dinsdag 19 juli 2016

De vakantiekoffer van Monique Hendriks

Waar ga je heen op vakantie?
Mijn man en ik zijn dit jaar al met vakantie geweest. We gaan bij voorkeur in het voorjaar en vaak ook nog een weekje in het najaar. Dit jaar zijn we in april naar de Zuid-Franse Pyreneeën gereden en verbleven we in een gîte in het buitengebied van het dorpje Rennes-le-Château. Ik ben daar al vaker geweest en voel me in die omgeving altijd heel prettig. Dat komt met name omdat er in dat gebied veel restanten te vinden zijn van de Katharen en Tempeliers, maar ook van nog oudere gnostieke genootschappen. Frankrijk is zuinig op haar erfgoed en aan veel kerken, ruïnes en grotten kleven boeiende legenden en verhalen, die de locale bevolking altijd graag vertelt. De natuur is er ook prachtig. Zo zagen we een reebok tegen een steile wand klimmen en vloog er een adelaar boven onze hoofden met zijn imposante vleugels die een spanwijdte hebben van meer dan twee meter. Je ziet er ook bijzondere grote slakken, kevers, vlinders en mooie bloemen. Tijdens zo'n vakantie, maar ook nadien, bruis ik altijd van de inspiratie.
Welke boeken gaan er mee in de vakantiekoffer?
Ik nam bewust geen boeken mee in mijn koffer, omdat ik de omgeving goed op me wilde laten inwerken. Momenteel ben ik druk bezig met het schrijven van een psychologische thriller die zich afspeelt in de Pyreneeën en daarom maakte ik vooral veel aantekeningen tijdens de vakantie. Het was heerlijk om in Frankrijk vroeg in de ochtend in mijn upje langs een bergstroom te zitten en dan alles op te schrijven wat er in me opkwam. Ik heb ook midden in de nacht buiten in het maanlicht op een veld gezeten, om goed te ervaren hoe dat is. Zittend in the middle of nowhere kom je dan heel erg dicht bij jezelf, maar ik keek natuurlijk ook door de ogen van mijn hoofdpersonage en stemde me af op het verhaal. Het zou me niet lukken die intense energie toe te laten en ten volle te ervaren wanneer ik tijdens zo'n periode een boek van iemand anders zou lezen. Bovendien was mijn doel tweeledig, want ik wilde er ook nog een laatste beetje research doen voor een hoofdstuk van mijn andere, inmiddels verschenen boek. Om die reden sprak ik met omwonenden van de bijzondere Pic du Bugarach, een berg in de streek die de bijnaam "de lichtberg" draagt vanwege de merkwaardige fenomenen die er gezien worden. 
Welk boek raad jij ons aan om in de vakantie te lezen?
Wie "Lieve Mama" van Esther Verhoef nog niet gelezen heeft, raad ik zeker aan om het in te pakken. Verder las ik recent ook de roman "Vriendinnen voor altijd" van Jennifer Weiner. Dat is vanwege de prettige schrijfstijl ook een lekker leesbaar vakantieboek. Wie zin heeft om eens heel iets anders te lezen, kan zich wellicht vermaken met mijn in mei verschenen boek: "Witte Vrouwen; Ze verschijnen. Ze spoken. Ze voorspellen." Geen thriller, maar een boek waarin ik me begeef op het vlak van de parapsychologie. Wereldwijd barst het van de verhalen over witte, vrouwelijke verschijningen en ik vond het interessant om deze ervaringen, legenden en spookverhalen op te tekenen. Het is het resultaat van twee jaar research, waarbij ik zowel recente als zeer oude bronnen raadpleegde. Meer info is te vinden op mijn website: www.moniquehendriks.nl en de boektrailer is te bekijken via deze link: https://www.youtube.com/watch?v=I_g082ouIIc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten