zaterdag 19 mei 2018

De val van Annika S. van Simons & Van der Zijl

De wereld van de ambitieuze Duitse politica Annika Schaefer stort in elkaar wanneer wordt onthuld dat ze heeft gelogen over haar verleden. Om aan de toorn van haar collega’s en schoonfamilie te ontkomen, slaat ze op de vlucht en reist naar Bergen aan Zee, naar het vakantiepark waar ze met haar grootouders vaak kwam. Daar probeert ze een nieuw bestaan op te bouwen, maar als snel wordt duidelijk dat ze het verleden niet kan ontlopen. En niet alleen het hare….

Omslag
Een bijzondere cover die ik zonder de inhoud te weten grappig vond en na het lezen van het boek enorm goed gekozen vind.



Roman staat er op het boek, maar het neigt ook naar een literaire thriller, maar zou dan weer te vaak laten roepen dat er te weinig gebeurd voor een thriller. Suspense roman kwam ik al eens tegen en dat dekt de lading het beste denk ik.
Je zou na het dichtslaan kunnen mompelen dat er te weinig spanning in zit, maar dan heb je niet begrepen dat dit geen thriller is en zeker al geen boek met martelingen en wat dan ook. Wat krijg je wel? Het boek begint met een moordscene en is vervolgens
een heerlijk vlot geschreven verhaal waar je van kan genieten van d epersonages van Annika, Anna en Martin. Anna blijft lang op de achtergrond en het is voor jou als lezer niet snel duidelijk wat deze lijn in het verhaal gaat betekenen. Dat ze een leven in angst leeft is duidelijk.

Annika Schaefer is een beroemd politica in Duitsland als haar geheimen bekend worden gemaakt en ze  figuurlijk afgemaakt wordt in de media. Ze komt ten val. Het publiek, de leiding van de partij en haar man en zijn familie laten haar als een baksteen vallen. Ze vlucht naar Nederland met haar handtas (he..de cover?)die helaas al snel gestolen wordt. Ze krijgt een baantje als schoonmaker om toch aan geld te komen om de huur van het vakantiehuisje waar ze mag wonen te betalen. Een vrouw die haar leven in Duitsland gebouwd had op leugens en op zich zelf teruggeworpen wordt.


‘Alle symbolen van een succesvol en rijk leven, van de vrouw die ik wilde zijn, alles waarvoor ik mijn hele volwassen leven als een bezetene had gewerkt, alles wat ik met zoveel zorg had uitgekozen om de wereld te laten zien dat ik, Annika, het had gemaakt en daarmee mijn hele, zo zorgvuldig geconstrueerde IK – alles was weg. En mijn tas…’ 

Martin was een goede rechercheur maar maakte een fout en werd terug gezet in de uniformdienst waar hij Annika leert kennen tijdens de aangifte van haar tas. Als dan op het park een dode vrouw gevonden wordt, komen alle lijntjes van het plot samen en sloeg ik het boek dicht met de gedachte dat dit een erg goed boek is en ik enorm genoten had. De plotwendingen waren klein, maar namen mij genoeg mee in het verhaal om mij af te vragen hoe alles inelkaar zou gaan zitten. 
En Annika S. stal mijn hart met haar acties mbt de hond die een rol in het verhaal speelt. De auteurs lieten mij meeleven met deze Annika; in haar paniek als haar geheim bekend wordt, de eenzaamheid, de leifde voor de lelijke hond en het heft weer in handen pakken.
Het is het eerste deel van vijf stuks die de serie gaat hebben en de personages zullen steeds verder uitgediept gaan worden. Ik vind het gewoon jammer dat het volgend deel pas in 2019 zal uit komen.

Een dikke vier kraaien voor het eerste deel in de serie

Ink





Geen opmerkingen:

Een reactie posten