Gerrit Barendrecht is een Nederlandse schrijver en televisieregisseur. Hij schreef eerder de historische thriller ‘De Parijse Connectie’ dat zich eveneens afspeelt in het 19e-eeuwse Amsterdam. ‘De Russische Connectie’ is het tweede deel rond de personages van Julius Katz, inspecteur bij de politie, en Ida de Morsain, journaliste bij het Nieuws van de Dag. De delen zijn los van elkaar te lezen.
Er zijn een paar hevige bomaanslagen geweest in de
Europese steden Londen en Parijs. Nederland heeft de dans tot nog toe weten te
ontspringen totdat er plotseling een paardentram ontploft midden op de Dam in
hartje Amsterdam.
Julius Katz wordt op de zaak gezet. Ook zijn geliefde,
de journaliste Ida de Morsain, heeft interesse in de zaak en dat is niet louter
alleen door haar professie maar tevens omdat zij persoonlijk betrokken raakt
bij de verwoestende gevolgen van de aanslag.
Na enig beginnend speurwerk lijkt er een connectie te
zijn tussen de aanslagplegers in Europa en Rusland. Maar welk belang heeft
Rusland bij het ontwrichten van de Europese maatschappij?
En staat er nog een veel grotere aanslag op de
planning voor Amsterdam, of was het incident met de paardentram het enige?
Julius Katz wordt door zijn meerdere verzocht om te
infiltreren in een groepering die zich verzet tegen de geldende klasse
heerschappij en waarvan het vermoeden is dat zij verantwoordelijk zijn voor de
aanslag op de paardentram. Het is een gewaagde onderneming voor Julius Katz
waarbij hij slechts zeer sporadisch contact zal kunnen opnemen met zijn
superieuren bij de politie en met zijn geliefde Ida.
Het verhaal speelt zich grotendeels af in het Amsterdam
anno 1889 met al zijn specifieke problemen. Armoede, uitbuiting van de lagere
klassen, slechte medische voorzieningen en erbarmelijke krotwoningen geven aanleiding
tot radicalisering van burgers. Gerrit Barendrecht geeft het geheel een sfeer mee
die hij erg goed aan zijn lezers weet over te brengen. Soms heb je het gevoel
weg te moeten duiken voor de inhoud van de rondvliegende Jordanese pispotten.
Zijn schrijfstijl is dan ook soepel en beeldend met korte hoofdstukken waardoor
het verhaal snelheid en spanning krijgt en ook een vleugje humor is aanwezig.
‘Michiel. Net als
onze nationale zeeheld, voegt hij er lachend aan toe. Uiterlijk had de man niet
verder van een zeeheld af kunnen staan. Hij vult zijn kostuum tot in alle
hoeken op en draagt een gouden knijpbrilletje dat hem ouder doet lijken dan hij
is.’
We volgen inspecteur Katz en journaliste Ida in hun
zoektocht naar de waarheid. We infiltreren mee in de geradicaliseerde
groepering en zoeken ons weg door de donkere steegjes en het ophopend vuil in
de Amsterdamse Jordaan die, anno 1889, alles behalve een oord voor ‘yuppen’
was. Er is werkelijk geen moment in het boek waarop het verhaal verslapt. De
gebeurtenissen volgen elkaar razend snel op. Ook staan er een paar liquidatie
methoden in die weliswaar niet ongebruikelijk zullen zijn voor de tijd waarin
het zich afspeelt maar je toch niet vaak zal tegen komen in de gebruikelijke
thrillers en die bij mij toch voor wat extra prettige gruwel-momenten heeft
gezorgd.
Al met al komt dit verhaal bijna filmisch over. Wat
zou het een feest zijn als een filmmaatschappij het zou aandurven om het te
verfilmen, ja de hele serie zou ik zeggen want er komen nog meer delen als ik
het goed heb begrepen. Zelf heb ik deel 1 nog niet gelezen maar daar ben ik nu
wel heel benieuwd naar want ook het eerste deel speelt zich grotendeel af in
het Amsterdam van de 19e eeuw.
Ik geef ‘De Russische Connectie’ 4 Kraaien.
Karin K.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten