dinsdag 19 april 2022

Het debuut van Rudy Morren

 


In welk jaar lag jouw eerste thriller vers van de pers in de boekenwinkel?  Welke titel kreeg jouw debuut?

 

Eind september 2019 lag mijn thrillerdebuut ‘Wildvlees’ in de boekhandel.

 

Was je voor je thrillerdebuut uitkwam al langer met schrijven bezig?

 

Voor die tijd had ik wel al andere zaken geschreven. Zo heb ik me even verdiept in comedy en heb een vijftal afleveringen van F.C. De Kampioenen geschreven en een aflevering van ‘Verschoten en zoon.’

Daarna volgden krimi’s: Zone stad – Deadline I&II – Gent West.

Tussen die tv reeksen door heb ik twee scenario’s geschreven voor langspeelfilms waarvoor ik van VAF-scenariosteun heb gekregen.

 Verder heb ik nog een vracht aan ideeën, half afgewerkte tv reeksen en nooit gefilmde scenario’s voor drama en komedie geschreven voor ik ertoe kwam een eerste roman/thriller te schrijven. Er stonden dus wel al wat schrijfuren op mijn teller.

 

Wie was jouw eerste uitgever?   Wat betekende het voor jou dat deze uitgever met jou in zee wou gaan? 

 

Ik heb behoorlijk wat uitgeverijen gecontacteerd en geen tot weinig respons gehad. Geert Cortebeeck van uitgeverij Horizon was de eerste die me contacteerde en een afspraak maakte. Dat gesprek beviel me uitstekend en ik heb dan ook niet geaarzeld om voor die uitgeverij te gaan. Het is belangrijk – althans ik vind het belangrijk – dat er een juiste klik is met de uitgever. Met je schrijfsel laat je toch een stukje van je diepste ‘ik’ zien (zonder dat het therapeutisch hoeft te zijn) en het is belangrijk dat er dan een zekere grond van vertrouwen is. Voor beide partijen trouwens.

 

Is jouw debuut nog altijd van speciale waarde voor jou?  Gebeurt het nog wel eens dat je het terug vastpakt en passages herleest?

 

‘Wildvlees’ zal altijd een bijzonder boek voor me zijn. Niet alleen omdat het mijn eerste roman is en ik het fascinerend blijf vinden wat er me allemaal overkomt in het boekenbedrijf. Maar ook omdat Wildvlees een ijzersterke plot heeft. Dat vind ik nog steeds.

Ik ben er niet de persoon naar om de roman weer vast te pakken en er stukjes van te herlezen, dat gaat me wat ver. Wat niet wegneemt dat ik er best fier over ben.

 

Zou je het verhaal weer zo schrijven?

 

Ik zou het verhaal zo opnieuw kunnen schrijven. De constructie zit goed en de spanningsboog is stevig onderbouwd. Op het juiste moment wordt de juiste informatie vrijgegeven. Ik leef nog steeds mee met Dirk het hoofdpersonage, een man voor het ongeluk geboren en die in principe alleen maar het goede wil doen. Triestig hoe het met hem eindigt.

 


Weet je nog hoe het publiek reageerde op jouw debuut?  Was het een groot succes qua leesreacties, verkoop?  In Vlaanderen?  In Nederland?

 

Wildvlees is bijzonder goed ontvangen. De pers was unaniem lovend over mijn debuut. Dat is althans mijn perceptie nu ik op die periode terugkijk. Alles was nieuw voor mij en ik genoot oprecht van de fijne reacties van de lezers. Ik had er echt geen idee van wat ik kon verwachten en dit overtrof alles wat ik verhoopte.

Nederland is een ander verhaal. Ik heb er geen idee van wat de roman daar gedaan heeft maar minder dan wat ik hoopte.

 

Kwam het boek in de VN thrillergids en hoe werd het boek daarin beoordeeld?  Hecht je daar belang aan?

 

Ondertussen ben ik wijzer geworden en heb geleerd dat het moeilijk is om als Vlaamse auteur in Nederland door te breken. En toch scoorde ik in Vrij Nederland thrillergids vier sterren dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Uiteraard hecht ik veel belang aan die quotering. De Nederlandse markt is vier keer zo groot als de Vlaamse. En of ik daar wat wil betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten