Een
stel moorden maakt van een slecht opstel nog geen meesterlijke triller.
Na het lezen van ‘De gynaecoloog’ bleef ik met verbijstering achter. Ik wist niet of ik moest huilen of lachen. ‘De gynaecoloog’ was maar weer hèt bewijs dat letters achter elkaar zetten, iemand nog geen schrijver maakt.
Saskia van Mieghem liet zien waarom auteurs bescherming
verdienen en uitgevers in eigen beheer een doodssteek zijn voor die
hardwerkende schrijvers die wel talent hebben.
Ik
gaf in mijn vorige recensie wat tips mee voor Van Mieghem. Natuurlijk heb ik niet de illusie dat elke schrijver
mijn recensie als leerschool ziet maar in het geval van Van Mieghem, was het wel verstandig geweest.
Overigens
is het niet mijn bedoeling een vileine recensie te schrijven. Maar soms is iets
lastig vol te houden. Lees je liever louter positiviteit, sla dan deze recensie
over.
Wat zegt de auteur zelf over het boek:
De
opvolger van de thriller ‘De gynaecoloog’.
Maar ook als afzonderlijk verhaal te lezen. Een fertiliteitarts wordt bedreigd.
Wanneer Charlotte, een fertiliteitarts, door iemand uit haar verleden wordt
bedreigd, neemt ze dit in eerste instantie niet al te serieus. Totdat haar
beste vriendin Manon in coma raakt en ze ontdekt dat dit geen toeval kan zijn.
Vanaf dat moment zet ze alles op alles om aan de eisen van het dreigement te
kunnen voldoen. Dat ze daarbij medisch-ethische regels moet overtreden, lijkt
haar niet te hinderen. Bovendien realiseert ze zich dat ze iets in handen heeft
gekregen waar ze meer mee wil doen. Door haar verborgen praktijken raakt
Charlotte iedereen die haar dierbaar is kwijt. Op het moment dat haar wereld
instort, wordt ze er ook nog ingeluisd.
Wat valt meteen op bij het openen van
het boek:
Anders
dan normaal, begint Van Mieghem met
het dankwoord. Ze noemt het een voorwoord maar als je mensen bedankt, is het
naar mijn idee een dankwoord. Maar goed, laat ik daar niet over gaan
muggenziften.
Ze
begint met de zin dat bij het schrijven van ‘De
gynaecoloog’, er nog geen plan was voor een vervolg. Dat dit pas kwam na de
vele reacties van de lezers. Ja, duh, ‘De
gynaecoloog’ is het enige boek dat ik ooit gelezen heb waar bij het
dichtslaan het plot nog moest komen. Dat Van
Mieghem dít kunstje goed beheerst,
lees je verderop in deze recensie.
Verder
geeft ze aan dat internet een handig hulpmiddel is geweest en dat ze dankbaar
is voor de onmisbare hulp van gynaecoloog Marlies Bongers. Gelukkig vermeldt ze
er bij dat eventuele beschreven medische fouten enkel te wijten zijn aan de auteur.
Vervolgens
komt er een dankwoord aan haar meelezers en steekt Van Mieghem van wal en ze vermeldt enkele reacties van deze
proeflezers. “Ik werd meegezogen en het smaakt naar meer”. “Het slot is subliem”.
Ik
weet niet welke versie de proeflezers gelezen hebben maar als het de
uiteindelijke versie is dan is de eerste
gratis tip van Baukje: Zoek wat meer
kritische proeflezers.
Het verhaal:
Charlotte,
eerder werkzaam op een kinderdagverblijf, heeft na een dramatische periode het
roer flink omgegooid en slaagt voor haar opleiding tot fertiliteitarts.
Haar
zoon Bram woont niet meer thuis en haar dochter Ilse, ontstaan na een
one-night-stand, zit in groep 8 maar gedraagt zich al als een echte puber.
Gaandeweg
het verhaal komen er verschillende patiënten bij Charlotte op het spreekuur. Ze
hebben twee gemene delers. Uiteraard willen ze allemaal zwanger worden maar
geen van hen is ook maar enigszins normaal.
Als
klap op de vuurpijl zitten er tussen deze echtparen zomaar mensen uit haar
verleden die, al dan niet stomtoevallig, nu net Charlotte uitkiezen al fertiliteitarts.
Uiteraard beloven deze ontmoetingen weinig goeds en Charlotte komt voor keuzes
te staan die ze des Charlottes, we kennen haar natuurlijk al uit ‘De gynaecoloog’, oplost; ongeloofwaardig.
Er
vallen wat doden, er worden mislukte moordaanslagen gepleegd en op het einde van
het verhaal komt er zomaar een coldcase voorbij die door Charlotte zo vlug
wordt opgelost dat ze beter rechercheur had kunnen worden.
Een
aantal patiënten volgen we door het hele boek heen, echter zitten er ook bij
die zomaar tussen de regels oplossen en waarvan je niks meer hoort, als lezer
en slechts lijken te zijn bedacht om de niet –bestaande spanning, nog enigszins
succesvol te reanimeren. Een trucje dat we bij ‘De gynaecoloog’ ook al voorbij zagen komen maar dat toen eveneens
mislukte.
De
moorden worden opgelost door het gegeven dat de moordenaars zelf hun schuld
bekennen. Uiteraard aan Charlotte. Normaal is een verhaal dan afgelopen maar Van Mieghem staat er om bekend een ster
te zijn in heel veel draadjes te hebben, dus het gaat nog wel even door.
Ik
ben vast nog wat verhaallijnen vergeten maar die zijn me even ontgaan in de
enorme kluwen van letters die Van Mieghem
een boek noemt.
Tweede gratis tip van Baukje: Zoek één verhaallijn en houdt het daarbij.
Deze verhaallijn is de kapstok waaraan je je kleine zijlijntjes ophangt om je
oorspronkelijke verhaal te versterken. Dus, lieve Saskia, creëer geen kapstok
alsof deze staat in een bomvol café in de winter.
Mijn mening:
Laat
ik mijn mening puntsgewijs uiteenzetten:
-
Het
hoofdpersonage: Charlotte is het hoofdpersonage en moet in het beste geval wel
een psychische stoornis hebben. Zelf schat ik op borderline met een probleem in
haar woederegulatie. In elk geval is ze, naast dat ze ontzettend
ongeloofwaardig reageert, ook nog eens bijzonder onsympathiek. Als lezer lukt
het me geen moment om ook maar enige sympathie voor haar te voelen. Op dit punt
heeft Van Mieghem niets bijgeleerd
ten opzichte van De gynaecoloog. Wel
maakt ze het nu erger. Wat hetzelfde blijft is dat Charlotte opnieuw moet bevallen.
Waar ze tijdens de bevalling van Bram al ongeloofwaardig was, wordt dit bij de bevalling
van Ilse niet beter. Na de bevalling gaat er van alles mis, de baarmoeder wil
niet samentrekken en de nood is hoog. Een normale moeder maakt zich druk om haar
baby, Charlotte wordt boos omdat ze niet meteen te horen krijgt welke medicatie
ze krijgt toegediend, terwijl ze op dat moment nul kennis heeft van medicijnen.
Later, als Ilse een elfjarige is en de
radio op haar kamer te hard heeft staan, laat Charlotte het gedrag zien waar ze
ons in het boek nog veelvuldig op zal trakteren, ik citeer: Woedend ben ik de trap op gerend en heb haar
alle hoeken van de kamer laten zien. Geschreeuwd, vuile kleding naar haar
toegesmeten, naar haar computer gelopen en de stekker uit het stopcontact
getrokken.
Nee, kindermishandeling is geen thema
in dit boek. Dit is gewoon een voorbeeld van het gedrag van het hoofdpersonage
dat uit het brein van Van Mieghem
komt. Zonder uitleg, zonder oordeel. Het enige commentaar van vriendin Manon
is: Zo te horen is ze inderdaad flink aan het puberen. De
dader van deze kindermishandeling wordt niet aangepakt maar het jonge kind
wordt als schuldige aangewezen.
-
Dialogen:
Van Mieghem is geen ster in het
schrijven van dialogen. Ze zijn onnatuurlijk en lezen onprettig. Van Mieghem raakt zelf tijdens het schrijven
ook een keer de draad in haar dialoog kwijt. Ondanks dat er middels tekens wordt
aangegeven dat er een ander personage spreekt is dit niet zo. Om daar achter te
komen moet je wel zes keer teruglezen.
-
Geloofwaardigheid:
Die is er niet. Laten we bij het begin beginnen. Dit boek is van 2019. Er is
een moord gepleegd in 2014. In die tussentijd gaat Charlotte van werknemer op
een kinderdagverblijf naar fertiliteitarts. Dat is een lange studie van
minimaal 12 jaar. Dat besef heeft Van
Mieghem ook dus ze neemt de lezer twaalf jaar mee terug in de tijd. Dan is
de huidige tijd dus 2026. Dat kan, natuurlijk. Maar ik heb er moeite mee.
Maar er is meer. Iemand is
vrijgesproken van moord maar veroordeeld voor het handelen in baarmoeders.
Uiteindelijk komt ze vrij na 15 jaar vastgezeten te hebben. Nu weet ik niet hoe
het in 2026 zal gaan (dat is al een reden waarom ik moeite heb met
toekomstmuziek) maar in 2019 kom je na driekwart van je straf, weliswaar met
voorwaarden, vrij. Dat betekent dat de veroordeling voor dat handelen in
baarmoeders ruim 22 jaar is geweest. Nu staat er op het verwijderen van organen
zonder toestemming, een boete van maximaal 1 jaar cel of een geldboete van
maximaal 19000 euro. Het kan zijn dat het handelen zwaarder wordt bestraft,
maar volgens mij is dat niet zo, maar ruim 22 jaar is compleet idioot. Wat er
na de vrijlating van deze veroordeelde gebeurd in dit boek, is niet minder
ongeloofwaardig.
Maar er is meer: Charlotte loopt de
hoek van een gang om, ze is dan al arts, ziet iemand liggen en weet meteen bij
de eerste blik, dit wordt reanimeren. Geloof me, als je bij het omlopen van een
hoek ziet dat iemand die verderop op de grond ligt, dood is, weet je ook dat je
niet meer hoeft te reanimeren. Ook al ben je arts. Maar een arts zal te allen
tijde sowieso eerst een aantal handelingen uitvoeren, alvorens te starten met reanimatie:
Controleren bewustzijn, zorg voor hulp, controleer ademhaling, start
reanimatie. Gratis tip van Baukje deel
drie: Volg een EHBO-cursus.
Maar er is meer: De reanimatie vindt
plaats in de gang van het ziekenhuis. De reanimatie lukt en waar gaat de
patiënt naartoe? Naar de spoedeisende hulp! Waarom? Zo’n patiënt gaat Linéa
recta naar de IC. Wat willen ze op de SEH in vredesnaam nog met deze patiënt
doen?
Maar er is meer: Charlotte, ze is arts,
niet vergeten, krijgt te horen dat er sprake is van een coma. Ze stelt de
vraag: “Voor hoelang? Hoelang blijft ze in coma?” Nou Truus. Na reanimatie
normaliter 2 uur, 34 minuten en 7 seconden maar in dit geval weten we het even
niet. (Dat laatste is van mij, hè.)
Hoe het tijdens en na de coma gaat,
maakt de geloofwaardigheid niet beter.’
Maar er is meer: Charlotte ligt na een
wilde seksbeurt met haar minnaar op de bank. Naakt, want de kleding ligt
overal. Haar partner komt binnen en nog net trekt Charlotte een fleece-dekentje
over zich heen (ik heb de gemiddelde maat van zo’n deken opgezocht en deze is
ongeveer 120x150) en legt haar hand op de borst van haar minnaar, zodat deze
blijft liggen. En die partner, die heeft niets door. Die denkt niet, waarom
ligt daar een berg herenkleding? Die ziet geen man naast zijn vriendin op de
bank liggen. Die ziet geen bult onder dat dekentje. Nee, hij ziet helemaal
niks. Hij gaat lekker koffie zetten.
-
Spanning:
In een thriller verwacht je spanning. De enige spanning die je in Verborgen praktijken hebt, is wanneer de volgende ongeloofwaardigheid weer op
je bladzijde verschijnt. En gelukkig hoef je nooit heel lang in spanning te
zitten.
-
Plot:
daar kan ik kort over zijn. Die is er niet. Het boek eindigt met een geweldige (not)
maar bovenal ontzettend ongeloofwaardige cliffhanger die een derde deel
beloofd. (Inmiddels is deze verschenen onder de naam Laatste spreekuur.) Gratis
tip van Baukje deel vier: Een plot is
onontbeerlijk voor een boek. Hier loopt, om in eerdere metafoor te blijven, de
kroeg weer leeg en worden de jassen meegenomen. Daarom, geen volle kapstok. Bij
een kapstok met teveel jassen, lukt het niet om in één oogopslag die van jou te
vinden en ga je soms zelfs met de verkeerde jas naar huis en soms zonder.
-
Schrijfstijl:
eerlijk is eerlijk. Er is wat verbetering. Van
Mieghem heeft zowaar synoniemennet ontdekt en weet deze te gebruiken. Wel
moet ze nog leren dat waar je het woord ‘en’ schrijft, ook vaak een komma kan
zetten. Gratis tip van Baukje deel vijf:
Een komma verbetert het leesplezier.
-
Originaliteit: Na het volgende boek over gynaecologen
is het niet meer origineel te noemen. Nu zou de volgende tip van Baukje kunnen
zijn, bedenk wat nieuws. Maar: Gratis
tip van Baukje deel zes: Stop met
schrijven. Of neem je lezers eindelijk serieus en volg schrijfopleidingen. Echt, auteur zijn is een vak en geen uit de
hand gelopen hobby.
Oordeel:
Schrijfstijl:
0.5
Plot:
0
Spanning:
0
Leesplezier:
1
Originaliteit:
0.5
Totaal:
0.4 kraaien
Baukje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten