woensdag 20 juni 2018

Dochter van het moeras van Karen Dionne


Titel: Dochter van het moeras
Auteur: Karen Dionne
Publicatiedatum: mei 2018
Uitgeverij: De Fontein



Korte inhoud
Helena's moeder is als tiener ontvoerd en in een afgelegen hut diep in het moerasgebied bij Michigan vastgehouden. Geen elektriciteit of stromend water, geen mensen in de buurt. Helena, die twee jaar later geboren werd, hield van het leven daar: jagen, vissen, één zijn met de natuur. Ondanks haar vaders temperament en vaak brute gedrag, hield ze van hem. Tot het moment dat ze ontdekte hoe wreed hij werkelijk was.

Twintig jaar later heeft Helena een stabiel leven opgebouwd. Maar dan ontsnapt haar vader uit de gevangenis. Hij houdt zich waarschijnlijk schuil in het moerasgebied dat hij als geen ander kent. De politie zet een grote klopjacht in, maar Helena weet dat die geen schijn van kans maakt. Zij is de enige die haar vader kan vinden, want zij heeft de geheimen van het moerasgebied juist van hém geleerd.


“Pas als de laatste boom dood is en de laatste rivier is vergiftigd en de laatste vis is gevangen, zal de blanke man beseffen dat hij geld niet kan eten. We erven de aarde niet van onze voorouders, we lenen hem van onze kinderen”


Wat vond ik van de cover ?
Mooie sfeervolle cover, bovendien mooie foto op de binnenkant van de flap, blij dat ik dit keer een papieren boek lees in plaats van epub.

Wat verwacht ik van tevoren ?
De aanbevelingen van Karin Slaughter en Clare Mackintosh klinken veelbelovend : beklemmend, spectaculaire ontknoping ... ik ben benieuwd ...

“Als iemand zich in een positie bevindt waarin de straffen strenger worden hoe meer ze zich verzet, duur het niet lang voordat ze leert precies te doen wat haar ontvoerder wil. Dit is niet het Stockholm syndroom, psychologen noemen het aangeleerde hulpeloosheid.”


Mijn recensie :
Dochter van het moeras neemt ons mee in de speurtocht van Helena naar haar vader, een ontsnapte misdadiger. Zij kent haar vader door en door, ze leefde meer dan 12 jaar samen met hem en haar moeder in het moeras, ver weg van anderen en de hedendaagse wereld. Helena’s moeder werd immers als 15-jarige door Helena’s vader ontvoerd en al die jaren vastgehouden.
Na het nieuws van de ontsnapping beseft Helena dat zij de enige is die haar vader kan opsporen en ze begint dan ook een intense zoektocht.
Niet alleen volgen we Helena tijdens deze tocht, maar vooral ontdekken we tijdens het boek hoe Helena’s jeugd geweest is, en hoe haar vader al vanaf jonge leeftijd alles leerde over het leven in de moerasgebieden, overleven en jagen. Al die jaren heeft ze een oneindige bewondering voor haar vader, tot ze stilaan tot het besef komt dat de situatie waarin ze leeft geen normale omgeving is, en ze uiteindelijk samen met haar moeder ontsnapt.

Naar mijn gevoel is de zoektocht naar haar ontsnapte vader misschien zelfs ondergeschikt aan het verhaal over Helena’s jeugd. Ondanks de vele beschrijvingen en de wisselende tijdsperspectieven heeft het boek me behoorlijk geboeid.
Alhoewel je het boek misschien geen spannende thriller an sich kan noemen, is het voor mij toch een behoorlijk interessant boek geweest en een fijne kennismaking met een voor mij onbekende schrijfster.

Wat mij betreft een mooie 5 kraaien voor ‘Dochter van het Moeras’; voor de uurtjes leesplezier en bijkomend een blijk van appreciatie naar Karen Dionne, die ik in een facebookpost tagde, waarop ze best wel lief reageerde.

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten