De mens is een wolf voor de andere
Knack Hercule Poirot Prijswinnaar
2020 Rudy Morren sluit 2021 af met een nieuw boek: ‘Verdronken land’.
Opnieuw opteert hij voor een
eenvoudige cover, helemaal in lijn met de cover van ‘Sneeuwspoor’. Later in het boek blijkt dat deze cover vol dramatiek
en symboliek zit.
‘Verdronken land’ ontwikkelt in vier
delen die elk een kleur krijgen: groen, zwart, rood en wit. Het boek start in 2016, gaat daarna over 1996
naar 1976 en nog verder terug in de tijd naar 1956 om te eindigen in 2016.
Het begin doet al meteen de
wenkbrauwen fronsen. Maartje (8 jaar) kijkt
uit over het water dat ze associeert met de dood; haar mama liegt; het meisje
heeft geheimen en één vast voornemen: ‘En dood moet hij.’.
Hendrik De Vuyst is burgemeester van Oud en
Nieuw Polder en is vastbesloten ‘met de laarzen aan’ te sterven. Tijdens de viering van zijn 72ste
verjaardag verdwijnt kleindochter Maartje.
Hendrik sommeert dat Robbe Mortier op het onderzoek wordt gezet. Niet veel later wordt Hendrik vermoord
teruggevonden. Een oude foto van vier
vrienden in de polder bij het water zal van cruciaal belang blijken in het
onderzoek.
Wat volgt is een verhaal dat naar de keel
grijpt. Deel na deel, steeds verder
terug in de tijd, graaft de auteur in de geschiedenis van de personages met
Hendrik De Vuyst in de hoofdrol. Hij en
zijn vrienden groeiden op in een instelling geleid door broeders, Verdronken
Land. Het was de hel: misbruik was
schering en inslag; jongentjes verdwenen zonder dat ooit nog iets van hen werd
vernomen. Geen ontsnappen mogelijk, de
klei liet hen niet los. Diep verzonken
in die polderklei klopt een pijnlijke geschiedenis als een etterende zweer die
op openbarsten staat.
Hendrik is de belichaming van de politicus
die decennialang de scepter zwaait in een dorp zonder daarbij enige vorm van
tegenspraak te dulden. Niet wars van
corruptie, chantage, ja zelfs moord om zijn positie te behouden. De politie
heeft hij onder de knot. Hendrik is
autoritair, vernederend, bot, zelfzuchtig, ziek.
Het plot is goed gestructureerd en heel
geloofwaardig. Het verhaal is bij momenten zo realistisch dat het pijn
doet. ‘Verdronken land’ vergt soms heel
wat van de lezer: de door de personages ervaren pijn laat niet onberoerd.
Het decor is eveneens waarheidsgetrouw
aanwezig. Het polderland, de desolate weidse
omgeving, de kleigrond waarin je diep wegzakt, de geîsoleerde woningen, de mist
die het zicht en de adem ontneemt. Het
is een decor dat op de rand brengt en waar de grens tussen hallucinatie en
realiteit soms heel dun is.
De schrijfstijl van Rudy Morren is direct en
indringend. Geen omfloerste woorden,
maar woorden ‘puntig als glasscherven’. De
toon is onheilspellend. Morrens personages zitten in zijn pen die beweegt op
hun karakter: de ene brutaal, autoritair en bot, een andere onderdanig, in
zichzelf verbijtend en teleurgesteld; een klein meisje, veel te wijs voor haar
leeftijd, hoort, ziet en ondergaat wat een
mens, en al zeker niet een jong kind, ooit zou mogen ervaren. Alle personages staan er: zij zijn levensecht
en geloofwaardig. Gedetailleerde en
treffende beelden doen vergeten dat je aan het lezen bent: je bent echt in de
polder! Ook het verschil in tijdsgeest
wordt perfect en ongekunsteld overgebracht op de lezer (op een gegeven moment
wordt zestig jaar teruggegaan in de tijd!). Gruwelijke woordspelingen zijn én typisch Rudy
Morren én bezorgen koude rillingen.
‘Verdronken
land’ brengt een tragedie met diepe wortels in de polderklei. Het is een boek over pijn, misbruik, pedofilie, koelbloedige moord, chantage en
corruptie; over ongecontroleerde zelfzucht en ziekelijk verlangen. Een sterk plot levert een goed doordachte
thriller waarin elk element, hoe klein ook, zin heeft. In ‘Verdronken land’ wint de lelijkheid het
van wat goed, beloftevol en mooi is: het is een verhaal met enkel verliezers
dat blijft nazinderen.
4,5 kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten