Achterflap
Enter van
Willem Asman is het eerste deel in de trilogie over de geheime organisatie
REBOUND, waarvan alle delen binnen één jaar zullen verschijnen. Duik onder met
de auteur, die genomineerd werd voor zowel de Diamanten Kogel als de Gouden
Strop.
Tyler getuigde jaren geleden tegen haar man en woont nu onder een nieuwe naam met dochter Charlie in Amsterdam. Conform de regels van het getuigenbeschermingsprogramma weet niemand over haar vorige leven, haar dochter evenmin.
Als Charlie haar moeders kluis opent, ontdekt ze dat haar vader nog leeft en ze besluit hem te zoeken. Ze maakt een afspraak met iemand die informatie voor haar heeft, maar wanneer ze op de afgesproken plek aankomt wordt ze in een busje getrokken. Op datzelfde moment wordt in Miami een brute aanslag gepleegd.
Zodra Tyler hoort van haar dochters ontvoering en de aanslag probeert ze haar contactpersoon bij het getuigenbeschermingsprogramma te bereiken. De reactie die ze krijgt laat haar achter met nog meer vragen: haar zaak is er niet bekend. Moet ze dan zelfs betwijfelen dat ze ooit in dat programma zat? En wie heeft haar dochter?
Tyler getuigde jaren geleden tegen haar man en woont nu onder een nieuwe naam met dochter Charlie in Amsterdam. Conform de regels van het getuigenbeschermingsprogramma weet niemand over haar vorige leven, haar dochter evenmin.
Als Charlie haar moeders kluis opent, ontdekt ze dat haar vader nog leeft en ze besluit hem te zoeken. Ze maakt een afspraak met iemand die informatie voor haar heeft, maar wanneer ze op de afgesproken plek aankomt wordt ze in een busje getrokken. Op datzelfde moment wordt in Miami een brute aanslag gepleegd.
Zodra Tyler hoort van haar dochters ontvoering en de aanslag probeert ze haar contactpersoon bij het getuigenbeschermingsprogramma te bereiken. De reactie die ze krijgt laat haar achter met nog meer vragen: haar zaak is er niet bekend. Moet ze dan zelfs betwijfelen dat ze ooit in dat programma zat? En wie heeft haar dochter?
De cover
Een voornamelijk in blauw
en zwart uitgevoerde cover met prominent een vingerafdruk die bijna licht lijkt
te geven. De naam van de auteur staat, ook in blauw, groot bovenaan. Enter
staat in witte letters onderaan.
Als extra koperstrekker
staat een aanbeveling van Charles den Tex.
Mijn mening
Ik zal ook nu gewoon
eerlijk zijn, de cover vind ik lelijk en saai. Echt de cover voor een
mannenthriller die ik straalvoorbij zou lopen in de boekhandel. Voor mij zijn
er vier soorten covers.
De dertien in een dozijn
vrouwencovers met, gedeeltelijke, vrouwen in mistige tinten.
De dertien in een dozijn
mannencovers die fantasieloze eenheidsworst uitstralen.
De verrassende covers die
helaas oerlelijk zijn.
En de verrassende
pareltjes.
Enter valt in de tweede
categorie voor mij.
Het verhaal
De uit Amerika afkomstige
Tyler zit samen met haar dochter Charlie in een getuigenbeschermingsprogramma
en beiden zijn met een geheel nieuwe identiteit neergestreken in Amsterdam. Man
en vader Danny is een belangrijk kopstuk in een Armeense mensensmokkelbende en
Tyler heeft tegen hem getuigd.
Als Charlie op schoolreis
naar Londen gaat, komt het stiekem achter haar moeders rug om georganiseerde
contact met mensen die haar meer over haar vader kunnen vertellen, dichterbij.
Charlie wordt meegenomen door twee vreemde mannen maar zijn het vrienden van
haar vader of juist vijanden? En wat zijn ze met Charlie van plan?
Tyler gaat op zoek naar
haar dochter, geholpen door Gar, de special agent die haar jaren geleden heeft
helpen onderduiken. Al snel blijkt ook Gar zijn leven niet meer zeker en wordt
het voor Tyler steeds lastiger te weten wie ze vertrouwen kan en wie niet. De
zoektocht beslaat de Verenigde Staten en Europa maar de vraag of ze wel op tijd
komt om haar dochter te redden blijft ook voor Tyler lang een raadsel.
Mijn mening
Zoals ik al aangaf zou ik
het boek nooit in de winkel opgepakt hebben. Mocht ik dan toch, omdat het boek
bijvoorbeeld verkeerd om lag de achterflap lezen dan zou het me ook niet direct
over de streep trekken.
Misschien zou ik dan nog snel even zijn gaan googlen op recensies maar als dan de recensie van een Hebban recensent de eerste zou zien die ik las dan was het een grote “Nee”.
Misschien zou ik dan nog snel even zijn gaan googlen op recensies maar als dan de recensie van een Hebban recensent de eerste zou zien die ik las dan was het een grote “Nee”.
Nu is het zeker niet mijn
bedoeling om andere recensenten af te zeiken maar als meningen als feiten
gebracht worden dan krijg ik allergische reacties. Laat ik het even tonen.
Asman hanteert een strakke schrijfstijl zonder overbodige
uitweidingen. Daar zouden heel wat (beginnende) auteurs die een lawine van
bijvoeglijke naamwoorden over de lezer uitstorten een voorbeeld aan kunnen nemen.
Nu ben ik
toevallig een enorm fan van prachtige zinnen en oogstrelende metaforen en
bijvoeglijke naamwoorden zijn daar bijna een must voor. Dus als ik dit lees dan
is dat voor mij niet aantrekkelijk. Dat de duidelijke mening van de recensent
dan ook nog als, dwingend, advies aan heel wat auteurs wordt meegegeven trek ik
slecht. En Asman is de dupe want het boek gaat, hop, de plank weer op.
Gelukkig
won het boek de ‘Gouden Strop’ en las ik het om die reden. Inderdaad, Enter is
geschreven in een korte en bondige schrijfstijl. Niks mis mee, maar wel jammer
van de mooie metaforen, wat mij betreft.
Met
momenten is het boek spannend en maar het is voor mij geen page turner. De
zoektocht door de verschillende werelddelen heeft weinig meerwaarde en
Nederland lijkt er zelfs aan de haren bijgesleept.
De
personages pakken me, met uitzondering van Gar, niet echt. Toch is het ook niet
zo dat ze helemaal vlak zijn maar voor mijn gevoel toch meer geschreven voor
een publiek dat meer houdt van de ‘mannen’ thrillers.
Enter gaat
veelbelovend van start. Gaandeweg het boek wordt het wat minder en het plot is
matig. Toch, al met al, ben ik blij dat ik het gelezen heb en bezorgde het me
een aantal prettige leesuurtjes.
Schrijfstijl 3
Leesplezier 3
Spanning 3
Plot 3
Originaliteit 2
3 kraaien
Baukje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten