De Diamanten Kogel , de prijs voor de beste Nederlandstalige thriller, van 2015 welk vanavond uitgereikt werd op het Stadhuis van Antwerpen is gewonnen doorrrrr.....
EEN ROMAN!!!!
Sorry hoor, maar daar valt mijn bek van open. Kijk even mee naar de foto van de omslag en zie daar het woord roman. Geen literaire thriller, maar roman. Hoe serieus moeten wij deze Diamanten Kogel van dit jaar nemen? Of heeft de jury zich nu zelf gediskwalificeerd?
Hoe goed of slecht deze roman ook zal zijn met eventuele spannende elementen in het boek, het behoort niet tot de winnaar van een thrillerprijs gekozen te worden. Wat gaan we voor leuks bij de Nederlandse Gouden strop krijgen? Kim van Kooten met Lieveling, waar toch best aardig wat spannende elementen ook in zitten... U hoort mijn cynisme. En terecht denk ik.
De jury noemt Smeergeld eerder een zedenroman dan een thriller, 'die zonder gebruik te maken van de – soms ietwat versleten - conventies van de crimi in een sappige taal naar een climax stroomt.'Ik neem De Diamanten Kogel niet meer serieus nu. Ze hadden hem beter in de grotten van Han kunnen laten toen de geldsponsor vorig jaar crimineel bleek en het even leek alsof hij nooit meer uitgereikt kon worden.
Wat een belachelijke vertoning...
Waar gaat deze schitterende roman over die de thrillerjury blind maakte voor echte thrillers?
In een fraai huis in Haarlem wonen Job en Gaby van Emmerik met hun twee puberende kinderen en een oude hond. Job is zijn baan als stadsbouwmeester kwijtgeraakt toen hij op het punt stond een fraudeaffaire in de lokale politiek te onthullen. Wandelend met de hond in de Haarlemmerhout brengt hij zijn dagen door, tot groot ongenoegen van Gaby, die gebukt gaat onder geldzorgen waar Job zich weinig van aantrekt.
Een jaar na Jobs ontslag duikt ineens een oude bekende uit Oost-Europa op, een vrouw die Jobs leven nog verder zou kunnen verwoesten, maar die een innige vriendschap met Gaby sluit. Bovendien voorziet zij het gezin van riante financiële hulp. Als de vrouw hem met slinkse intriges steeds verder in een wurggreep trekt, beseft Job dat hij een manier zal moeten vinden om haar uit zijn leven te laten verdwijnen - desnoods buiten de wet om.
Nausicaa Marbe (Boekarest, 1963) werd in 1998 in één klap bekend door haar roman Mândraga, waarvoor zij het Charlotte Köhler Stipendium ontving. In de loop der jaren ontwikkelde zij zich tot een van de meest spraakmakende columnisten van Nederland, aanvankelijk bij de Volkskrant, tegenwoordig in De Telegraaf. Met Smeergeld keert zij definitief terug naar haar grote liefde, de roman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten