maandag 17 december 2018

Onzichtbaar van Joanne Carlton

Titel: Onzichtbaar
Auteur: Joanne Carlton
Publicatiedatum: december 2019 ten bate van Rode Neuzen Dag in België
Recensie door Annemarie
Waardering: 5 kraaien


Achterflap:
Iedereen maakt het ooit wel eens mee in zijn leven: die allereerste keer, de allereerste dag, de allereerste minuut dat je voet zet in een vreemde omgeving, omringd door nieuwe mensen. Maar niet iedereen weet hoe het voelt om onzichtbaar te zijn in een menigte. Geschreven voor Rode Neuzen Dag 2018 Stop pesten op school Alle opbrengst gaat integraal naar dit initiatief

Ik heb dit boek gelezen op mijn e reader. Het telt net geen 40 pagina’s. Ik heb er een dagdeel voor uitgetrokken. Het is een kort, heftig, zeer indringend verhaal dat als een pijl in je hart geschoten wordt. Scherpe pen, to the point, zó raak.

Een vrouw met de naam Kato zit in een bibliotheek en haar blik valt op een meisje. ‘ Zij zit alleen. Twee lege stoelen naast haar en een hele rij voor haar. Ze is bewust als laatste de ruimte binnen gestapt en daar gaan zitten, omdat dat wellicht de enige plek is waar ze zich veilig voelt.’

‘ Naast me zie ik een lerares fronsen. Ze wil naar het meisje toe stappen, maar ik hou haar tegen met een hand op haar arm. Dit is waar ik voor gekomen ben, wat ik wilde bewijzen. Na al die jaren is er niets veranderd.’

‘ Ik zie haar, omdat ik haar was. Haar ergens nog steeds ben. De gepeste, de getreiterde, degene die altijd alleen stond op het schoolplein tijdens de jaren dat er nog geen telefoontoestellen bestonden om je achter de verbergen.’

De vrouw die het meisje in de bibliotheek observeert keert terug naar haar eigen jeugd en vertelt hoe zij gepest werd, wat de impact daarvan is geweest en nog is.
Het is een zeer indringend verhaal, zonder pathetisch te worden, zonder opsmuk, puur zo wreed als het leven van een tiener soms kan zijn. Hoe zij als meisje de wens had om onzichtbaar te zijn; de passende titel van het boek.

De uitgever sluit af met de woorden: Ook ik was ooit Kato. Deze woorden bleven bij mij nog lang hangen.

Het boek is soepel te lezen voor jonge mensen en ouderen. Het is krachtig en niet te lang.
De les is even eenvoudig als intens: weet wat je met pesten aanricht…

Met name door de soepele en beeldende schrijfstijl, het gebruik van indringende taal en de kracht van geen woord te veel gebruiken: 5 kraaien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten