Titel: Alleen
Auteur: Barbara de Smedt
Uitgeverij: Hamley Books
Jaar uitgifte: oktober 2020
Recensie door: Anita
Kraaien: 4
Erotomanie
Eerder schreef Barbara De Smedt samen met
Joke Vander Aa onder het pseudoniem J. B. Ocean ‘Blauw’. Nog steeds onder de
vleugels van Uitgeverij Hamley Books, gaat de inmiddels naar Portugal
geëmigreerde schrijfster solo. ‘Alleen’ ligt sinds oktober in de boekhandel.
De cover is alvast uitnodigend. De grijsgroene
tonen, het lege ledikantje, ‘obsessie’, ‘baby’ en ‘wraak’ scheppen
verwachtingen. In het boek onthult de verwijzing naar de statistieken
betreffende stalking onmiddellijk het hoofdthema.
‘Alleen’ leest in vijf delen. Elk deel wordt
voorafgegaan door een zwart-witfoto waarvan de betekenis duidelijk wordt
naarmate de bladzijden worden omgedraaid. Heel pakkend zijn de
liedjesfragmenten die elk deel inleiden. Ze passen één voor één perfect bij de
tekst die volgt en maken de lezer nog meer ontvankelijk voor het verhaal.
Er waren eens … Met de gebroken stem en de
legendarische verzen van Jacques Brel in mijn hoofd, maak ik kennis met twee
kwetsbare jonge mensen. Julie Meskens stelt zich voor als een losbandige flirt
die vlucht van de ene onenightstand in de andere terwijl ze zich te buiten gaat
aan overmatig drankmisbruik. Zij is de ‘ik’-persoon in het boek. Om Oscar te
leren kennen, gaat het verhaal een flink aantal jaren terug in de tijd. Zoals
er gewisseld wordt tussen het verhaal van Julie en Oscar, zo schakelt het ook
tussen heden en verleden. Duidelijk is dat beide personages de last van het
verleden met zich meedragen.
Terwijl het personage van Julie heel
oppervlakkig blijft - conform haar levensstijl – in het eerste deel van het
boek, ziet de lezer in het verleden Oscar evolueren tot wie hij uiteindelijk is
geworden in 2005. Het is een beklijvend portret dat niet onberoerd laat. Hartverscheurend
hoezeer een precaire gezinssituatie en eenzaamheid een kind kunnen kapotmaken. Voeg
daar nog een persoonlijkheidsstoornis aan toe en je hebt de ingrediënten voor
een personage dat een gevaar vormt voor zijn omgeving en zijn ‘prooi’. Door
voor Oscar de ‘hij’-vorm te blijven gebruiken, tempert de auteur het gevoel van
empathie voor de jonge Oscar. Afstand lijkt geboden! Korte zinnetjes kondigen
aan dat het de verkeerde kant opgaat met hem. En dan, wanneer er voldoende info
over Oscar is vergaard, bevinden de beide personages zich niet alleen allebei
in 2005, maar bovendien ook nog in elkaars hele dichte nabijheid. En je
voorvoelt het zo, dit gaat narigheid opleveren.
Vanaf dan komt de focus te liggen op Julie –
én Tom – en op het proces dat ze gedwongen doormaakt. Ondanks alles wat Julie
moet doorstaan, slaagt ze er niet in om mij overstag te laten gaan voor haar. Oscar/Floris
houdt dan wel de controle, maar deemstert naar de achtergrond. Tom en Eloise
trachten een front te vormen, maar blijven in het decor hangen. De intensiteit
die wordt ervaren in het eerste deel van het verhaal, lijkt te zijn afgenomen in
het tweede deel.
Nu weet ik niet hoe ik zou reageren in een
gelijkaardige situatie, maar de reacties van zowel Julie, als Tom en Eloise,
hebben me toch regelmatig de wenkbrauwen doen fronsen en kwamen ietwat
ongeloofwaardig over. Dat een vroegere minnaar dan nog gaat bijdragen in de
ontknoping ... Zijn gezinssituatie is een los eindje dat bovendien niks
toevoegt aan het verhaal.
‘Alleen’ leest heel vlot. Vooral het eerste
gedeelte van het boek houdt goed de aandacht vast. Er is onheil op komst. En op
een gegeven moment besef je, dat onheil, het is reeds geschied. In het tweede
deel begint het aftellen. Op enkele piekjes in de spanningsboog na, gebeurt er
niet echt veel. Julie én de lezer wachten op … . Het verhaal ernaartoe had
misschien korter gekund.
Ik heb ‘Alleen’ zo goed als in één ruk
uitgelezen. Duidelijke taal in vlotte zinnen. Het boek doet je de wereld buiten
even vergeten. De bijzondere opmaak door de toevoeging van de foto’s, de mooie
stukjes poëzie waarop de lezer wordt getrakteerd … bijzonder. En laat ik niet
vergeten de mooie metaforen te vermelden.
p. 163
“Gebiologeerd staart Oscar naar het glas. Een
wesp gooit haar kleine lichaam tegen de glazen wand. Hulpeloos stuitert het
insect steeds opnieuw van links naar rechts, van boven naar onder. … Maar dat
is zonder Oscar gerekend. Hij heeft de bovenkant van het glas hermetisch
afgesloten met een schoteltje en voelt zich vreemd kalm. Hij heeft nu de controle.
Niet zij.”
Met ‘Alleen’ schrijft Barbara De Smedt een thriller
die je menige uurtjes leesplezier bezorgt. Ik kijk alweer uit naar haar
volgende boek. Wie weet is het plan van Oscar nog niet helemaal volbracht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten