Achterflap:
Een gruwelijke moord. Een boodschap. Is dit slechts het begin? Een onbekende
man wordt dood aangetroffen in het bos. Uit zijn borst steekt een tak met een
witte vlag met de tekst: KLAAR.
Isabel
Dieudonné, specialist postmortale zorg en ex-rechercheur, wordt bij deze zaak
betrokken. Wie heeft deze bizarre moord gepleegd, en vooral: waarom? Welke
boodschap wil de dader overbrengen? En misschien belangrijker nog … blijft het
bij dit ene slachtoffer?
Mijn
menig: De achterflap is voor mij voldoende om het boek te gaan lezen. Wat me
steeds door het hoofd schiet, bij het lezen van de achterflap, is de moord op
Theo van Gogh waar ook een boodschap op zijn borst werd achtergelaten door de
moordenaar. Ik ben benieuwd of het boek raakvlakken heeft met dezelfde motieven
als de moord op deze man.
Cover:
Voor de cover zijn warme, wat mysterieuze kleuren gekozen. Het woord voltooid
staat in helder roze gedrukt en de regel: Een gruwelijke moord. Een
boodschap. Is dit slechts het begin!, staat in wit. De foto van de cover
toont een onderarm van een jonge vrouw die in water drijft.
Mijn
menig: De cover is zonder meer mooi en mist zijn doel, oppakken in de
boekhandel, wat mij betreft niet. Nu ik het boek uitheb stoort juist dit me.
Voor mij is dit, het oppakken van het boek, namelijk het enige doel van de
cover, want de hele afbeelding heeft geen enkel verband met het verhaal. Dit
net zoals bij het eerste boek Hoofdzaak van Mariska. Als lezer voel ik
me nu gemanipuleerd en dat laat geen fijn gevoel achter.
Het
verhaal: In het bos wordt een lichaam gevonden, verstopt onder bladeren, met
een tak in zijn borst met daaraan een vlag met het woord: klaar. Isabel gaat,
samen met haar team, aan de slag om de dader te vinden. Enkele dagen later
wordt opnieuw een lichaam in het bos gevonden met eveneens een tak in de borst,
nu met het woord: voltooid.
Het
rechercheteam neemt, behalve Isabel als adviseur, ook Sven in de arm, een man
met kennis van daderprofielen. Terwijl de officier van justitie hen in de nek
hijgt lijkt het wachten op een nieuwe actie van de dader. Diverse scenario’s
worden overwogen en in net team lijkt tweespalt te ontstaan.
Mijn
mening: Het eerste boek van Mariska vond ik matig. Op mij kwamen handelingen
binnen het rechercheteam ongeloofwaardig over en ik vond, met name het
middenstuk, saai. Ik ben erg benieuwd of Mariska gegroeid is als auteur.
Mijn
conclusie is dat dit zeker het geval is. Personages worden beter uitgediept
maar blijven andere nog wel aan de vlakke kant, zoals Tim en Harry, maar dit
doet geen afbreuk aan het verhaal.
Qua
spanning kan ik deze conclusie helaas niet trekken. Met name het middenstuk is
wederom saai en zelfs langdradiger ten opzichte van Hoofdaak. Eigenlijk
is alleen de gezondheidstoestand van Peter het enige wat mij nog echt
verwachting geeft. Voor een thriller is dit uitermate mager. Daarbij komt dat
de grote mate van uitleg geven over onder andere voltooid leven, mij stoort.
Met enige regelmaat heb ik het gevoel dat ik een studieboek voor lageropgeleide
aan het lezen ben in plaats van een echte thriller. Wel vind ik het kritische
thema een gouden vondst. Maatschappelijke dilemma’s verpakken in een goed
leesbaar boek vind ik subliem en is iets dat ik vaker in boeken van De Crime
Compagnie ben tegengekomen al, en daar kom ik weer, leest Voltooid dan
soms toch teveel als een informatiefolder en dat maakt dat ik soms hele stukken
tekst moet teruglezen omdat ik mijn aandacht niet bij het verhaal kan houden.
Voltooid
is een tweede deel in de Isabel Diedonné-serie. Zelf hou ik niet van series
omdat ik graag zelf wil bepalen in welke volgorde ik boeken lees en dat niet
door de auteur wil laten bepalen. Ik ben erg benieuwd of Mariska het lukt haar
delen goed los van elkaar te kunnen lezen. Mijn conclusie is een Nee. Wel wordt
er in Voltooid voldoende terugverwezen naar wat er eerder in Hoofdzaak
gebeurde maar dat is ook meteen de doodsteek voor het eerste deel. Er
worden zoveel spoilers weggegeven dat, na het lezen van Voltooid het
lezen van Hoofdzaak niet meer aantrekkelijk is.
Het
verhaal laat wat open eindjes over en daar hou ik van. Wel mist daardoor het
plot wat aan kracht omdat ik de motivatie om te moorden dan weer liever niet
als open einde zie. Een pluspunt is voor mij dat ik het geen afgeraffeld plot
vind. Vaak zie je in thrillers dat op het eind van het boek, nog snel een plot
geschreven moet worden, maar Mariska lukt het om hier goed gedoseerd naartoe te
schrijven.
Het
nawoord, dat we van de auteur echt moeten lezen, heeft voor mij geen meerwaarde
en sluit eerder aan bij wat ik al eerder ervoer, het extra uitleggen van zaken.
Mij geeft het het gevoel in een klas te zitten waarin de lerares de leerlingen
nog maar eens verduidelijkt wat deze leerlingen al weten of waar ze liever zelf
een oordeel over hadden gevormd. Jammer.
Eindconclusie:
Mariska heeft zeker een goede ontwikkeling doorgemaakt qua schrijven. Haar
woordkeuzes zijn vaker mooi, al zijn sommige woorden wat ouwelijk gekozen en
worden bijvoorbeeld de weersomstandigheden te overvloedig beschreven. Het is
een prima boek om te lezen al is het voor mij geen must-read. Op het vlak van
spanning valt nog veel te winnen en ook het vele uitleggen mag voor mij in een
volgende thriller achterwege blijven evenals de postmortale zorg. Na twee
boeken heb ik daar wel voldoende over gelezen en ben ik benieuwd of Mariska ook
buiten haar veilige comfortzone kan schrijven.
Een
laatste advies aan Mariska, graag de volgende keer een cover die bij het boek
past en niet slechts bedoeld is om de lezer het boek op te laten pakken.
Originaliteit:
4
Leesplezier:
2,5
Psychologie:
3
Spanning:
2
Plot:
3
Drie
kraaien
Baukje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten