Een nieuw boek van Thomas Olde Heuvelt is voor mij – en voor heel veel anderen over de hele wereld - iets om je op te verheugen. Ik houd van de horror, de verhalen die zo worden verteld dat zelfs een uiterst nuchter iemand als ik zo bang word, dat ik zijn boeken het liefst bij daglicht lees. De boeken leg ik nooit naast mijn bed; je weet niet wie of wat er ’s nachts uit kan kruipen, via de woorden mijn dromen in.
Hex, het verhaal dat eerst in Amerika groot werd, is
een ijzingwekkend verhaal en Echo – een verhaal wat zich iets minder
makkelijk prijsgeeft en daardoor extra boeiend is – vond ik minstens zo eng.
Hooggespannen verwachtingen dus voor dit boek, aangewakkerd door de titel en de
lancering, die door iedereen welbekende perikelen is uitgesteld, omdat
Nederland één van de weinige plekken is waar drank- en snoepwinkels wel, maar
boekhandels niet als essentieel worden beschouwd.
Verhaal
Tieners Luca en Emma vinden een achttiende-eeuws zeilschip
in de duinen. Op de achtersteven staat de naam: Orakel. De jongeren gaan op
onderzoek uit, Luca blijft al snel verstomd achter: wie door het luik het schip
in gaat, komt niet meer terug. Emma verdwijnt, en even later nog elf andere
mensen.
Ook de geheime dienst is verbijsterd en doet er alles aan om
ervoor te zorgen dat het schip en de gebeurtenissen buiten de media blijven.
Luca, zijn moeder en andere betrokkenen worden van de wereld afgeschermd. Maar
het mysterie van het schip laat zich niet verstoppen; Orakel is een voorteken
van iets wat veel groter is dan zelfs de meest doorgewinterde medewerkers van
de geheime dienst zich voor kunnen stellen.
Ervaring
Thomas Olde Heuvelt weet als geen ander een lezer mee te
trekken in een vertelling. Onmiddellijk is het boek bloedspannend: met tieners
Luca en Emma wil je het schip in en tegelijkertijd ook niet. De filmische compositie
van dit verhaal maakt dat je mee wordt gezogen in de vloedgolf van gebeurtenissen.
Documentaire-achtige intermezzo’s versterken dit effect en geven het verhaal
extra diepte.
De spanning ligt op meerdere niveaus: wat is er aan de hand,
van welke aard is het mysterie en, als dat bekend is, wie deugt er en wie niet,
wat is Luca’s rol en lukt het hem die te spelen ondanks de tegenwerking van
autoriteiten met eigen belangen. Voor mensen die eerder werk van Olde Heuvelt
lazen duiken een paar oude vrienden op, die dit boek op een mooie manier
verbinden met Hex. We komen terug in Beek, ontmoeten Robert Grimm opnieuw, getekend
door de gebeurtenissen in Hex maar nog steeds met zijn eigen, cynische stem.
Anders dan in eerdere thrillers zit de spanning meer in het
verhaal dan in onderhuidse hersenkronkels en horror, al mag ook die er zijn. Niet het wilde onheilspellende en het doodenge van Echo, wel een
bloedstollend verhaal dat leest als een film. Door de schrijfstijl en door de
serie van climaxen die elkaar opvolgen.
In dit verhaal worden sciencefiction, mythologie
thrillerelementen en de meteorologische actualiteit knap met elkaar verweven.
Door de jeugdige hoofdpersonen leest het verhaal soms als een young adult. Niet
alles in de wereld van Orakel is even geloofwaardig, maar door de manier waarop
het verhaal verteld wordt zwem je als lezer toch met de stroom mee.
De knappe enscenering blijkt ook uit de Nederlandse en
eigentijdse details die het verhaal tot leven laten komen en de spanning
verhogen: dat dit hier en nu zou kunnen gebeuren wordt daarmee nog beter
invoelbaar.
Een speciale vermelding voor Nunyunnini, de mammoet God die
met toestemming van bedenker Neil Gaiman vanuit American Gods Orakel
instapte. Als personages opstaan en hun eigen leven gaan leiden, is alles
mogelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten