Mijn boeken worden
geleid door personages. Ze zijn niet bijzonder gewelddadig of bloederig, maar
ze kunnen beangstigend zijn en spanning geven, omdat ik graag wil dat de lezer
zich nauw identificeert met degenen die bedreigd worden.
Het is alweer een jaar of 12 geleden dat Rusteloos
Land/Blacklands uit kwam waar je meteen een CWA Golden Dagger voor won. Toch
was dit het allereerste boek dat je schreef. Wat heeft je doen besluiten om
toen pas je eerste boek te schrijven, of was je daarvoor al langer met
schrijven bezig?
Ik had zeven jaar als
scenarioschrijver gewerkt, maar was erg gefrustreerd dat mijn originele scripts
over het hoofd werden gezien. Uiteindelijk volgde ik de orders van mijn moeder
op om een boek te schrijven dat geen 200 mensen en miljoenen ponden nodig had
om door het publiek gezien te worden. Dat boek was Blacklands...
Het boek The Facts of Life, dat pas deze maand werd uitgebracht in Nederland en België onder de naam Vaderskind, heb je geschreven in dezelfde periode als Rusteloos Land/Blacklands (als ik mij niet vergis). Is er een reden waarom dit boek niet eerder in Nederland en België werd uitgebracht?
Ik weet niet wat de
reden is, maar ik ben erg blij dat het nu is gepubliceerd. AW Bruna heeft me
vanaf het begin gesteund en ik ben blij voor hen dat het boek zo goed is
ontvangen.
Het valt mij op dat bij deze boeken een belangrijk deel van
het verhaal wordt verteld niet vanuit
het oogpunt van de moordenaar of vanuit het slachtoffer maar vanuit een
derde persoon, een kind. Ik vind dat zelf erg goed over komen, want veel
situaties zijn hierdoor extra claustrofobisch. Is er een speciale reden dat je
voor deze vorm hebt gekozen?
Als ik aan een boek
begin, loop ik alle personages na die ik in gedachten heb om te beslissen welke
de beste verteller voor het verhaal zou zijn. Ik moet kunnen laten zien wat ik
door hun ogen moet laten zien, maar sommige dingen voor hen verbergen om
spanning voor de lezer te creëren. De wereld door de ogen van een kind is een
prachtige combinatie van onschuld en gevaar en als ik de keuze heb, kies ik
altijd het gezichtspunt van het kind.
Je boeken kenmerken zich verder door hun prachtige en vooral
beeldende haast filmische omschrijvingen van de natuur, personages en
situaties. Dit maakt het voor de lezer zo realistisch dat de scenes haast
voelbaar worden. Hoe krijgt je dat voor elkaar?
Omdat ik
scenarioschrijver ben geweest, 'zie' ik het verhaal in mijn hoofd als een film,
dus zo schrijf ik het ook. Ik gebruik veel hulpmiddelen die vaker in films
voorkomen dan in boeken, zoals het monteren van mijn scènes alsof ze op film
zijn. Voor mij gaat dat vanzelf, en ik denk dat het de vaart in een boek ten
goede komt door het 'vet' weg te laten. Ik hou niet van grote boeken die vol
staan met vulling. Dat is te duur om in een film te doen, dus wordt het
weggelaten - meestal ten goede. Een boek schrijven als een film betekent dat
mijn romans korter zijn dan die van veel andere schrijvers, maar ik hoop dat de
leeservaring daardoor bevredigender wordt.
Naast de prachtige omschrijvingen schakel je net zo
makkelijk over naar een volgende scene die weer heel gruwelijk is of enorm
claustrofobisch. Wat geeft zo’n scene jou persoonlijk, bij het schrijven, voor gevoel
en wat schrijf je liever, die mooie beeldende omschrijvingen of over een
moordenaar die ineens helemaal los gaat?
Ik hou van beide! Als
scènes mij niet raken, kan ik niet verwachten dat ze mijn lezers raken. Als je
in mijn boeken lacht - of huilt, of bang bent - kun je er zeker van zijn dat ik
bij het schrijven van die momenten hetzelfde voelde als jij bij het lezen
ervan.
Hoe kwam je aan het onderwerp voor het boek The Facts of
Life/Vaderskind?
Ik wilde een boek
schrijven over hoe een meisje een vrouw wordt en alle nieuwe angsten en gevaren
die met die overgang gepaard gaan. Het is iets waar we niet echt over praten.
Veel kinderen kunnen niet wachten om volwassen te worden, maar ik heb dat nooit
gewild. Ik mis het nog steeds om tien te zijn.
Hoe kom je aan de onderwerpen voor je boeken in het algemeen
en hoe doe je research? Bezoek je alle locaties die in je boek voorkomen of
haal je ook veel informatie van internet of elders?
De beste ideeën komen
in een moment, en blijven voor altijd. Als zo'n idee eenmaal in mijn hoofd
opkomt, kan ik het niet meer loslaten tot ik erover geschreven heb.
Soms komt het idee van
een nieuwsbericht, of een interview dat ik op de radio hoor. Soms heb ik het
idee voor een boek al jaren voordat ik een manier vind om erover te schrijven.
Het idee moet worden gekoppeld aan het perfecte plot of personage voordat het
op de juiste manier kan worden gebruikt.
Ik schrijf graag over
dingen waar ik in het begin niets van wist. Ik heb veel onderzoek moeten doen
voor Rubbernecker (Wat dood is), zoals het bijwonen van menselijke dissecties.
Voor The Shut Eye (De ziener) ging ik regelmatig naar een spiritistische kerk
om mensen te zien leren hun paranormale krachten aan te scherpen.
Als ik onderzoek doe,
wil ik zelfs een expert laten denken dat ik weet waar ik het over heb - maar
dan gebruik ik maar ongeveer 10 procent van wat ik geleerd heb. Ik hou niet van
schrijvers die pronken met hun onderzoek ten nadele van het boek.
Ik schrijf nooit over
een plaats waar ik niet minstens één keer ben geweest. Soms heb je maar één
keer nodig om alle dingen op te merken van een plaats waarvan de inwoners
vergeten zijn dat ze interessant zijn. Andere keren moet je ergens wonen om er
overtuigend over te kunnen schrijven.
Wat is het mooiste compliment wat je ooit kreeg met
betrekking tot je boeken?
Ik vind het geweldig
als mensen zeggen dat ze ontroerd zijn - tot lachen of tot tranen toe. Een goed
boek moet een emotionele reis zijn. Voor mij is die reis bevredigender dan het
plot.
Welk bekend boek van een ander had je zelf graag willen
schrijven, en waarom?
To Kill A Mockingbird
van Harper Lee. Om alles bereikt te hebben wat een schrijver zich kan wensen
met een eerste prachtige roman. Ik zou nooit hebben toegestaan dat het vervolg
werd gepubliceerd.
Als we een kijkje zouden mogen nemen in jouw boekenkast, wat
komen we dan tegen? Heb jij auteurs die je als een voorbeeld voor jezelf ziet
en zo ja wie zijn dat?
Anthony Trollope, Jane
Austen. Scifi inspireert me - Philip K Dick in het bijzonder - en non-fictie
boeken om me te helpen met onderzoek. Ik heb boeken over dingen die me gewoon
interesseren: kunst, natuur, de dood en paardenrennen.
Wat is voor jou het meest angst aanjagende dat je ooit hebt
mee gemaakt?
Ik hoorde dat iemand
de telefoonlijn doorsneed terwijl ik de politie belde...
Is er inmiddels alweer een nieuw boek waaraan je bezig bent,
en zou je al een tipje van de sluier kunnen/mogen oplichten?
Het is heel anders dan
alles wat ik eerder heb geschreven, en is gebaseerd op een waar gebeurd
verhaal.
En als laatste nog een paar hele snelle vragen:
Bier of Wijn?
Wijn.
Lente of Herfst?
Lente.
Boeken lezen of Boeken schrijven?
Lezen.
Moordenaar of Slachtoffer?
Moordenaar. En ik zou
er nog mee wegkomen ook!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten