Rookgordijn
‘In de schaduw van de meester’ opent
met een groots opgezette kunstveiling waarop de Antwerpse beau monde in grote
getale aanwezig is. Onder hen ook Raoul
De Vuyst, collega Alexandra Goossens, wetsdokter Tom Beckx. Om de veiligheid van de genodigden te
garanderen is het Zuid het decor van een ongekende machtsontplooiing. Raoul
wordt gecondoleerd.
Wat ging hieraan vooraf?
Onmiddellijk keert het boek een half
jaar terug in de tijd. In Frankrijk komt
Tom Beckx in een emotionele rollercoaster terecht. Krijgt hij een antwoord op de vragen die al
vele jaren in zijn hoofd rondspoken? Wordt
‘In de schaduw van de meester’ een Tom Beckx-verhaal?
Verwijzen het kader op de cover en
de titel naar een meester in de schilderkunst?
In een niet zo ver verleden gaven Maes en Wade al een podium aan een
meester. Inderdaad! Meester Dood! En hij
is terug!
Meester Dood waart rond in de
straten van ‘t Stad. Hij, mijnheer P en
een derde oude bekende werken samen aan een wel heel bijzonder project. Mijnheer P houdt deze keer de touwtjes in
handen terwijl Meester Dood in de rol van knecht de slachtoffers
aanlevert. Raoul, Alexandra en Tom kunnen
er aanvankelijk geen touw aan vastknopen.
Angst bekruipt de bevolking.
Terzelfdertijd wordt Guy Mertens duidelijk met iets gechanteerd. Beckx raakt als vriend van de familie nauw betrokken
bij de gebeurtenissen in containerbedrijf Verstraeten.
Wie ‘Pan’ en ‘Meester Dood’ las,
herkent met zekerheid enkele van de personages.
Meester Dood wordt bevestigd in zijn rol. Hij is de seriemoordenaar die altijd op tijd
komt; nooit te vroeg of te laat. Hij
krijgt een heel menselijk gelaat, toont zich van zijn vriendelijkste kant, besluipt
je en strikt je in zijn netten. Aanvankelijk
lijkt mijnheer P. oftewel Pygmalion niet
meer of minder dan een megalomane gek met een aan waanzin grenzend plan. Of zijn de slachtoffers allemaal ziek in
hetzelfde bedje en dienen er rekeningen vereffend te worden?
Ogenschijnlijk staan de twee grote
verhaallijnen op zichzelf tot Maes en Wade anders beslissen. En af en toe lijkt het schrijversduo zich ‘te
vergissen’. Niet dus. Alles is mooi in scène gezet om de verrassing
op het einde voor te bereiden. Las ik
‘Pan’ en ‘Meester Dood’ nog als verhalen die zonder meer in een rechte lijn van
begin naar eind gaan, dan vind ik in ‘In de schaduw van de meester’ meer
diepgang. De persoonlijke geschiedenis
van Tom Beckx die lijkt te verdampen in de loop van de gebeurtenissen, laat
zich helemaal begrijpen aan het eind van het boek.
‘In de schaduw van de meester’ is
een filmisch geschreven thriller. Naast
de slachtoffers die ten prooi vallen aan de grootheidswaanzin van Pygmalion, is
er ook ruimte voor een portie maatschappijkritiek hier en daar, biedt de
thriller een vleugje erotiek, komt er af en toe een beetje humor aan te pas en
flitst zo nu en dan een mooie metafoor voorbij.
Maskers vallen en motieven worden duidelijk. Na ‘Pan’ en ‘Meester Dood’ brengen Ria Maes
en Aron Wade Meester Dood opnieuw tot leven.
3,5 kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten