woensdag 4 april 2018

Longlist Gouden Strop


Vandaag werd de longlist voor de Gouden Strop bekend gemaakt. Deze prijs is eigenlijk de enige serieuze thrillerprijs.Bij boekensites is het vooral belangrijk hoe goed je op social media bent en hoeveel mensen je op kan roepen via facebook en kranten. Dat geeft bijna altijd zeer verrassende winnaars. Bij de Gouden Strop bekijkt een jury wie er het beste boek schreef.

Elk jaar maak ik van tevoren een lijstje met wie ik verwacht dat er op zal staan en ik zat dit jaar maar met 4 boeken goed.
Zo komt Tomas Ross met elk boek op de lijst, dus nu ook met Het verdriet van Wilhelmina. Ik las zelf het boek niet nadat de afgelopen boeken mij allen zwaar tegenvielen. Heb tot de laatste drie alles van de man gelezen.

Enter van Willem Asman heb ik ook gemist en kan ik niets zinnigs over zeggen. Had het toen aangevraagd bij de uitgeverij, maar het kwam nooit.

Broertje van Michael Berg las ik wel en verwachtte ik zeker op de lijst. Een heerlijk en steengoed boek. Een van de grote kanshebbers zou ik zeggen. Doet een nominatie je iets, vroeg ik Michael Berg.
"Jazeker doet me dat iets. Het is toch een blijk van erkenning en het zorgt er voor dat een boek wat langer op de tafel in de boekhandel blijft liggen. Tenminste dat hoop ik."
Broertje: In een landhuis aan de Côte d'Azur liggen drie doden. Een Nederlandse oud-politicus, zijn echtgenote en een onbekende jonge vrouw. De politie houdt de vermoedelijke dader aan: Felix, de zoon van de politicus. Maar die is in shock en niet aanspreekbaar.

Ook Over het spoor van Eva Keuris vind ik een kanshebber, want ook van dit boek genoot ik zeer vorig jaar.
Hoe hoorde Eva het goede nieuws? "Ik werd gistermiddag gebeld door mijn redactrice bij Prometheus en ik was enorm verrast. Een nominatie is een grote eer, ik ben er dus erg blij mee!", antwoordde de schrijfster.
Waar gaat het boek over? Drie pubers – Ingmar, Remi en Julian - worden in de zomer van 2008 opgepakt en veroordeeld voor de moord op de tienjarige Jordi de Wit. Zijn levenloze lichaam werd aangetroffen in het riet van hun vijver in een natuurgebied tussen Hilversum en Bussum. Na hun gevangenisstraf besluit ghostwriter Stella Lammers het relaas van rijkeluiszoon Ingmar op te tekenen. Deze ziet er een kans op rehabilitatie in.

Hoe reageerde WA Dehairs die met zijn Lockdown genomineerd is? blij als een kind in een snoepwinkel, alleen, na sluitingstijd. Ben daarna naar mijn vrouw gerend en we hebben ons heel even gedragen als 2 verliefde pubers op het schoolbal. 😁
Waar gaat zijn boek over?
Op een dag krijgt journalist Chris Kooi een brief, van zichzelf. Die brief verstuurde hij 30 jaar geleden aan zijn grote liefde Cath, die plots uit zijn leven verdween. Later volgen nog twee brieven en dan een kaart: Hotel Falstaff, Brussel, zondag, 22 uur. Geïntrigeerd trekt Chris naar het centrum van de Belgische hoofdstad, waar uit vrees voor een terroristische aanslag een 'lockdown' aan de gang is.

 Jan Van der Cruysse won met zijn debuut zowel de Diamanten Kogel als de Schaduwprijs voor zijn thriller Bling Bling.  Bling Bling 2. De Zaventemmers  gaat over het gangsterduo Mate en Boris en de verknipte moordenares Elisabed. Ze maken een moorddadige trip door de Balkan en blijven daarbij de Antwerpse politievrouw Beerke Wagenmaker altijd een stap voor.

Akte van berouw van Chris Houtman wordt momenteel gelezen door een van onze recensenten.

Hilde Vandermeerens Schemerzone won eind oktober vorig jaar al de Hercule Poirotprijs . In haar vijfde thriller lijdt verpleegster Kate Evans aan narcolepsie, waardoor ze onverwachts slaapaanvallen krijgt en last heeft van bijzonder realistische nachtmerries. Om haar baan in een Londense privékliniek niet te verliezen verzwijgt ze haar aandoening.

Ook Jeroen Windmeijers Het Pauluslabyrint las ik zelf niet. Het is het tweede boek van Windmeijer: Wanneer de burgemeester van Leiden het startschot wil geven voor het plaatsen van ondergrondse vuilcontainers, stort hij met graafmachine en al de diepte in. Daar blijkt zich een ondergronds gangenstelsel te bevinden. Ook wordt er een jongen gevonden. Hij lijkt niet gewond, maar toch zit hij onder het bloed. Archeoloog Peter de Haan gaat op onderzoek uit. 

Tenslotte een vreemde eend in de bijt: Reddende Engel van Renate Dorrestein.  Het verhaal speelt zich af in en rond een eeuwenoude hoeve in de heuvels van Zuid-Limburg. Een jonge vrouw komt door een noodlottig ongeval op een boerderij om het leven. Twee jaar later arriveert de verteller van dit verhaal op de plek des onheils. Terwijl zij onbedoeld allerhande geheimen ontrafelt, wordt haar eigen leven er niet zekerder op.
Het boek verwacht je niet op de lijst voor een Gouden Strop, omdat Renate Dorrestein niet bekend staat om haar thrillers c.q. spannende boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten