In welk jaar lag jouw eerste thriller vers van de pers in de boekenwinkel? Welke titel kreeg jouw debuut?
Eind
september 2019 lag mijn thrillerdebuut ‘Wildvlees’ in de boekhandel.
Was je voor je thrillerdebuut
uitkwam al langer met schrijven bezig?
Voor die
tijd had ik wel al andere zaken geschreven. Zo heb ik me even verdiept in
comedy en heb een vijftal afleveringen van F.C. De Kampioenen geschreven en een
aflevering van ‘Verschoten en zoon.’
Daarna
volgden krimi’s: Zone stad – Deadline I&II – Gent West.
Tussen die
tv reeksen door heb ik twee scenario’s geschreven voor langspeelfilms waarvoor
ik van VAF-scenariosteun heb gekregen.
Verder heb ik nog een vracht aan ideeën, half
afgewerkte tv reeksen en nooit gefilmde scenario’s voor drama en komedie
geschreven voor ik ertoe kwam een eerste roman/thriller te schrijven. Er
stonden dus wel al wat schrijfuren op mijn teller.
Wie was jouw eerste
uitgever? Wat betekende het voor jou dat deze uitgever met jou in
zee wou gaan?
Ik heb behoorlijk
wat uitgeverijen gecontacteerd en geen tot weinig respons gehad. Geert
Cortebeeck van uitgeverij Horizon was de eerste die me contacteerde en een
afspraak maakte. Dat gesprek beviel me uitstekend en ik heb dan ook niet
geaarzeld om voor die uitgeverij te gaan. Het is belangrijk – althans ik vind
het belangrijk – dat er een juiste klik is met de uitgever. Met je schrijfsel
laat je toch een stukje van je diepste ‘ik’ zien (zonder dat het therapeutisch
hoeft te zijn) en het is belangrijk dat er dan een zekere grond van vertrouwen
is. Voor beide partijen trouwens.
Is jouw debuut nog altijd van
speciale waarde voor jou? Gebeurt het nog wel eens dat je het terug
vastpakt en passages herleest?
‘Wildvlees’
zal altijd een bijzonder boek voor me zijn. Niet alleen omdat het mijn eerste roman
is en ik het fascinerend blijf vinden wat er me allemaal overkomt in het
boekenbedrijf. Maar ook omdat Wildvlees een ijzersterke plot heeft. Dat vind ik
nog steeds.
Ik ben er
niet de persoon naar om de roman weer vast te pakken en er stukjes van te
herlezen, dat gaat me wat ver. Wat niet wegneemt dat ik er best fier over ben.
Zou je het verhaal weer zo
schrijven?
Ik zou het
verhaal zo opnieuw kunnen schrijven. De constructie zit goed en de
spanningsboog is stevig onderbouwd. Op het juiste moment wordt de juiste
informatie vrijgegeven. Ik leef nog steeds mee met Dirk het hoofdpersonage, een
man voor het ongeluk geboren en die in principe alleen maar het goede wil doen.
Triestig hoe het met hem eindigt.
Weet je nog hoe het publiek reageerde op jouw debuut?
Was het een groot succes qua leesreacties, verkoop? In Vlaanderen?
In Nederland?
Wildvlees
is bijzonder goed ontvangen. De pers was unaniem lovend over mijn debuut. Dat
is althans mijn perceptie nu ik op die periode terugkijk. Alles was nieuw voor
mij en ik genoot oprecht van de fijne reacties van de lezers. Ik had er echt
geen idee van wat ik kon verwachten en dit overtrof alles wat ik verhoopte.
Nederland
is een ander verhaal. Ik heb er geen idee van wat de roman daar gedaan heeft
maar minder dan wat ik hoopte.
Kwam het boek in de VN thrillergids
en hoe werd het boek daarin beoordeeld? Hecht je daar belang aan?
Ondertussen
ben ik wijzer geworden en heb geleerd dat het moeilijk is om als Vlaamse auteur
in Nederland door te breken. En toch scoorde ik in Vrij Nederland thrillergids
vier sterren dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Uiteraard hecht ik veel
belang aan die quotering. De Nederlandse markt is vier keer zo groot als de
Vlaamse. En of ik daar wat wil betekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten