wantrouwen en nog een paar. Zelf vond ik het jammer dat het duo Fons Jansen en
Rob Geerts wat onderbelicht bleef, ook had de spanning wat donkerder en
intenser gemogen.
Ik geef het 2,75 Kraaien.
Jolanda:
Men neme een verdwijning, een moord, 2 rechercheurs, een misdaadjournaliste, een verdwenen schilderij, een vervalsing, een mythe en een chateau. Allemaal ingrediënten voor een mysterieus verhaal waarin iedereen wat te verbergen heeft.
Hoe alles met elkaar samenhangt, dat weet je echt pas aan
het einde van het boek. Het heeft me dan ook wel even beziggehouden. Maar ik
vond het ook wat veel. Wel vond ik het knap hoe uiteindelijk alle draadjes in
elkaar gewoven worden.
Ondanks dat aan het begin van het boek vermeld staat dat
alles in het boek volledig fictief is, raakte ik geïntrigeerd door de naam van
het schilderij en het chateau. Zouden ze stiekem toch niet bestaan? Ik was
eigenlijk een beetje teleurgesteld dat dat niet zo bleek te zijn toen ik al
zoekend op internet niets kon vinden. Hoe bizar ook, het had toch zomaar
gekund.
Het verhaal leest snel maar doordat er zo veel personages en
elementen in voorkomen die allemaal lijntjes met elkaar hebben, raakte ik ook
nogal eens in verwarring. En omdat er tot op het laatste moment nog geheimen
zijn, denk ik dat ik het plot maar met moeite na zou kunnen vertellen.
Kortom, een fantasierijk verhaal, met heel veel geheimen dat
vlot leest, maar wat me regelmatig even duizelde.
2,5 - 3 kraaien.
Jantsje:
Quotes:
“Het is nog niet te laat, het is nooit te laat om te
ontwaken”
De cover is in een licht grijs/blauwe kleur gehouden, met
een naakte vrouw liggend op een verhoging
met op de grond een knalrode appel.
Het boek begint met een spannende proloog. Iemand is door
het ijs gezakt, verder heb je geen idee over wie het gaat. Ik was gelijk
nieuwsgierig en kon niet wachten om verder te lezen.
De rechercheurs Fons Jansen en Rob Geerts doen onderzoek
naar de vermissing van Roos Moordhamer, een kunstenares die het liefst dode
dieren schildert. Tegelijkertijd wordt er aan de rand van een ven een dode man
gevonden met een rode appel in zijn mond.
De rode appel komt steeds terug in het verhaal en intrigeert
me, want wat heeft die appel met de dode man en met Roos te maken, is er een
verband?
In het verhaal zitten zo nu en dan een stukje cursief
gedrukte tekst waarvan je niet weet over wie het gaat. Dat maakt het
raadselachtig, en spannend.
Ondanks dat het soms wat chaotisch overkomt en ik vaak
verward raakte, vind ik het een boeiend verhaal.
Je leest een stukje over een zij-persoon en zomaar veranderd
dat in een hij-persoon. Ik raakte daardoor soms de kluts kwijt en was even uit
het verhaal.
De auteur heeft veel fantasie, niets is wat het lijkt. Het
verhaal rond het schilderij ‘De stervende maîtresse’ vond ik erg boeiend. Ik
was nieuwsgierig waar dat schilderij was gebleven en wie het nu had, en of het
nog tevoorschijn zou komen. Gelukkig kwam ik het allemaal te weten toen ik
verder las.
Van mij krijgt dit boek 3 kraaien.
Fany:
Het verhaal prikkelt me onmiddellijk als de excentrieke kunstenares Roos verdwijnt. Vrij snel wordt er dan nog een lijk gevonden en begint de complexe zoektocht. Is Roos een slachtoffer, pion of schaker in deze cases is de vraag die door mijn hoofd spookt. Doordat ik mee mag kijken in wat deze bijzondere vrouw ervaart en de andere nevenpersonages hun karakter een beetje beter leer kennen wordt het verhaal nog intrigerender. De auteur verwerkt boeiende onderwerpen als lust, kunst en dood in dit duistere sprookje. Personages zijn niet wie ze zijn en in een eigenaardig kasteel in de Ardennen speelt er zich een rare gebeurtenis af. Het speurders duo wordt alle kanten opgeslingerd en heeft het niet eenvoudig om tussen alle brokstukken de confronterende waarheid te vinden. De opzet van het boek is zeker niet slecht en het verhaal raakt me. Jammer genoeg verdrink ik in de ongebreidelde verhaallijnen. Wat ik knap vind is hoe deze wirwar van draden in het plot mooi samengebracht worden. Blauw verdriet heeft boeiende ideeën maar de auteur had beter voor less is more gekozen.
3 kraaien voor het idee, 2.75 voor de uitwerking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten