
Een
droom die uitkomt: Suus verhuist met haar dochter Sterre en zus Anouk naar
Portugal om daar een nieuw leven te beginnen. Ze nemen hun intrek in een oude
boerderij in het zuiden van Portugal.
Als
ze enigszins gesetteld zijn, slaat het noodlot toe: Sterre verdwijnt spoorloos.
Ik ga terug naar haar slaapkamer en
blijf met ingehouden adem in de deuropening staan. De stilte hangt zwaar in de
kleine ruimte. Het is een bizar gevoel om iets te weten wat onmogelijk waar kan
zijn. Maar ik kan er niet omheen.
Ink: Als ik begin in het boek heb ik net
die dag een discussie over de Vlaamse woorden in Vlaamse thrillers. In het
begin van Marelles nieuwe boek wordt er nogal wat Portugees rond gestrooid. Ik
word er nooit blij van, van die buitenlandse woorden in een Nederlandstalig
verhaal, al snap ik de bedoeling van het echte local sfeertje oproepen wel. Als
het dan ook al snel start met een dampende seksscene, vraag ik mij af of dit nu
wel voor mij echt leuk gaat worden.
Natuurlijk schrijft Marelle in de haar bekende stijl: soepel, lekker leesbaar en je meenemend op avontuur.
Dit keer is de hoofdpersoon Suus verhuisd naar Portugal en heeft Anouk (haar zus) en haar dochtertje Sterre mee. Anouk kan niet gewoon communiceren, maar ze begrijpen elkaar vaak woordeloos, voelen elkaar aan. Nadat vrienden vanuit Nederland komen helpen verhuizen en ze later zitten uit te puffen verdwijnt Sterre.
Op een fantastische wijze zet de schrijfster dan de verschillende gevoelens neer: schuldgevoel (waarom heb ik dan niet zelf gekeken of .....), beschuldigingen (waarom heb jij dan niet zelf gekeken) en verdachtmakingen (zal hij dan niet..) laten de strijd zien die een moeder maakt van binnen en buiten als je kind verdwijnt.
Natuurlijk schrijft Marelle in de haar bekende stijl: soepel, lekker leesbaar en je meenemend op avontuur.
Dit keer is de hoofdpersoon Suus verhuisd naar Portugal en heeft Anouk (haar zus) en haar dochtertje Sterre mee. Anouk kan niet gewoon communiceren, maar ze begrijpen elkaar vaak woordeloos, voelen elkaar aan. Nadat vrienden vanuit Nederland komen helpen verhuizen en ze later zitten uit te puffen verdwijnt Sterre.
Op een fantastische wijze zet de schrijfster dan de verschillende gevoelens neer: schuldgevoel (waarom heb ik dan niet zelf gekeken of .....), beschuldigingen (waarom heb jij dan niet zelf gekeken) en verdachtmakingen (zal hij dan niet..) laten de strijd zien die een moeder maakt van binnen en buiten als je kind verdwijnt.
Miriam: Iedereen kent denk ik wel het verhaal rondom de
verdwijning van Madeleine McCann. Het kleine meisje dat tijdens een vakantie in
Portugal met haar familie in 2007 spoorloos verdween en tot op de dag van
vandaag niet gevonden is. Marelle heeft haar verhaal losjes gebaseerd op deze
nachtmerrie.
Suus
is niet gelukkig in haar relatie met Niels en besluit in een opwelling naar
Portugal te vertrekken om daar haar geluk te zoeken met dochter Sterre. Het
beginnen van een biologisch eethuisje met producten uit eigen tuin is een plan
dat zich vormt in het hoofd van Suus. Suus’ zus Anouk gaat met haar mee. Anouk
heeft afasie en kan zich heel moeilijk uitdrukken, maar schrijft graag en kan
het dan juist wel. In Portugal zou zij dan in alle rust kunnen schrijven aan
het boek dat ze ooit uit zou willen brengen.
Vrienden
Aart, Camille en Juul komen Suus helpen met verhuizen. Als er op een avond bij
een kampvuur wordt gegeten en uitgerust, slaat het noodlot toe. Als Suus gaat
kijken bij Sterre, blijkt haar bed leeg te zijn.
Ik zie iedereen wegrennen naar het
huis dat ineens vijandig aandoet. Het licht heeft ons voor de gek gehouden.
Terwijl het ons verleidde tot zachte gedachten heeft ze alles uit het zicht
gehouden.
Ink:
‘Op zijn Marelles’
zet zij nauwgezet neer hoe de personen zich voelen en denken. Bijna alsof je
erbij bent en een van hen bent. Wonderlijk knap is dat. Zo vanzelfsprekend
lopen de gesprekken en zonder enige twijfel worden gedachtes bij je opgeroepen.
Een perfect inlevingsvermogen in je hoofdpersonen noem ik dat. Voor elke moeder zal het beangstigend zijn om dit verhaal te lezen en de gedachte te hebben dat dit je zou overkomen.
Een perfect inlevingsvermogen in je hoofdpersonen noem ik dat. Voor elke moeder zal het beangstigend zijn om dit verhaal te lezen en de gedachte te hebben dat dit je zou overkomen.
Miriam: Sterre is onvindbaar en de wanhoop slaat toe bij Suus. Een zoektocht begint. Achterdocht en twijfel krijgen de overhand. Wie heeft Sterre meegenomen en waarom? Alles en iedereen is verdacht en Suus vertrouwt niemand meer. Wie kan Suus dan wel vertrouwen en wie niet? Kan ze zichzelf wel vertrouwen?
Anouk
lijkt meer te weten, maar is dat wel zo? Of begrijpt Suus haar verkeerd?
Marelle
weet als geen ander de wanhoop van Suus weer te geven. Enorm
bewonderingswaardig hoe zij zich weet in te leven in haar personages en die
vervolgens op zo’n manier neerzet, dat je als lezer moeiteloos meegaat in hun
belevenissen alsof je er zelf bij staat. De paniek die je als moeder moet
voelen (ik hoop het werkelijk nooit mee te maken) als je kind ineens spoorloos
verdwijnt, heeft ze ontzettend goed neergezet. Suus is iemand die problemen het
liefst uit de weg gaat, maar dat is nu gewoonweg geen optie.
Het
verhaal wordt voornamelijk vanuit Suus verteld in de ik-vorm. Om de paar
hoofdstukken komt Het zorgenkind
tussendoor, het verhaal dat Anouk heeft geschreven. Stukje bij beetje leest
Suus wat haar zus heeft geschreven. Haar manier om te vertellen wat zij weet,
wat zij denkt, hoe zij denkt dat het gegaan is. Ik vond dat erg verwarrend. Net
als Suus gooide ik af en toe personages door elkaar (in dat opzicht weer knap
dat Marelle hetzelfde gevoel bij de lezer op weet te roepen als het gevoel dat de
hoofdpersoon ervaart).
Ink: Het is een goed geschreven boek. Echter, het is niet
mijn favoriete boek van Marelle. Ieder lijkt zijn voorkeur te hebben welk boek
van Boersma ze het beste vinden. Zo staat het vorige boek Nobody bij mij huizenhoog, terwijl ik andere lezers juist hoor
roepen dat ze dat boek te zwart/te donker vinden. Misschien omdat ik door Nobody zo omver was geblazen, waren de
verwachtingen dat ik opnieuw zo van slag op de bank zou zitten na het
dichtslaan. Dat had ik niet! Ik kan niet helemaal verklaren waarom niet. Misschien
het geen moedergevoelens kennen... dus moeders van Nederland, verenig u en lees
dit indringende verhaal.
Maar het komt ook wel een beetje door het einde. Ik heb het nooit eerder
gehad, dat ik het iets te ongeloofwaardig vond, maar wie uiteindelijk de
dader(s) ble(ken)ek te zijn, was voor mij een bruggetje te ver. Als ervaren
lezer, zei ik al tegen de meelezer voor de duorecensie iedereen is genoemd of
heeft zich verdacht gemaakt, behalve....het zal toch niet...en ja dus.
Een enkele reis is een boek waar velen echt van zullen genieten en gruwelen. Het boek is
gewoon goed geschreven!
Miriam: De vaart zit er prima in. De
schrijfstijl van Marelle is zoals altijd uitermate prettig. Met vloeiende
zinnen neemt ze je mee in de gedachten en gevoelens van Suus, de onrust, de
verwarring, de twijfels, de wanhoop en paniek. Een emotionele achtbaan. ‘Ik verberg mijn gezicht in mijn handen en
laat de tranen lopen. Het kille net van eenzaamheid sluit om me heen. Laat me
nauwelijks voldoende ruimte om te ademen.’.
Ik
heb me mateloos geƫrgerd aan Juul, had de neiging om zinnen voor Anouk te
formuleren (terwijl ik niet altijd begreep wat ze wilde zeggen), wilde Suus af
en toe door elkaar rammelen ‘mens, doe die oogkleppen eens af!’. De plot dacht
ik vrij snel door te hebben, maar ja, dat is dan toch een gok en dan lees je
toch zo snel mogelijk door om te kijken of je het bij het rechte eind hebt (en
dat was ook zo).
Een
verhaal over een onvoorwaardelijke liefde, tussen moeder en dochter, tussen
twee zussen. Een verhaal waarvan je alleen maar hoopt dat het goed afloopt.
Ink: plot 2,5; leesplezier 3,5; schrijfstijl 4; originaliteit 3,5; psychologie
4,5: 3,5 sterren
Miriam: plot 3; leesplezier 4; schrijfstijl 5;
originaliteit: 3,5; psychologie 4,5: 4 sterren

Geen opmerkingen:
Een reactie posten