donderdag 2 mei 2019

De onzin van boekenprijzen

Gistermiddag werden in een middagprogramma op RTL 4 de genomineerden voor de Gouden Strop en de Schaduwprijs bekend gemaakt. Normaliter ben ik een stuk sneller, maar men heeft mij aangeleerd af en toe op mijn handen te gaan zitten. Kijk, elk beetje normaal boekenblog heeft de genomineerden wel geplaatst. Ieder kreeg een persbericht en knip, plak. Maar nergens lees je dan een mening. En die zullen veel ook wel niet hebben, ten eerste al omdat er nauwelijks door diegene een boek van de lijst gelezen zal zijn en ten tweede, omdat men graag aardig gevonden wil worden door auteurs.

Zoals bekend geef ik al een flink aantal jaren veel aandacht aan de Nederlandse en Vlaamse thriller. Om die reden lees ik 90 procent van wat uitkomt aan die boeken. Ik probeer de nog steeds veel genoemde opmerking dat men nooit een Nederlandse thriller leest of eens las en daarna nooit meer, te weerleggen. Nu staan er 1 boek tussen de genomineerden van de Gouden Strop, waarvan ik snap dat als je die leest en je denkt dat als dit de top is van Nederlandse thrillers, je snel terug gaat naar bijvoorbeeld de Scandinavische. Ik zelf nl ook, als ik alleen die las.

Ik ben dus best verbaasd (zie eens, hoe netjes ik dat nu zeg) en nu een dag later, op deze donderdag eigenlijk nog veel meer. Op de lijst van allerbeste thriller staan 3 debuten. Is het een simpele gedachte dan, dat deze debutanten zo geweldig goed zijn, dat ze auteurs die al gevestigd zijn en die bijvoorbeeld al een Gouden Strop wonnen, voorbij rennen in kwaliteit? Is bijvoorbeeld De witte kamer zo veel beter dan Voor de meisjes van Heleen van der Kemp? Serieus? Het gaat om de allerbeste thriller van 2019. De allerbeste!

En over die Witte kamer gesproken: die staat nog geen eens op de lijst van de Schaduwprijs. De prijs die voor het beste debuut is. En een van hun genomineerden staat dan weer niet in de andere lijst. Is dan de conclusie dat men maar wat doet? En dat het gewoon simpel de smaak van wat mensen is? Of heeft de jury van de Schaduwprijs er geen zak verstand van? En kan men beter 1 jury samenstellen die het beste debuut  kiest en de beste thriller? Nu ziet het er best raar uit deze twee lijsten. Laat dan bijvoorbeeld Samatha Stroombergen of Kasper van Beek allebei die prijzen maar winnen. Oh nee, dat kan niet..

In ieder geval: het zal mij op dit moment nog worst zijn die hele Nederlandse thriller. Als de organisatie die de Nederlandse thriller juist moet promoten, er een zootje van maakt, wat zal ik nog doen met mijn blogje en facebookgroep. Alsof ik wat kan betekenen.. nee toch
Oke...wie heeft er een tip voor een goede Scandinavische thriller?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten