Susanne Jansson (1972) werkte in Göteborg en New York als
journaliste en fotografe. Het offerveen
is haar eerste roman en werd in Zweden met veel lof ontvangen; de rechten zijn
inmiddels aan meer dan twintig landen verkocht.
Na vijftien jaar keert biologe Nathalie Ström terug vanuit
Göteborg naar Fengerskog om in de omgeving van haar jeugd metingen te doen over
klimaatverandering. Zij huurt een eenvoudig huisje op het landgoed Mossmarken
om gedurende de herfst en winter haar werk te doen in de moerassen rondom
Fengerskog. Als ze er een paar dagen zit, ontmoet ze Johannes Ayebs, die
vrijwel elke dag jogt op het pad dat door de moerassen leidt. Als er op een
avond een vreemde storm opsteekt, krijgt Nathalie een vreemde ingeving. Ze gaat
het moeras in en vindt een bewusteloze, gehavende John, met niet ver bij hem
vandaan een vers gegraven gat – lichaamsformaat. De politie tast in het duister
wie Johannes heeft aangevallen, en wat de bedoeling van het gegraven ‘graf’ is.
Politiefotografe Maya Linde, die naast haar werk voor de politie
ook een bekende kunstenares is, gaat samen met inspecteur Leif Berggren op
onderzoek uit en ontdekt een paar schokkende feiten.
De eenzame, onherbergzame moerassen wordt door Jansson erg goed
neergezet. Oude legenden, mensenoffers en het verhaal van het
Vossenbessenmeisje dragen bij aan de donkere, grimmige sfeer die door het hele
boek heen voelbaar zijn. Met gedetailleerde beschrijvingen brengt Jansson de
geschiedenis van veenlijken en de biotoop van het moeras buitengewoon dichtbij.
Nathalies traumatische ervaringen uit haar kindertijd – toen zij
zelf als twaalfjarige aan de rand van het moeras woonde – blijven lang
verborgen en worden slechts hier en daar aangehaald, wat een sluimerend,
ongemakkelijk gevoel geeft. Het middenstuk is wat taaier, maar er zijn genoeg
vragen die spelen en die aanzetten tot doorlezen.
Kortweg: Het offerveen
is een heerlijk mystiek, licht griezelig boek – vooral de epiloog doet huiveren
– met een uitzonderlijke sfeer. Zeer zeker het lezen waard.
Linda Jansma
Geen opmerkingen:
Een reactie posten