vrijdag 3 mei 2019

Op de thee met Ronald van der Pol


Ronald van der Pol (Driebergen, 1962) is sinds 2008 actief als schrijver. Zijn eerste boek, de thriller Het groene huis, werd in 2010 in een beperkte oplage uitgebracht. 

Zijn tweede thriller De witte generaal  verscheen in 2014 en Deblauwesleutel, de derde, verscheen in juni 2018.

Vandaag is hij bij ons Op de thee!

  1. Hoe denk je dat een schrijver jou zou beschrijven in een roman?
    Een lange man met een grijzige haardos en bril kijkt je vriendelijk aan. Een gezellige, zeer toegankelijke man met veel gevoel voor humor. Hij toont veel interesse voor de ander en praat zelf met heel veel passie over zaken waar hij mee bezig is. Zo spreekt hij zeer gepassioneerd over de totstandkoming van zijn boeken. En zijn voorliefde voor de progressieve rockmuziek kent geen grenzen. Ook is het duidelijk dat deze man een rijke fantasie heeft dat soms wel eens reikt naar morbide trekjes, zeker als je zijn laatste boek De Blauwe Sleutel hebt gelezen. En toch ga je met deze man lekker een biertje drinken en een leuk gesprek aan, een gesprek dat overal over mag gaan.   
  2. Met wie zou jij graag 24 uur willen doorbrengen?
    Peter Gabriel. Deze man is in vele opzichten een bijzonder mens. Als zanger van Genesis heeft hij zich onsterflijk gemaakt, maar ook als solo-artiest met zijn onmiskenbare stemgeluid maakt hij veel indruk. Maar dat is het niet alleen. Hij heeft ook een rijke fantasie, die hij al gebruikte in zijn tijd bij Genesis met bizarre verkleedpartijen en soms moeilijk te doorgronden teksten. En wie kent niet die beroemde videoclip van het nummer ‘Sledge Hammer’? Zijn Growing Up tour in 2003 is voor mij een van de meest gedenkwaardigste optredens ooit. Ook hier zag je de creativiteit en fantasierijkheid van de man om alle nummers te omgeven van veel spektakel en met name verbeelding. Daarnaast heeft hij voor tal van films de muziek geleverd (oa. Birdy en The last temptation of Christ) en heeft hij werelden via de muziek bij elkaar gebracht. Hij steunt artiesten uit alle windstreken van de wereld via Real World en het project WOMAD (World of music, arts & dance). Kortom, een charismatische man die veel betekent heeft voor de muziek en daarbuiten en zich niet in een bepaald keurslijf laat manoeuvreren. Dat worden mooie indrukwekkende uren en laten we afspreken dat we niet te strak op tijd gaan letten.  
  3. Waar zie je jezelf over vijf jaar?
    Een veel voorkomende vraag die ik altijd moeilijk te beantwoorden vind. Ik ben daar nooit zo mee bezig. Dingen komen zoals ze komen en het onverwachte kan onzekerheid geven maar ook iets heel moois opleveren. Dicht bij mezelf blijven is het belangrijkste, me verder ontwikkelen als mens en als schrijver en wie weet de beste thriller ooit afleveren. Belangrijkste is dat je gelooft in wat je doet en daar plezier aan beleeft, stil staan bij de kleine dingen die soms gemakkelijk aan je voorbijgaan en geven om de ander in deze toch wel individualistische maatschappij. Ik hoop daarvan iets mee te geven aan mijn eerste kleinkind dat op komst is. Dus dan toch misschien een opa zijn die zijn kleinkind van vijf in de watten legt? Of word ik nu wat sentimenteel.  
  4. Wat is de laatste film die je hebt gezien?
    Bohemian Rhapsody. Mooie film die met veel respect voor Freddy Mercury is gemaakt. Ook ik was gek op de muziek van Queen in de jaren ’70. Ik weet nog goed dat ik in 1977 met school naar Londen ging. Iedereen kwam terug met elpees van Queen. Het is grappig om in deze film beelden te zien van Londen uit diezelfde periode.
  5. Wat zou je als eerste doen wanneer je de loterij zou winnen?
    Ik zou me volledig gaan wijden aan het schrijven van thrillers en misschien zelf gaan uitgeven met alles wat er bij hoort. Maar ik zou ook iets voor de maatschappij willen betekenen en dan vooral dicht bij huis omdat er nog genoeg mis is in Nederland waar je een positieve bijdrage zou kunnen leveren ter verbetering. Daarbij gaat het overigens niet alleen om geld. Ik ben nu bijvoorbeeld actief als Schuldhulp Maatje (vrijwilliger) om mensen bij te staan die problematische schulden hebben. Dat geeft veel voldoening en daar zou ik dan nog meer tijd voor hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten