donderdag 12 augustus 2021

In de schaduw van de meester van Ria Maes en Aron Wade

 



Rookgordijn

‘In de schaduw van de meester’ opent met een groots opgezette kunstveiling waarop de Antwerpse beau monde in grote getale aanwezig is.  Onder hen ook Raoul De Vuyst, collega Alexandra Goossens, wetsdokter Tom Beckx.  Om de veiligheid van de genodigden te garanderen is het Zuid het decor van een ongekende machtsontplooiing. Raoul wordt gecondoleerd.

Wat ging hieraan vooraf?

Onmiddellijk keert het boek een half jaar terug in de tijd.  In Frankrijk komt Tom Beckx in een emotionele rollercoaster terecht.  Krijgt hij een antwoord op de vragen die al vele jaren in zijn hoofd rondspoken?  Wordt ‘In de schaduw van de meester’ een Tom Beckx-verhaal?

Verwijzen het kader op de cover en de titel naar een meester in de schilderkunst?  In een niet zo ver verleden gaven Maes en Wade al een podium aan een meester. Inderdaad! Meester Dood!  En hij is terug!

Meester Dood waart rond in de straten van ‘t Stad.  Hij, mijnheer P en een derde oude bekende werken samen aan een wel heel bijzonder project.  Mijnheer P houdt deze keer de touwtjes in handen terwijl Meester Dood in de rol van knecht de slachtoffers aanlevert.  Raoul, Alexandra en Tom kunnen er aanvankelijk geen touw aan vastknopen.  Angst bekruipt de bevolking.  Terzelfdertijd wordt Guy Mertens duidelijk met iets gechanteerd.  Beckx raakt als vriend van de familie nauw betrokken bij de gebeurtenissen in containerbedrijf Verstraeten.

Wie ‘Pan’ en ‘Meester Dood’ las, herkent met zekerheid enkele van de personages.  Meester Dood wordt bevestigd in zijn rol.  Hij is de seriemoordenaar die altijd op tijd komt; nooit te vroeg of te laat.  Hij krijgt een heel menselijk gelaat, toont zich van zijn vriendelijkste kant, besluipt je en strikt je in zijn netten.  Aanvankelijk lijkt mijnheer P.  oftewel Pygmalion niet meer of minder dan een megalomane gek met een aan waanzin grenzend plan.  Of zijn de slachtoffers allemaal ziek in hetzelfde bedje en dienen er rekeningen vereffend te worden? 

Ogenschijnlijk staan de twee grote verhaallijnen op zichzelf tot Maes en Wade anders beslissen.  En af en toe lijkt het schrijversduo zich ‘te vergissen’.  Niet dus.  Alles is mooi in scène gezet om de verrassing op het einde voor te bereiden.  Las ik ‘Pan’ en ‘Meester Dood’ nog als verhalen die zonder meer in een rechte lijn van begin naar eind gaan, dan vind ik in ‘In de schaduw van de meester’ meer diepgang.  De persoonlijke geschiedenis van Tom Beckx die lijkt te verdampen in de loop van de gebeurtenissen, laat zich helemaal begrijpen aan het eind van het boek.

‘In de schaduw van de meester’ is een filmisch geschreven thriller.  Naast de slachtoffers die ten prooi vallen aan de grootheidswaanzin van Pygmalion, is er ook ruimte voor een portie maatschappijkritiek hier en daar, biedt de thriller een vleugje erotiek, komt er af en toe een beetje humor aan te pas en flitst zo nu en dan een mooie metafoor voorbij.

Maskers vallen en motieven worden duidelijk.  Na ‘Pan’ en ‘Meester Dood’ brengen Ria Maes en Aron Wade Meester Dood opnieuw tot leven.


3,5 kraaien

Anita

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten