woensdag 18 april 2018

De boekenkast van Linda Jansma

1. Hoe divers is jouw boekenkast?
Heel erg divers. Ik heb veel thrillers, actie-, medisch-, historisch-, psychologisch- en wat er allemaal nog meer aan soorten zijn. Daarnaast veel historische boeken, zowel fictie als non-fictie, kinder- en jeugdboeken, romans. En heel veel Engelse boeken, een aantal Franse en een aantal Friese.

2. Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
Nee, de enige regelmaat is dat de boeken van één auteur bij elkaar staan; de rest is allemaal willekeurig. Alleen de anderstalige boeken staan in een aparte kast, en boeken die ik voor mijn werk gebruik (schrijven en redactie) hebben ook een eigen kastje.





3. Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
De mooiste boeken wat uitstraling aangaat zijn Griekse mythen en Romeinse sagen van Jo Claes (mét persoonlijke boodschap), Ship of Theseus van J.J. Abrams & Doug Dorst (prachtig boek met een heleboel extra’s in de vorm van aantekeningen, losse plaatjes en foto’s en ansichtkaarten enz.), en de luxe geïllustreerde editie van De Da Vinci Code (gekregen van een dierbare vriendin).





4. Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
Nee, mijn favoriete boek ligt altijd op mijn nachtkastje. Het is het boek The Hawk and the Dove van Penelope Wilcock. Het is nooit vertaald.


5. Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
Vroeger belandden ze allemaal in mijn kast, maar nu ik iets minder ruimte heb gekregen ben ik erg selectief. Na mijn verhuizing heb ik zo’n twintig dozen vol boeken naar de kringloop gebracht. In de toekomst zal ik ook gemakkelijker afstand doen van boeken en alleen de boeken die ik (theoretisch) nog een keer zou willen lezen krijgen een plek in de kast.

6. Lees je veel?
Onder normale omstandigheden wel; dan kan ik zomaar twee of soms zelfs drie boeken per week lezen.

7. Waar lees je het allerliefste?
’s Avonds op de bank, of in bed (ook alleen ’s avonds).

8. Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
Ik las al heel jong; ik was nog geen vijf toen ik de boekjes van De Vijf zelfstandig las. Dus aan die serie heb ik fijne herinneringen evenals aan de andere serie’s van Enid Blyton (zoals De Vijf Detectives en de Avonturenserie). Daarnaast heb ik mooie herinneringen aan De Scheepsjongens van Bontekoe. Ik kwam voor de zoveelste keer in het ziekenhuis terecht (ik was heel veel ziek als kind) toen ik een jaar of acht, negen was en toen kreeg ik dat boek cadeau. Ik heb het stukgelezen en het staat nog steeds in mijn kast, evenals alle boekjes van Enid Blyton.


9. Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
Nee, mijn moeder las nooit en mijn vader mocht niet lezen van haar want dat vond ze ongezellig. Ik las zelf altijd stiekem onder de dekens met een zaklamp.

10. Leen je wel eens boeken uit?
Zelden en dan alleen aan mensen die ik ermee vertrouw; waarvan ik dus zeker weet dat ze voorzichtig zijn en de boeken ook daadwerkelijk weer teruggeven (in goede staat).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten